Crysis liczy sobie 10 lat - rocznicowy mini-test wydajności
Zakładaj kombinezon i ruszaj w drogę! Właśnie minęło dziesięć lat od momentu wydania gry, która solidnie nadwyrężyła karty graficzne oraz wskazała, jak wiele znaczy fizyka w rozgrywce. Niemiecki Crytek stworzył produkcję na autorskim silniku CryEngine 2, który dokładnie dekadę temu był prawdopodobnie najbardziej zaawansowanym narzędziem odpowiedzialnym za wyświetlanie grafiki i przetwarzanie fizyki. Teoretycznie CryEngine 2, zgodnie z intencjami autorów Crysis, miał działać na kilkuletnich komputerach oraz wykorzystywać moc obliczeniową kolejnych generacji. Praktyka jednak pokazała, że produkcja Cryteka spowodowała wśród pececiarzy falę paniki i zapoczątkowała masową wymianę sprzętu...
Nie ma drugiej takiej gry, która równie szybko skłoniłaby posiadaczy PC do wymiany komponentów. Komputery PC przeżyły dokładnie dekadę temu poważny kryzys... a wielu żyje w cieniu tego tytułu do dnia dzisiejszego.
Recenzja Crysis - Najładniejsza strzelanina wszech czasów
Zasobożerności Crysisa jest już legendarna, bowiem przy najwyższych ustawieniach jakości grafiki wymagał dwurdzeniowego procesora taktowanego zegarem 2,6 GHz, 3 GB RAM, GeForce 7800 GTX lub Radeona X1800 XT. Rozgrywka w wyższych rozdzielczościach od 1024x768 pochłaniała jeszcze więcej zasobów, których podstawą był czterordzeniowy procesor i karty graficzne pracujące w SLI/CrossFire. Wszystko w epoce odchodzącego w przeszłość Windows XP i debiutu Windows Vista. Wiele w rozgrywce Crysisa podobieństw do poprzedniego przeboju studia Crytek - Far Cry - i chociaż nie daliśmy się w 2007 roku oszołomić zjawiskowym błękitem wody czy zielenią dżungli to mimo wszystko w Crysisa po prostu świetnie się grało. Dziś minimalna specyfikacja techniczna komputera na którym dało się uruchomić tego kosiarza nie jest niczym imponującym, ale dekadę temu była sporym problemem.
Minimalna konfiguracja do Crysis:
- Pentium 4 2,8 GHz (jednordzeniowy)
- NVIDIA GeForce 6800 GT
- 1 GB pamięci operacyjnej
- 12 GB przestrzeni dyskowej
Rekomendowana konfiguracja do Crysis:
- Core 2 Duo 2,2 GHz (dwurdzeniowy)
- NVIDIA GeForce 8800 GTS
- 2 GB pamięci operacyjnej
- 12 GB przestrzeni dyskowej
Ponownie jak w Far Cry prowadziliśmy boje na odizolowanej od świata wyspie, jednak podstawową różnicą w rozgrywce był strój głównego bohatera. Fabuła, która na starcie koncentrowała się wokół niezwykłego odkrycia i potyczek z jednostkami północnokoreańskimi, zmieniła się nagle w konflikt z obcymi. Gracze zapamiętają Crysisa nie tylko jako grę, która dała im dużą swobodę w sposobie prowadzenia rozgrywki, ale także postawiła na swobodę w usprawnianiu broni. Posiadacze konsol musieli poczekać 4 lata na premierę pierwszego Crysisa. Ostatnia cześć trylogii (która tak naprawdę urosła do tetralogii poprzez wydanego w 2008 roku Warheada), została wydana w 2013 roku. Czekacie na więcej?
Pewnie niejednokrotnie się zastanawialiście jak Crysis działałby na dzisiejszym sprzęcie - karty graficzne przeszły wszak bardzo długą drogę, znacznie wzrosła również wydajność procesorów. Korzystając z okazji postanowiłem to sprawdzić. Po pierwsze trzeba jednak Crysisowi przyznać, że trzyma się doskonale. Produkcje sprzed dekady, takie jak Call of Duty: Modern Warfare albo Gears of War (PC) doczekały się remasterów, bo wyglądały już archaicznie, natomiast dzieło CryTek nadal zawstydza większość dzisiejszych produkcji. Modele postaci, szczegółowość otoczenia czy fizyka obiektów wciąż robią wrażenie. Kilka filtrów postprodukcyjnych, paczka tekstur wyższej rozdzielczości i mielibyśmy jedną z najładniejszych gier 2017 roku. To imponujące, ale zarazem smutne, bo pokazuje jak niewiele się w ciągu 10 lat zmieniło.
Rocznicowy test wydajności został przeprowadzony na platformie z procesorem Intel Core i7-7700K 5000 MHz, pamięciach G.Skill Trident DDR4 3200 MHz CL14 oraz 64-bitowym systemie operacyjnym Windows 10. Gra działała w trybie DirectX 10, zaś ustawienie rozdzielczości 1920x1080 wymagało modyfikacji pliku konfiguracyjnego, ponieważ w 2007 roku FullHD było jeszcze pieśnią przyszłości. Test wykonałem w pierwszej lokacji kampanii fabularnej, charakteryzującej się bardzo gęstą roślinnością i promieniami światła sączącymi przez korony drzew. Jak widać - Crysis nadal potrafi ładnie obciążyć układy graficzne, wyciskając zeń maksimum. Niestety, w wielu miejscach ujawnia się bottleneck z powodu niewystarczającej mocy procesora, ponieważ silnik jest tylko dwuwątkowy. Electronic Arts zdołało jednak dodać do gry limit uruchamiania - gdyby nie dwa redakcyjne konta, testu nie udałoby się dzisiaj skończyć.

Crysis
1920x1080 / Very High / MSAA x4 / DirectX 10
klatki na sekundę (więcej= lepiej)
Powiązane publikacje

StarCraft - nowa odsłona legendarnej serii może nie być tworzona przez zespół Blizzarda. Południowokoreańska firma na horyzoncie
0
Ghost of Yōtei - garść informacji o grze twórców Ghost of Tsushima. Nielinearna kampania, historia i inne
3
Klasyka Star Wars wchodzi do GOG Preservation Program, w tym Dark Forces, Battlefront i X-Wing. Wyprzedaż gier z uniwersum
9
The Elder Scrolls IV: Oblivion - Remastered bije rekordy. Zdobył 4 mln graczy w 4 dni. Tak wygląda odrodzenie legendy RPG
124