Blender 4.0 - debiutuje kolejna odsłona popularnego programu do modelowania grafiki 3D. Zmiany są istotne i bardzo przydatne
Blender jest jednym z popularniejszych programów, które umożliwiają zaawansowaną pracę z grafiką 3D i nie tylko. Oprogramowanie pozwala nam na modelowanie obiektów, czy też tworzenie animacji. Jednak w przeciwieństwie do dość sporej konkurencji jest ono całkowicie darmowe, a mimo to ciągle rozwijane. Najnowsza wersja oznaczona numeracją 4.0 została właśnie oficjalnie wydana - zmian jest całkiem sporo i zaszły one praktycznie na każdej płaszczyźnie.
Popularny program do tworzenia i modyfikacji grafiki 3D o nazwie Blender doczekał się wydania wersji oznaczonej jako 4.0. Zmian jest naprawdę sporo i wpływają one w bardzo dużym stopniu na funkcjonalność oprogramowania.
Microsoft Paint - prosty program graficzny zyskuje kolejne ciekawe funkcje, które zbliżają go do konkurencyjnych rozwiązań
Początek zmian zauważymy już w samym interfejsie głównym - domyślna czcionka została bowiem zmieniona z DejaVu Sans na Inter. Podstawowy shader Principled BSDF, który odpowiada za modyfikację parametrów obiektów, został całkowicie przebudowany: od teraz opcje są odpowiednio pogrupowane, a te, z których nie korzystamy, możemy po prostu zwinąć. Przełoży się to na lepszą organizację i efektywność pracy. Węzły (Nodes) mogą być uruchamiane w projekcie wielokrotnie, dzięki nowej strefie "Repeat Zone" - wystarczy wpisać odpowiednią wartość liczbową. Od teraz mamy także możliwość tworzenia własnego systemu zdefiniowanych wcześniej modyfikatorów, który w bardzo łatwy sposób możemy zastosować na innych obiektach (zakładka Geometry Nodes) - nie trzeba więc już używać skryptów napisanych w języku programowania Python.
Blender Foundation and the online developers community are proud to present Blender 4.0
— Blender (@Blender) November 14, 2023
Light Linking, AgX, new Principled BSDF, Geometry Nodes Repeat Zone, USD improvements, and so much more!
See all that's new at https://t.co/PcXpBKul9A #b3d #DevFund
Midjourney doczekało się wyczekiwanej aktualizacji. Użytkownicy otrzymali większą kontrolę nad wygenerowaną grafiką
Użytkowników z pewnością ucieszy także fakt, że dodano funkcję Light Linking. Pozwala ona na ustalenie konkretnych obiektów, na które ma wpływać dane źródło światła. W kwestii renderowania spotkamy się z lepszym odwzorowaniem kolorów oraz bardziej realistyczną sceną, dzięki wprowadzeniu opcji AgX (oprócz dotychczasowych Filmic lub Standard). Bardzo przydatną funkcją okaże się także udoskonalone przyciąganie obiektów do siebie - teraz dokładnie można przyciągnąć obiekt do drugiego, opierając się np. o wybrany wierzchołek. Zmian jest oczywiście dużo więcej, a wszystkie znajdziemy w poniższych materiałach wideo lub na oficjalnej stronie.
Powiązane publikacje

Nadzór nad AI zawiódł. Jak warty 2,8 mln dolarów raport rządowy został podważony przez nieweryfikowane dane z modelu LLM
13
MSI Afterburner 4.6.6 Beta 5 wprowadza obsługę trzykanałowego sterowania napięciem dla autorskich kart MSI GeForce RTX 5000
10
Przeglądarka Firefox może już odtwarzać pliki MKV. Mozilla dodaje wsparcie dla standardu Matroska, choć są pewne ograniczenia
42
Aktualizacja Rufus 4.10 dodaje kompatybilność z Windows 11 25H2 ISO oraz funkcję zapisywania dysków do formatu ISO
36