Blender 4.0 - debiutuje kolejna odsłona popularnego programu do modelowania grafiki 3D. Zmiany są istotne i bardzo przydatne
Blender jest jednym z popularniejszych programów, które umożliwiają zaawansowaną pracę z grafiką 3D i nie tylko. Oprogramowanie pozwala nam na modelowanie obiektów, czy też tworzenie animacji. Jednak w przeciwieństwie do dość sporej konkurencji jest ono całkowicie darmowe, a mimo to ciągle rozwijane. Najnowsza wersja oznaczona numeracją 4.0 została właśnie oficjalnie wydana - zmian jest całkiem sporo i zaszły one praktycznie na każdej płaszczyźnie.
Popularny program do tworzenia i modyfikacji grafiki 3D o nazwie Blender doczekał się wydania wersji oznaczonej jako 4.0. Zmian jest naprawdę sporo i wpływają one w bardzo dużym stopniu na funkcjonalność oprogramowania.
Microsoft Paint - prosty program graficzny zyskuje kolejne ciekawe funkcje, które zbliżają go do konkurencyjnych rozwiązań
Początek zmian zauważymy już w samym interfejsie głównym - domyślna czcionka została bowiem zmieniona z DejaVu Sans na Inter. Podstawowy shader Principled BSDF, który odpowiada za modyfikację parametrów obiektów, został całkowicie przebudowany: od teraz opcje są odpowiednio pogrupowane, a te, z których nie korzystamy, możemy po prostu zwinąć. Przełoży się to na lepszą organizację i efektywność pracy. Węzły (Nodes) mogą być uruchamiane w projekcie wielokrotnie, dzięki nowej strefie "Repeat Zone" - wystarczy wpisać odpowiednią wartość liczbową. Od teraz mamy także możliwość tworzenia własnego systemu zdefiniowanych wcześniej modyfikatorów, który w bardzo łatwy sposób możemy zastosować na innych obiektach (zakładka Geometry Nodes) - nie trzeba więc już używać skryptów napisanych w języku programowania Python.
Blender Foundation and the online developers community are proud to present Blender 4.0
— Blender (@Blender) November 14, 2023
Light Linking, AgX, new Principled BSDF, Geometry Nodes Repeat Zone, USD improvements, and so much more!
See all that's new at https://t.co/PcXpBKul9A #b3d #DevFund
Midjourney doczekało się wyczekiwanej aktualizacji. Użytkownicy otrzymali większą kontrolę nad wygenerowaną grafiką
Użytkowników z pewnością ucieszy także fakt, że dodano funkcję Light Linking. Pozwala ona na ustalenie konkretnych obiektów, na które ma wpływać dane źródło światła. W kwestii renderowania spotkamy się z lepszym odwzorowaniem kolorów oraz bardziej realistyczną sceną, dzięki wprowadzeniu opcji AgX (oprócz dotychczasowych Filmic lub Standard). Bardzo przydatną funkcją okaże się także udoskonalone przyciąganie obiektów do siebie - teraz dokładnie można przyciągnąć obiekt do drugiego, opierając się np. o wybrany wierzchołek. Zmian jest oczywiście dużo więcej, a wszystkie znajdziemy w poniższych materiałach wideo lub na oficjalnej stronie.
Powiązane publikacje

Duolingo stawia na AI. Chodzi o automatyzację procesów, a także redukcję kontraktorów w edukacyjnej rewolucji
22
Microsoft Recall oraz Click to Do trafiły do zapoznawczej aktualizacji Windowsa 11 dla komputerów Copilot+ AI
17
Dystrybucja OpenMandriva Lx 6.0 Rock już dostępna. Stabilna odsłona z KDE Plasma 6, która oferuje jądro Linux 6.15
28
Windows 11 - kwietniowe aktualizacje systemu i zabezpieczeń powodują błędy BSOD, a także problemy z logowaniem
78