Autonomiczne auta: Problemy z identyfikacją osób ciemnoskórych
Pamiętacie historię sprzed lat, gdy galeria zdjęć Google rozpoznawała czarnoskóre osoby jako... goryle? Jakkolwiek zabawna była ta historia, to trzeba przyznać, że osoby o odcieniu skóry ciemniejszej, niż u rasy białej mają nielekko. Tym razem problemy dotyczą znów rozwoju technologii, a szczegółowo mówiąc: autonomicznych aut. Okazuje się bowiem, że systemy zainstalowane w samojeżdzących pojazdach mają problemy z wykrywaniem przechodniów o ciemnym zabarwieniu skóry, co może być naturalnie przyczyną wielu wypadków. Póki kwestia ta nie zostanie w pełni rozwiązana, możemy zapomnieć o zupełnie bezpiecznych samochodach, które do przemieszczania się nie potrzebują kierowcy.
Systemy zainstalowane w samojeżdzących pojazdach mają problemy z wykrywaniem przechodniów o ciemnym zabarwieniu skóry, co może być naturalnie przyczyną wielu wypadków.
Plany autonomicznego auta Apple po raz kolejny wykradzione
Nie tylko Google przechodziło przez problemy związane z rozpoznawaniem osób ciemnoskórych. Z tą samą trudnością borykały się firmy takie jak Microsoft, IBM oraz Amazon. Zgodnie z analizą sporządzoną przez koledż Georgia Tech, także autonomiczne pojazdy mają nie lada problem z wykrywaniem osób o ciemniejszej karnacji. Przygotowano więc materiał wideo (na końcu newsa), w którym ostatecznie zmontowano nagrania z kabin aut, korzystających z ośmiu różnych systemów służących autonomicznej jeździe. Analizując materiał z jazdy po miastach jak Berkeley, Nowy Jork, San Francisco i San Jose, naukowcy byli w stanie zbadać, jak poszczególne systemy reagują na różnych przechodniów.
Intel i Rolls-Royce tworzą autonomiczne statki handlowe
Po analizie stwierdzili oni "jednakowo gorszą wydajność tych systemów, podczas wykrywania pieszych o typie skóry Fitzpatricka między klasą 4 a 6" (Klasy Fitzpatricka to numeryczny schemat klasyfikacji koloru ludzkiej skóry od 1 do 6, przy czym 6 stanowi najciemniejszy koloryt). Istnieje kilka czynników, które mogą prowadzić do niedokładnych wyników, takie jak pora dnia lub kolor ubrania przechodnia. Okazało się jednak, że w oparciu o kolor skóry dokładność spadła średnio o 5% właśnie w przypadku pieszych o ciemniejszej skórze. Jeśli system nie identyfikuje osoby jako pieszego, ten jest bardziej narażony na uderzenie, ponieważ komputer nie jest w stanie przewidzieć jego zachowania.
Powiązane publikacje

ARM ma już 40 lat. Architektura, która zasila smartfony, serwery i roboty, trafiła do ponad 250 miliardów urządzeń
22
Anthropic chce zajrzeć do wnętrza AI. Czy do 2027 roku odkryjemy, jak naprawdę myślą modele językowe?
22
Firma Elona Muska xAI chce pozyskać 25 miliardów dolarów na budowę superkomputera Colossus 2 z milionem GPU NVIDIA
60
Nowatorski interfejs mózg-komputer od Georgia Tech może zmienić sposób, w jaki ludzie komunikują się z technologią i otoczeniem
4