Gigabyte Aorus - Test zestawu komputerowego gotowego na 4K
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Wyższa rozdzielczość to większe wyzwanie
- 2 - Gigabyte Aorus - komputer do zadań specjalnych (podzespoły)
- 3 - Gigabyte Aorus - komputer do zadań specjalnych (złożony)
- 4 - Test wydajności Battlefield 1 - DirectX 11
- 5 - Test wydajności Deus Ex: Mankind Divided - DirectX 11
- 6 - Test wydajności Dishonored 2 - DirectX 11
- 7 - Test wydajności DOOM - Vulkan
- 8 - Test Ghost Recon: Wildlands - DirectX 11
- 9 - Test wydajności Mass Effect: Andromeda - DirectX 11
- 10 - Test wydajności Project Cars 2 - DirectX 11
- 11 - Test wydajności Rise of the Tomb Raider - DirectX 12
- 12 - Test wydajności Watch Dogs 2 - DirectX 11
- 13 - Test wydajności Witcher 3: Wild Hunt - DirectX 11
- 14 - Podsumowanie - Komputer gotowy na 4K?
Komfortowe granie w rozdzielczości 4K wydaje się jeszcze pieśnią przyszłości, jednak wbrew obiegowym opiniom już dzisiaj można cieszyć się niesamowitą szczegółowością obrazu, nawet bez inwestowania w konfiguracje SLI/CrossFire oraz platformy HEDT. Oczywiście, potrzebny będzie topowy blaszak plus ewentualnie niewielka redukcja ustawień i schowanie ambicji bycia „ultrasem” do kieszeni, żeby osiągnąć satysfakcjonujący efekt. Trudno uwierzyć? Dlatego postanowiłem to sprawdzić, składając high-endowego gamingowego peceta wykorzystującego kartę graficzną Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Ti Xtreme Edition oraz płytę główną Gigabyte Aorus Z370 Gaming 7, którym towarzyszył procesor Intel Core i7-8700K wspomagany 32 GB pamięci DDR4 3200 MHz. Rzecz jasna, wszystkie komponenty bazowe zostały podkręcone, aby zmaksymalizować wydajność jakiej nigdy za wiele.
Autor: Sebastian Oktaba
Rozdzielczość 3840x2160 systematycznie zyskuje na popularności, chociaż bardziej dzięki rynkowej presji wywoływanej przez samych producentów, aniżeli oddolnemu konsumenckiemu ruchowi, dokonującego masowych przesiadek na nowsze monitory oraz telewizory z głębokiej potrzeby oglądania bardziej szczegółowego obrazu. Zresztą, komputery osobiste niespecjalnie tutaj brylują, ponieważ według statystyk udostępnionych w serwisie Steam, wśród właścicieli blaszaków ciągle dominuje 1920x1080 zgarniając ponad 71%, natomiast 4K zdołało uzyskać wynik zaledwie 0,5%. Niewiele, jednak standard UHD zadebiutował niedawno, wciąż ewoluuje i jeszcze mnóstwo czasu upłynie, zanim sprzęt zdolny obsłużyć taką rozdzielczość będzie powszechnie dostępny. Sam czekam z niecierpliwością na pierwsze monitory 4K 120/144 Hz. Sporo zamieszania wywołują również konsole SONY i Microsoftu, potrafiące lub przynajmniej dobrze udające, że wyświetlają obraz w rozdzielczości 3840x2160. Część produkcji działa wprawdzie w natywnym 4K, aczkolwiek nie brakuje tych posiłkujących się dynamicznym upscalowaniem. Nas interesuje oczywiście natywne 3840x2160, bowiem jesteśmy wyznawcami PC Master Race, przywiązującymi dużą uwagę do aspektów stricte technicznych.
Razem z marką Gigabyte Aorus złożyliśmy wydajnego peceta, który powinien poradzić sobie z grami komputerowymi w natywnym 4K. Całość rzecz jasna przetestujemy w najgorszych możliwych scenariuszach.
Rozdzielczość 4K charakteryzuje się czterokrotnie większą liczbą pikseli w porównaniu do powszechnie używanej Full HD, dlatego przyznajmy to otwarcie - granie w takich ustawieniach wymaga mocnego sprzętu, chociaż dzięki szybkiemu progresowi układów graficznych przestało być domeną wyłącznie konfiguracji SLI/CrosFire. Obecnie temu wyzwaniu potrafi już sprostać pojedyncza karta graficzna, a ponieważ królem high-endu jest GeForce GTX 1080 Ti, właśnie ten model wybrałem do platformy. Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Ti Xtreme Edition został fabrycznie solidnie podkręcony oraz wyposażony w system chłodzenia wodnego, więc urządzenie jest wydajne i ciche, pozwalając też wywalczyć kilka dodatkowych megaherców poprzez overclocking. Dużym atutem Pascala jest 11 GB pamięci GDDR5X na szerokiej 352-bitowej magistrali, niezbędnej do zapewniania płynności w wysokich rozdzielczościach. Sercem zestawu uczyniłem procesor Intel Core i7-8700K Coffee Lake, którego podkręciłem do 5000 MHz korzystając z płyty głównej Gigabyte Aorus Z370 Gaming 7, prowadzącej zarazem 32 GB pamięci o taktowaniu 3200 MHz (CL14). Całość została zamknięta w obudowie Aorus AC300W, oczywiście ze synchronizowanym podświetleniem RGB Fusion, jakiego Gigabyte nie pożałowało :)
Pełna specyfikacja testowanego komputera:
- Intel Core i7-8700K @5000 MHz
- Gigabyte Aorus Z370 Gaming 7 LGA 1151
- Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Ti Xtreme Edition
- 32 GB G.Skill DDR4-3200 CL14
- ADATA SU800 1TB
- be quiet! Silent Loop 240 mm
- be quiet! Straight Power CM 600W
- Aorus AC300W
Założenia testowe są stosunkowo proste - bierzemy dziesięć popularnych gier komputerowych, wszystkie uruchamiamy oczywiście tylko w rozdzielczości 3840x2160, zmieniając detale w poszukiwaniu optymalnej płynności, możliwie najbliższej 60 klatkom na sekundę. Celujemy rzecz jasna w profile Ultra / Very High / High, ewentualnie Very High / High / Medium, zależnie ile predefiniowanych ustawień przewidzieli twórcy danego tytułu (zawsze będą trzy wyniki na wykresach). Osoby inwestujące w mocarnego blaszaka oraz monitor 4K, zapewne nie zdzierżą czegoś poniżej owego poziomu, zaś faktyczne różnice w grafice między trzema najwyższymi profilami są zazwyczaj kosmetyczne. Pamiętajcie jednak, że nasze miejsca testowe są naprawdę wymagające - zazwyczaj licznik FPS-ów powinien pokazywać wyższe wartości, ale przynajmniej będziecie wiedzieć, jak wygląda dolna granica możliwości takiego zestawu. Warto również wspomnieć, że marka Aorus powoli wyrasta na samodzielną dywizję Gigabyte, oferując nie tylko obudowy, karty graficzne czy płyty główne, bo portfolio obejmuje już w zasilacze oraz systemy chłodzenia. OK, rzućmy jeszcze okiem na wygląd, wyposażenie i specyfikację techniczną wykorzystanych komponentów, a później ruszamy testować giereczki w 3840x2160!
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Wyższa rozdzielczość to większe wyzwanie
- 2 - Gigabyte Aorus - komputer do zadań specjalnych (podzespoły)
- 3 - Gigabyte Aorus - komputer do zadań specjalnych (złożony)
- 4 - Test wydajności Battlefield 1 - DirectX 11
- 5 - Test wydajności Deus Ex: Mankind Divided - DirectX 11
- 6 - Test wydajności Dishonored 2 - DirectX 11
- 7 - Test wydajności DOOM - Vulkan
- 8 - Test Ghost Recon: Wildlands - DirectX 11
- 9 - Test wydajności Mass Effect: Andromeda - DirectX 11
- 10 - Test wydajności Project Cars 2 - DirectX 11
- 11 - Test wydajności Rise of the Tomb Raider - DirectX 12
- 12 - Test wydajności Watch Dogs 2 - DirectX 11
- 13 - Test wydajności Witcher 3: Wild Hunt - DirectX 11
- 14 - Podsumowanie - Komputer gotowy na 4K?
Powiązane publikacje

Jaki komputer do gier kupić? Polecane zestawy komputerowe na kwiecień 2025. Komputery gamingowe w różnych cenach
132
Jaki komputer do gier kupić? Polecane zestawy komputerowe na marzec 2025. Komputery gamingowe w różnych cenach
123
Jaki komputer do gier kupić? Polecane zestawy komputerowe na luty 2025. Komputery gamingowe w różnych cenach
195
Jaki komputer do gier kupić? Polecane zestawy komputerowe na styczeń 2025. Komputery gamingowe w różnych cenach
151