Sony PlayStation 5 - nowe informacje o specyfikacji konsoli
Zarówno Sony jak i Microsoft w pocie czoła pracują nad konsolami nowej generacji - w przypadku Japończyków będzie to oczywiście PlayStation 5, z kolei Amerykanie pracują nad Xboxem o roboczej nazwie Project Scarlett. Mniej więcej już wiemy czego powinniśmy oczekiwać po obu konsolach, których sprzedaż powinna ruszyć jesienią przyszłego roku, jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia. W sieci tymczasem pojawiły się konkretniejsze szczegóły dotyczące specyfikacji konsoli od Sony. Nie są to oczywiście potwierdzone informacje, ale dają nam pewny ogląd na to, jak sprzęt Japończyków może się prezentować w rzeczywistości. Jedyne czego szkoda, to braku napędu zgodnego z płytami Ultra HD Blu-ray, bowiem reszta potencjalnej specyfikacji wypada co najmniej dobrze.
Sony PlayStation 5 może zostać wyposażony w 8-rdzeniowy i 16-wątkowy układ Ryzen, bazujący na mikroarchitekturze Zen 2 i taktowaniem bazowym wynoszącym 3,2 GHz.
Oczywiście cały czas otrzymujemy niepotwierdzone informacje - jeszcze jest za wcześnie, by Sony ujawniało konkretne aspekty specyfikacji swojej nadchodzącej konsoli. Możemy jednak ostrożnie założyć, że nawet jeśli finalnie parametry nie będą identyczne, to powinny być przynajmniej zbliżone. W przypadku PlayStation 5 powinniśmy otrzymać 8-rdzeniowy układ Ryzen z serii 3000, którego bazowe taktowanie będzie wynosiło 3,2 GHz. Oprócz Ryzena otrzymamy również customowe GPU z rodziny NAVI, które podobnie jak procesor, będzie bazowało na 7 nm procesie technologicznym. Karta graficzna ma rzekomo składać się z łącznie 72 bloków Compute Units (CU), a w każdym bloku po 36 shaderów, co przełoży się na łącznie 2592 jednostki cieniujące.
Konsola ma również otrzymać od 16 do 24 GB współdzielonej pamięci VRAM typu GDDR6 (konkretna ilość nie jest wciąż potwierdzona). Taktowanie rdzenia graficznego ma wynosić w trybie bazowym 1550 MHz, co ostatecznie przełoży się na moc w okolicach 14,2 TFLOPS. Oprócz tego producent w konsoli ma zamontować nośnik SSD o pojemności 2 TB, który będzie również zgodny z nowym interfejsem PCIe 4.0. Biorąc pod uwagę rozmiary obecnych gier, taka pojemność wydaje się adekwatna, tym bardziej że nowa konsola wreszcie zerwie z długimi czasami ładowania gier. Dokładna data premiery, ani tym bardziej cena nie są wciąż znane.
Powiązane publikacje

ARM ma już 40 lat. Architektura, która zasila smartfony, serwery i roboty, trafiła do ponad 250 miliardów urządzeń
22
Anthropic chce zajrzeć do wnętrza AI. Czy do 2027 roku odkryjemy, jak naprawdę myślą modele językowe?
22
Firma Elona Muska xAI chce pozyskać 25 miliardów dolarów na budowę superkomputera Colossus 2 z milionem GPU NVIDIA
60
Nowatorski interfejs mózg-komputer od Georgia Tech może zmienić sposób, w jaki ludzie komunikują się z technologią i otoczeniem
4