Total War: Warhammer - nowy patch zwiększa wydajność Ryzenów
Przeglądając komentarze oraz opinie na temat nowych produktów AMD można rzec, że są to komponenty projektowane z myślą o przyszłości. Trzeba przyznać, że coś w tym jest. Weźmy pod lupę karty graficzne Radeon - choć w dniu premiery są porównywalne ze swoimi odpowiednikami GeForce, wiele miesięcy później w nowych grach zazwyczaj nad nimi górują. Tak będzie zapewne również w przyszłości, bowiem nie jest tajemnicą, że układy Czerwonych nieco lepiej radzą sobie w bibliotekach DX12. Wraz z debiutem procesorów Ryzen łatka "przyszłościowych układów" przylgnęła również do właśnie tych chipów - to w końcu nowa architektura, pod którą wielu deweloperów dopiero teraz optymalizuje swoje oprogramowanie. Okazuje się, że wydanie stosownej łatki może poprawić ich wydajność w danej grze nawet o 10%. Udowodniło to studio Creative Assembly.
Wniosek może być tylko jeden - przy odpowiednio przygotowanym oprogramowaniu Ryzeny mogą wykrzesać z siebie jeszcze więcej i niewykluczone, że w przyszłości zmniejszą dystans do procesorów Intela.
Nowa łatka do gry Total War: Warhammer oznaczona została jako 1.6.0. Co prawda na liście wprowadzonych poprawek nie ma ani jednej wzmianki o procesorach Ryzen, jednak i tak zauważono większą ilość klatek na sekundę generowaną przez te układy. Jak udało się sprawdzić ekipie Hardware.fr, wzrost wydajności wynosi ok. 10%, a ponadto można stwierdzić, że wyeliminowano problemy z obsługą technologii SMT. Co ważne, poprawę widać tylko w przypadku nowych 8-rdzedniowych chipów AMD - rezultaty osiągane przez jednostki Intela pozostały rzekomo niezmienne. To akurat trochę dziwi, wszak redakcja mogła dodać owe wyniki na wykresy, ale z jakichś powodów tego nie zrobiła. Brakuje również informacji, jakiej karty graficznej użyto w testach, czego trzeba szukać w podstawowym artykule (GeForce GTX 1080).
AMD tłumaczy przeciętną wydajność Ryzen w grach - Będzie lepiej?
Poprawa nie jest może kolosalna, lecz z pewnością znacząca (w końcu to ok. 10%) i nie raczej w tym wypadku mowy o błędzie pomiarowym., chyba że testy były przygotowywane bardzo niestarannie. Zastanawiające jest jednak, dlaczego studio Creative Assembly nie pochwaliło się tą zmianą? Być może prace nad optymalizacją nadal trwają, więc w przyszłości wzrost wydajności będzie jeszcze większy? A może to po prostu anomalia. Cóż... nasze pomiary w Warhammer nie wykazały spektakularnego wzrostu wydajności, który zamknął się w wartości 0,5 FPS. Niemniej, wniosek może być tylko jeden - przy odpowiednio przygotowanym oprogramowaniu Ryzeny mogą wykrzesać z siebie jeszcze więcej i niewykluczone, że w przyszłości zmniejszą dystans do procesorów Intela. Na koniec przypomnijmy, że podobne łatki przygotowane z myślą o chipach AMD pojawiły się dla gier Dota 2 oraz Ashes of the Singularity (ten tytuł jest sponsorowany przez AMD, więc szybkie wdrożenie poprawek nie dziwi).
Powiązane publikacje

AMD Ryzen Threadripper (PRO) 9000WX - Kolejne poszlaki wskazują na zbliżającą się premierę procesorów HEDT Zen 5
13
Procesor AMD Ryzen 7 9800X3D do kupienia w najniższej cenie od premiery. Świetna jednostka do gier dostępna poniżej MSRP
90
Intel 18A przyciąga uwagę. NVIDIA i Broadcom testują nowy proces, otwierając drogę do potencjalnej współpracy
23
TSMC zapowiada SoW-X, czyli nową erę pakowania chipów dla AI i HPC. Masowa produkcja ruszy już w 2027 roku
7