Test Sapphire Radeon RX 480 Nitro 4 GB - Niereferencyjny Polaris
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Niereferencyjny Polaris z turbodoładowaniem
- 2 - Sapphire RX 480 Nitro 4 GB - Budowa i parametry techniczne
- 3 - Platforma testowa i metodyka pomiarowa
- 4 - Platforma FCAT do zgrywania obrazu
- 5 - Sapphire RX 480 Nitro - Test wydajności 3DMark - Fire Strike / DirectX 11
- 6 - Sapphire RX 480 Nitro - Test wydajności 3DMark - Time Spy / DirectX 12
- 7 - Sapphire RX 480 Nitro - Test wydajności Crysis 3 - Very High / DirectX 11
- 8 - Sapphire RX 480 Nitro - Test wydajności Doom - Ultra / Vulkan
- 9 - Sapphire RX 480 Nitro - Test wydajności Fallout 4 - Ultra / DirectX 11
- 10 - Sapphire RX 480 Nitro - Test wydajności Far Cry Primal - Ultra / DirectX 11
- 11 - Sapphire RX 480 Nitro - Test wydajności GTA V - Very High / DirectX 11
- 12 - Sapphire RX 480 Nitro - Test wydajności Hitman - Ultra / DirectX 12
- 13 - Sapphire RX 480 Nitro - Test wydajności Project CARS - Ultra / DirectX 11
- 14 - Sapphire RX 480 Nitro - Test wydajności Rise of the Tomb Raider - Very High / DirectX 12
- 15 - Sapphire RX 480 Nitro - Test wydajności Witcher 3: Wild Hunt - Ultra / DirectX 11
- 16 - Sapphire RX 480 Nitro - Test wydajności XCOM 2 - Maksimum / DirectX 11
- 17 - Sapphire RX 480 Nitro - Overclocking - 3DMark / Hitman / Tomb Raider / Witcher 3
- 18 - Sapphire RX 480 Nitro - Pobór mocy - spoczynek i obciążenie
- 19 - Sapphire RX 480 Nitro - Pomiar temperatur - Spoczynek i obciążenie
- 20 - Sapphire RX 480 Nitro - Pomiar głośności - Spoczynek i obciążenie
- 21 - Podsumowanie - Sapphire odpala Nitro! To widać i słychać...
Naprawdę długo czekaliśmy na niereferencyjne wersje AMD Radeon RX 480, które naprawią wszystkie niedociągnięcia wyjściowego projektu, zbijając wysokie temperatury rdzenia oraz redukując głośność. Chociaż najnowsza karta graficzna Czerwonych zadebiutowała 29 czerwca, autorskie konstrukcje dopiero zaczynają się pojawiać, próbując podważyć sens istnienia GeForce GTX 1060. Jednym z pierwszych potwierdzonych niereferentów był Sapphire Radeon RX 480 Nitro, zaocznie namaszczony potencjalnie najlepszym Polarisem, któremu postanowiłem się dzisiaj przyjrzeć. Urządzenie oprócz zmienionego systemu chłodzenia, charakteryzuje się również 4 GB pamięci GDDR5, będąc pochodną wariantu dotychczas niedostępnego na naszym rynku. Świetnie... Testując Sapphire Radeon RX 480 Nitro upieczemy dwie pieczenie przy jednym ogniu!
Autor: Sebastian Oktaba
Sapphire może pochwalić się wyjątkowo solidnymi niereferencyjnymi wersjami Radeonów, którymi wielokrotnie udowadniał, że wybierając urządzenia napędzane technologią AMD zdecydowanie warto rozważyć jego propozycje. Rodzina Nitro należy do absolutnej czołówki kart graficznych Czerwonych, zwłaszcza jeśli przeanalizujemy dokonania producenta w poprzedniej generacji. Wprawdzie karty graficzne Sapphire nie zawsze bywały najcichsze, ale nadrabiały jakością wykonania, niskimi temperaturami oraz potencjałem podkręcania. Sapphire Radeon RX 480 Nitro 4 GB również stwarza wrażenie poważnego zawodnika. Czarna maskownica szczelnie przykrawa półpasywny system chłodzenia Dual-X, który owiewa duet wentylatorów o średnicy 95 mm (istnieje opcja wyjęcia śmigieł, które startują dopiero po przekroczeniu 53 stopni Celsjusza). Powinno to zapewnić rdzeniowi bardzo komfortowe warunki działania, zaś konstruktorzy wprowadzili także backplate, miniaturowe otworki na obudowie oraz szereg elementów estetycznych m.in.: podświetlane logo Sapphire (RGB). Miejmy nadzieję, że wszystkie zmiany poczynione względem modelu referencyjnego, zaowocują świetną kulturą pracy i stabilnymi taktowaniami, których najbardziej brakowało oryginalnemu projektowi AMD.
Jednym z pierwszych potwierdzonych niereferentów był Sapphire Radeon RX 480 Nitro, zaocznie namaszczony potencjalnie najlepszym Polarisem, któremu postanowiłem się dzisiaj przyjrzeć. No więc zaczynamy...
Radeon RX 480 wykorzystuje rdzeń Ellesmere (XT) o powierzchni 232 mm², stworzony w świeżutkiej 14 nm litografii FinFET autorstwa Global Foundries. Układ graficzny posiada 36 Compute Units (CU), oznaczające 2304 jednostki cieniujące, 144 teksturujące (TMU) oraz 32 renderujące (ROP). AMD reklamuje Radeona RX 480 również jako najtańszą sensowną konstrukcję do zabawy VR, której towarzyszy zestaw programowych funkcji Liquid VR. Architektura GCN czwartej generacji przynosi natomiast szereg istotnych zmian, między innymi 15% wzrost wydajności CU, sprawność energetyczną na poziomie x1.9 względem poprzedników, zwiększoną efektywność teselatorów, rozszerzoną pamięć L2 oraz usprawnioną bezstratną kompresję tekstur. Poza tym, Polaris jest gotowy do obsługi 12-bitowym ekranów HDR o próbkowaniu 4:4:4, wykorzystujących technologię utrwalania i wyświetlania obrazów o dużej jasności, co umożliwia rejestrację materiału wideo o bogatej kolorystyce w ciemnych oraz jasnych obszarach. Mocny nacisk położono także na sprzętowy Async Compute (Radeon RX 480 posiada 4 ACE), którego zadanie polega na dostarczaniu układowi graficznemu danych w trybie asynchronicznym, umożliwiającym równoległe wykonywanie poleceń (istotne dla DirectX 12 i Vulkan).
Sapphire Radeon RX 480 Nitro dysponuje 4096 MB GDDR5, podczas gdy konstrukcja referencyjna posiadała 8092 MB pamięci, ale pocieszająca jest zapewne wiadomość, że obydwie wykorzystują 256-bitową magistralę. Różnic między tymi wersjami jest jednak więcej, bowiem układy w słabszym modelu wyprodukował nie Samsung lecz Hynix, natomiast ich taktowanie okazuje się dokładnie 1000 MHz niższe. Moim zdaniem Radeon RX 480 mający na wyposażeniu 4096 MB pamięci nadal stanowi ciekawą alternatywę dla GeForce GTX 970 oraz GeForce GTX 1060, oczywiście jeżeli będzie odpowiednio tańszy. Bazowa częstotliwość rdzenia wynosi 1306 MHz, czyli wzrosła nieznacznie (~3%) w stosunku do zalecanych 1266 MHz. Spodziewałem się odważniejszej decyzji ze strony producenta, szczególnie w świetle niereferencyjnych Pascali, które potrafią fabrycznie zyskiwać prawie 10% względem referenta. Sapphire Radeon RX 480 Nitro jest całkowicie autorskim projektem, dzięki czemu przerobiona została także sekcja zasilania, wymagająca teraz pojedynczej 8-pinowej wtyczki PCI-E. Wszystko razem powinno kosztować 1111 złotych, podczas gdy odmianę 8 GB wyceniono na 1399 złotych.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Niereferencyjny Polaris z turbodoładowaniem
- 2 - Sapphire RX 480 Nitro 4 GB - Budowa i parametry techniczne
- 3 - Platforma testowa i metodyka pomiarowa
- 4 - Platforma FCAT do zgrywania obrazu
- 5 - Sapphire RX 480 Nitro - Test wydajności 3DMark - Fire Strike / DirectX 11
- 6 - Sapphire RX 480 Nitro - Test wydajności 3DMark - Time Spy / DirectX 12
- 7 - Sapphire RX 480 Nitro - Test wydajności Crysis 3 - Very High / DirectX 11
- 8 - Sapphire RX 480 Nitro - Test wydajności Doom - Ultra / Vulkan
- 9 - Sapphire RX 480 Nitro - Test wydajności Fallout 4 - Ultra / DirectX 11
- 10 - Sapphire RX 480 Nitro - Test wydajności Far Cry Primal - Ultra / DirectX 11
- 11 - Sapphire RX 480 Nitro - Test wydajności GTA V - Very High / DirectX 11
- 12 - Sapphire RX 480 Nitro - Test wydajności Hitman - Ultra / DirectX 12
- 13 - Sapphire RX 480 Nitro - Test wydajności Project CARS - Ultra / DirectX 11
- 14 - Sapphire RX 480 Nitro - Test wydajności Rise of the Tomb Raider - Very High / DirectX 12
- 15 - Sapphire RX 480 Nitro - Test wydajności Witcher 3: Wild Hunt - Ultra / DirectX 11
- 16 - Sapphire RX 480 Nitro - Test wydajności XCOM 2 - Maksimum / DirectX 11
- 17 - Sapphire RX 480 Nitro - Overclocking - 3DMark / Hitman / Tomb Raider / Witcher 3
- 18 - Sapphire RX 480 Nitro - Pobór mocy - spoczynek i obciążenie
- 19 - Sapphire RX 480 Nitro - Pomiar temperatur - Spoczynek i obciążenie
- 20 - Sapphire RX 480 Nitro - Pomiar głośności - Spoczynek i obciążenie
- 21 - Podsumowanie - Sapphire odpala Nitro! To widać i słychać...
Powiązane publikacje

Test karty graficznej MSI GeForce RTX 5060 Ti Gaming 16 GB - Więcej pamięci graficznej, jednak czy proporcjonalnie do wydajności?
230
Test Assassin's Creed Shadows - PC kontra PlayStation 5. Test technik NVIDIA DLSS 4, AMD FSR i Intel XeSS, skalowanie wydajności
122
Test wydajności Assassin's Creed Shadows PC - Wymagania sprzętowe to większy problem, niż czarnoskóry samuraj
165
Test wydajności GTA V Enhanced - Ray tracing podnosi wymagania sprzętowe do poziomu GTA VI. Wielka aktualizacja na 10 rocznicę
178