Jaka karta graficzna do Battlefield 4 - Test GeForce vs Radeon
- SPIS TREŚCI -
- 0 - NVIDIA GeForce GTX vs AMD Radeon HD
- 1 - Battlefield 4 - Ustawienia i metodologia testowa
- 2 - Platforma testowa i zastosowane sterowniki
- 3 - Battlefield 4 - 1920x1080 / Ultra / HBAO / MSAA x4
- 4 - Battlefield 4 - 1920x1080 / High / HBAO / MSAA OFF
- 5 - Battlefield 4 - Porównanie ustawień graficznych
- 6 - Wpływ poziomu detali na szybkość działania gry
Miłośnicy pierwszoosobowych wojennych strzelanin musieli z niecierpliwością czekać na tegoroczną jesień, gdyż właśnie w tym okresie na rynku pojawią się przynajmniej dwa naprawdę wielkoformatowe tytuły: Call of Duty: Ghosts i Battlefield 4. Rywalizacja pomiędzy gigantami rozegra się zarówno na płaszczyźnie grywalności, modułu sieciowego, jaki i stricte technologicznej, ponieważ obydwa aspirują do miana najładniejszych w swojej klasie. Produkcja Electronic Arts powstaje przy silnym zaangażowaniu AMD, będącym partnerem strategicznym tego przedsięwzięcia, co wzbudza uzasadnione emocje. Czy Battlefield 4 rzeczywiście zadziała lepiej na kartach graficznych Radeon HD 7000, skoro został rzekomo zoptymalizowany pod architekturę GCN? Powyższe pytanie musi spędzać sen z powiek sporej części graczy, posiadającej w obudowach podzespoły od konkurencji, aczkolwiek na wyciąganie daleko idących wniosków jest stanowczo zbyt wcześnie. Nie ulega natomiast wątpliwości, że czwarta odsłona wystrzałowego cyklu objeta programem Gaming Evolved stanowi silny argument, mogący przekonać do produktów AMD zastępy klientów. Wiele osób aktualizuje swojego peceta specjalnie pod opisywany tytuł, dlatego żeby dokonać właściwego wyboru, warto najpierw rzucić okiem na test kart graficznych w Battlefield 4. Jaki sprzęt będzie potrzebny do płynnej i bezstresowej rozgrywki?
Autor: Sebastian Oktaba
Battlefield 4 jest kontynuacją utytułowanej serii, która w zeszłym roku obchodziła swoje dziesięciolecie, wciąż trzymając w znakomitej formie pomimo upływu lat. W ciągu burzliwej kariery Battlefield odwiedziło już fronty II Wojny Światowej, Wietnam oraz pozwoliło pokierować mechami (BF 2142), aby ostatnio na dłużej zatrzymać w rzeczywistości znanej z codziennych wiadomości i gazet. Temat terroryzmu lub groźba globalnego konfliktu, to woda na młyn twórców strzelanin pierwszoosobowych, więc niektóre decyzje są łatwe do przewidzenia. Programiści DICE obiecują jednak, że kampania Battlefield 4 będzie zdecydowanie lepsza od poprzednika, który do wybitnych raczej nie należał. Spodziewać można się zatem solidnej riposty pod adresem Call of Duty, jakiego wątek fabularny zwykle wypadał nie najgorzej, pomimo odgrzewania ciągle tego samego kotleta na starym oleju. Zainteresowanie tytułem jest oczywiście ogromne, ale bardziej ze względu na scenę rozgrywek sieciowych, niżeli tryb dla pojedynczego gracza, mający za zadanie tylko odciągnąć uwagę od produktu konkurencji. Multiplayer w Battlefield to absolutna podstawa. Oprawa wizualna w trybie sieciowym nie jest wprawdzie najważniejsza, ale wysoka płynność jak najbardziej, co wymaga szybkiej karty graficznej i odpowiedniego procesora. Zatem, co developer podaje w wymaganiach sprzętowych?
Minimalne wymagania sprzętowe Battlefield 4:
- Procesor: Intel Core 2 Duo 2,4 GHz / AMD Athlon X2 2,8 GHz
- Pamięć operacyjna: 4 GB
- Karta graficzna: GeForce 8800 GT / Radeon HD 3870 512 MB
- System operacyjny: Windows Vista 32-bit
Zalecane wymagania sprzętowe Battlefield 4:
- Procesor: Czterordzeniowy Intel Core i5 / Sześciordzeniowy AMD FX
- Pamięć operacyjna: 8GB
- Karta graficzna: GeForce GTX 660 / Radeon HD 7870 3GB
- System operacyjny: Windows 8 64-bit
Wymagania sprzętowe nie przedstawiają się wiarygodnie, zaryzykowałbym nawet stwierdzenie, że zostały napisane bez wnikliwej analizy. Widzieliście kiedyś Radeona HD 7870 albo GeForce GTX 660 (poza wynalazkiem EVGA) wyposażonego w 3GB pamięci? Trudno również uwierzyć, że leciwe Core 2 Duo E6600 wystarczy do rozgrywek multiplayer. Battlefield 4 jest słusznie postrzegany jako graficzny killer, wszak silnik Frostbite 3 to bardzo zaawansowane narzędzie o szerokim wachlarzu możliwości, które zamierza skutecznie rywalizować z CryEngine 3 oraz Unreal Engine 4.0, chociaż ten ostatni jeszcze nie zadebiutował. Co ciekawe, silnik oprócz obsługi popularnego DirectX 11, zaoferuje też wsparcie autorskiego niskopoziomowego API nazwanego Mantle, przygotowywanego przez zespół AMD i DICE specjalnie pod karty graficzne Radeon z układami GCN. Pozwoli to programistom na lepszą optymalizację kodu, wyeliminowanie zbędnych procedur i zredukowanie narzutu sterownika na procesor. Zalet tego rozwiązania jest wiele, ale jego potencjał poznamy dopiero za jakiś czas, ponieważ w dniu premiery Battlefield 4 obsłuży wyłącznie DirectX 11. Electronic Arts zamierza wykorzystać silnik Frostbite 3 nie tylko w Battlefield 4, bowiem zarówno najnowszy Need for Speed, jak i Dragon Age III będą nią napędzane.
Poniższy artykuł w obecnej postaci dotyczy Battlefield 4 Beta Multiplayer i będzie rozbudowany po ukazaniu się pełnej wersji gry, której premiera nastąpi 29 października bieżącego roku. Uzyskane wyniki zachowamy jako punkt odniesienia, co pozwoli lepiej zobrazować, jakie zmiany poczyniono w sklepowej edycji. Beta Battlefield 4 wystartowała oficjalnie 1 października, ale w tym czasie dostęp do przedpremierowej wersji otrzymali tylko posiadacze Battlefield 3 Premium oraz użytkownicy zamawiający rozszerzoną edycję Battlefield 4. Reszta musi grzecznie poczekać do 4 października, kiedy to serwery zostaną otwarte dla wszystkich. Zainteresowanie tytułem jest oczywiście ogromne, wszak Battlefield 3 zdobył niemałą popularność zwłaszcza w środowisku rozgrywek sieciowych, co zawdzięcza chlubnym tradycjom serii. Skoro nadarza się niebywała okazja, aby sprawdzić jak działa i wygląda nowość od Electronic Arts. to grzechem byłoby nie wykorzystać szansy. Oprócz testów kart graficznych AMD i NVIDIA w dwóch ustawieniach (1920x1080 Ultra / High), wykonaliśmy także porównanie detali oraz pomiary wydajności na różnych presetach. Na koniec zostawiamy wpływ rdzeni i wątków procesora na wydajność.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 0 - NVIDIA GeForce GTX vs AMD Radeon HD
- 1 - Battlefield 4 - Ustawienia i metodologia testowa
- 2 - Platforma testowa i zastosowane sterowniki
- 3 - Battlefield 4 - 1920x1080 / Ultra / HBAO / MSAA x4
- 4 - Battlefield 4 - 1920x1080 / High / HBAO / MSAA OFF
- 5 - Battlefield 4 - Porównanie ustawień graficznych
- 6 - Wpływ poziomu detali na szybkość działania gry
Powiązane publikacje

Test karty graficznej MSI GeForce RTX 5060 Ti Gaming 16 GB - Więcej pamięci graficznej, jednak czy proporcjonalnie do wydajności?
230
Test Assassin's Creed Shadows - PC kontra PlayStation 5. Test technik NVIDIA DLSS 4, AMD FSR i Intel XeSS, skalowanie wydajności
122
Test wydajności Assassin's Creed Shadows PC - Wymagania sprzętowe to większy problem, niż czarnoskóry samuraj
165
Test wydajności GTA V Enhanced - Ray tracing podnosi wymagania sprzętowe do poziomu GTA VI. Wielka aktualizacja na 10 rocznicę
178