Xbox Anaconda i Lockhart - nowe informacje o specyfikacji konsol
W ostatnim czasie znowu więcej się mówi na temat konsol Xbox nowej generacji. Słowo klucz to konsol, ponieważ okazuje się, że Microsoft w dalszym ciągu ma zamiar wydać dwie różne wersje - jedna mocniejsza o kodowej nazwie "Anaconda" oraz druga słabsza - "Lockhart", która będzie pozbawiona napędu optycznego na wzór Xbox One S All Digital. Nowe informacje odnoszą się jednak nie do ilości konsol tylko do ich potencjalnej specyfikacji. Okazuje się, że różnice w wydajności pomiędzy wersjami Anaconda oraz Lockhart mają być całkiem spore, a nadchodzący Project Scarlett ma być nawet 5-krotnie wydajniejszy od obecnego flagowca w postaci Xbox One X. Gdyby przecieki okazały by się prawdziwie, wzrost wydajności byłby bardziej niż odczuwalny.
Według najnowszych informacji, Xbox "Anaconda" ma być 5 razy wydajniejszy od Xboxa One X, z kolei Xbox "Lockhart" ma być nieco słabszy od obecnej flagowej konsoli Microsoftu.
Według najnowszych doniesień najmocniejszy Xbox określany roboczo jako "Anaconda" ma oferować moc obliczeniową na poziomie 12 TFLOPS. Porównując więc wyłącznie w tym względzie z Xboxem One X mamy otrzymać dwukrotnie większą moc obliczeniową (6 TFLOPS). Jeszcze większa będzie różnica, gdy porównamy ten parametr z Xboxem One S, gdzie moc wyrażana w teraflopsach wynosi zaledwie 1,4 TFLOPS. Wszystko wskazuje na to, że projekt "Anaconda" będzie naprawdę mocną konsolą, która da sporego kopniaka w kwestii płynności czy jakości oprawy graficznej. Dość ciekawie zapowiada się natomiast drugi projekt - Lockhart - bowiem według przecieków moc obliczeniowa wynosi 4 TFLOPS. Będzie więc nie tylko znacznie słabsza (w teorii) od Anacondy, ale również od Xboxa One X. Ten projekt ma być jednak skierowany do innego odbiorcy - konsola rzekomo będzie znacznie tańsza (najtańszy next-gen), a także pozbawiona napędu optycznego.
Co ciekawe, pomimo znaczących różnic w ogólnej mocy obliczeniowej, obie konsole mają zostać wyposażone w customowy układ AMD Zen 2 składający się z ośmiu rdzeni i szesnastu wątków o taktowaniu 3,5 GHz. Już samo przejście na nową architekturę z antycznego Jaguara przyniesie wymierne korzyści podczas projektowania nowych gier oraz uzyskania wyższej płynności animacji. Xbox "Anaconda" ma również posiadać 16 GB pamięci VRAM typu GDDR6, z czego 3 GB zostanie wydzielone dla systemu operacyjnego, natomiast 13 GB będzie wykorzystane przez gry. Dla porównania w przypadku Xboxa One X maksymalna ilość VRAM, którą można wykorzystać do gier to 9 GB. Po raz kolejny wspomina się również o wykorzystaniu półprzewodnikowych nośników SSD, które mają znacząco zredukować czas ładowania się gier.
Powiązane publikacje

ARM ma już 40 lat. Architektura, która zasila smartfony, serwery i roboty, trafiła do ponad 250 miliardów urządzeń
22
Anthropic chce zajrzeć do wnętrza AI. Czy do 2027 roku odkryjemy, jak naprawdę myślą modele językowe?
22
Firma Elona Muska xAI chce pozyskać 25 miliardów dolarów na budowę superkomputera Colossus 2 z milionem GPU NVIDIA
60
Nowatorski interfejs mózg-komputer od Georgia Tech może zmienić sposób, w jaki ludzie komunikują się z technologią i otoczeniem
4