Sztuczna inteligencja nadal nie dorównuje ludziom w rozumieniu tekstu. Wyniki eksperymentu od firmy Amazon
Sztuczna inteligencja (pojęcie, które ma szerokie znaczenie, a w tym temacie odnosi się do modeli językowych) rozwija się w naprawdę szybkim tempie, jednak wciąż widać, że jest to "twór" wymagający dopracowania. Wiele osób obawia się, że z czasem AI zabierze im stanowisko pracy. W jednym z ostatnich eksperymentów wykazano, że do tego jeszcze długa droga - a przynajmniej w kwestii streszczania i rozumienia treści, gdyż w tych aspektach ludzie wypadli o wiele lepiej.
Pewien eksperyment miał sprawdzić, kto lepiej nadaje się do streszczania tekstu: sztuczna inteligencja czy ludzie. Druga grupa nie ma się jeszcze o co martwić, ponieważ to właśnie ona wypadła w tym teście dużo lepiej.
Sztuczna inteligencja? Nie, dziękuję. Klienci omijają produkty z dopiskiem "AI" bardzo szerokim łukiem
Za przeprowadzenie eksperymentu odpowiada firma Amazon, która wykonała go na zlecenie australijskiego organu regulacyjnego ASIC (Australian Securities and Investments Commission, nadzorowanie rynku finansowego). Z kolei ten ostatni zaprezentował wyniki przed Komisją ds. Wdrażania Sztucznej Inteligencji (Select Committee on Adopting Artificial Intelligence). Badanie było dość proste: duże modele językowe, takie jak Llama 2 (wersja z 70 mld parametrów), zostały wykorzystane do podsumowania treści dokumentów ze wskazaniem, aby podały informacje dotyczące ASIC (wraz z odnośnikami do stron, kontekstem itd.). To samo zadanie otrzymało 10 pracowników z omawianego organu o różnym stażu pracy. Na sam koniec podsumowaniom miały się przyjrzeć osoby, których nie poinformowano o tym, że w badaniu brała udział sztuczna inteligencja. Wyniki eksperymentu były jednoznaczne: AI nie dorównuje w tej kwestii ludziom, którzy pod każdym względem wypadli lepiej.
Sztuczna inteligencja od Microsoftu podrobi dowolny głos wraz z jego emocjami. VALL-E 2 potrzebuje tylko kilkusekundowej próbki
Okazało się bowiem, że sztuczna inteligencja często pomijała kontekst, podawała fałszywe dane, albo po prostu skupiała się na mało istotnych rzeczach. Z tego względu technologia, zamiast pomóc człowiekowi w pracy, tylko mu jej dodaje, albowiem każdorazowo trzeba dodatkowo sprawdzić, czy wyniki tym razem są prawdziwe, czy nie. Warto dodać, że aż 3 na 5 oceniających osób podejrzewało, że zapoznają się właśnie z tekstem, który został stworzony przez sztuczną inteligencję, co mogło w jakiś sposób wpłynąć na same rezultaty eksperymentu. Oczywiście badanie też nie było idealne, albowiem modele językowe nie miały zbyt dużo czasu na wyszkolenie się w swoim zadaniu, ale i tak pokazało to, co można było zaobserwować do tej pory: AI wymaga jeszcze dopracowania, aby działać tak, jak jest reklamowana. Jeżeli chcemy sami zapoznać się z całością, to dokument w formacie PDF znajdziemy pod tym adresem.
Powiązane publikacje

ARM ma już 40 lat. Architektura, która zasila smartfony, serwery i roboty, trafiła do ponad 250 miliardów urządzeń
22
Anthropic chce zajrzeć do wnętrza AI. Czy do 2027 roku odkryjemy, jak naprawdę myślą modele językowe?
22
Firma Elona Muska xAI chce pozyskać 25 miliardów dolarów na budowę superkomputera Colossus 2 z milionem GPU NVIDIA
60
Nowatorski interfejs mózg-komputer od Georgia Tech może zmienić sposób, w jaki ludzie komunikują się z technologią i otoczeniem
4