Otwarte SDK dla API Mantle pojawi się jeszcze w tym roku
Potężne karty graficzne byłyby niczym bez odpowiednich sterowników, które potrafią wykorzystać moc obliczeniową każdego procesora GPU - dobre oprogramowanie sterujące od producenta to dopiero połowa sukcesu, bowiem deweloperzy tworzący gry oraz aplikacje użytkowe muszą również przyłożyć się do swoich projektów i postarać się dostarczyć użytkownikowi końcowemu jak najbardziej zoptymalizowany produkt. Gry komputerowe wykorzystują gotowe zestawy funkcji znane jako API - może to być DirectX, ale równie dobrze producent może zdecydować się na wykorzystanie OpenGL lub API Mantle. Ten ostatni jest w chwili obecnej kompatybilny tylko i wyłącznie z produktami firmy AMD, bowiem ciągle trwają prace rozwojowe i cały projekt nie jest jeszcze gotowy.
API Mantle wyjdzie z bety prawdopodobnie pod koniec grudnia.
Na rynku znajdziemy już kilka znanych gier obsługujących API Mantle, ale wciąż technologia "czerwonych" nie cieszy się zbyt dużą popularnością, a opinie na jej temat są oczywiście podzielone. AMD nie ukrywa, że w dalszym ciągu nie możemy mówić o finalnym produkcie z ukończoną specyfikacją - firma musi równocześnie przekonywać graczy i deweloperów do wyższości swojego rozwiązania nad najpopularniejszymi API DirectX, więc co jakiś czas jesteśmy świadkami kolejnych zapowiedzi płynących z ust najważniejszych osób odpowiedzialnych za rozwój projektu.
Richard Huddy zajmujący się technologiami gamingowymi (jakkolwiek to brzmi) na imprezie PDXLAN zaprezentował ogólnie API Mantle, ale jednocześnie wspomniał o zbliżającym się terminie premiery pierwszego otwartego zestawu SDK dostępnego dla wszystkich. AMD nie będzie pobierało żadnych opłat za wykorzystywanie swojej technologii, co więcej nie nałożono żadnych restrykcji mogących wpłynąć na obniżenie konkurencyjności innych producentów - Richard Huddy dosłownie zaprosił Intela i NVIDIĘ do wykorzystania API Mantle w swoich produktach, ale nie ma co oczekiwać żadnego przełomu związanego ze wsparciem dla technologii AMD przez "zielonych".
Intel jest zainteresowany implementacją API Mantle od AMD
Intel nie przedstawił jeszcze żadnych wiążących opinii na temat API Mantle, więc tutaj sprawa wydaje się otwarta i w dalszym ciągu możemy oczekiwać wykorzystania nadchodzącego SDK przez inżynierów "niebieskich". Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, największy producent procesorów jest zainteresowany propozycją AMD i na pewno rozważa napisanie nowych sterowników wspierających Mantle. NVIDIA będzie oczywiście podążała swoją ścieżką i nie zamierza ponosić żadnych strat wizerunkowych związanych z obsługą bądź co bądź konkurencyjnej technologii.
Źródło: WCCF Tech
Powiązane publikacje

GeForce RTX 5050 po modyfikacji chłodzenia i BIOS ustanawia rekordy w 3DMark Time Spy, Port Royal i Steel Nomad
3
AMD usprawnia technikę AFMF 2.1. Opcja Fast Motion Response rozwiązuje problem płynności w dynamicznych scenach
85
Chińska firma sprzedaje kartę graficzną GeForce RTX 3080 20 GB. Dodała także chłodzenie z GeForce RTX 4090
24
Intel naprawił największy problem Arc B580. Gracze z AMD Ryzen 5 5600 dostaną nawet 36% wydajności więcej
39