Kompilator CUDA dla społeczności Open Source dzięki NVIDII
LLVM, jeden z najpopularniejszych w branży kompilatorów (oparty na licencji BSD), teraz będzie mógł wykorzystać przyspieszenie sprzętowe w produktach firmy NVIDIA. LLVM jest szeroko rozpowszechnioną platformą do tworzenia kodu, pierwotnie zaprojektowaną dla języka C/C++, lecz dzięki jej modularnej budowie bardzo łatwo można dodać wsparcie dla innych języków programowania ,a nawet różnych architektur procesorów. NVIDIA współpracowała z twórcami projektu LLVM, żeby odpowiednio zmienić kod źródłowy kompilatora CUDA i zintegrować go z platformą LLVM. W rezultacie, programiści będą mogli wykorzystywać potencjał drzemiący w GPU za pomocą bardzo szerokiej gamy języków. Dzięki ich wspólnym wysiłkom można tworzyć aplikacje ze wsparciem GPU nie tylko w C, C++ i Fortran, ale również w Ada, Haskell, Python, Ruby, ActionScript, GLSL i Rust.
LLVM jest integralną częścią najnowszych narzędzi programistycznych dla Mac OS X oraz iOS, wykorzystują go również Adobe, AMD, Intel, Electronics Arts i REAL Software. Ian Buck, dyrektor generalny działu obliczeń równoległych GPU w firmie NVIDIA powiedział: "Kod, który dostarczyliśmy do LLVM jest oparty na sprawdzonych produktach CUDA z segmentu mainstream, co zapewnia programistom niezawodność i pełną kompatybilność z setkami milionów GPU NVIDII znajdujących się aktualnie w komputerach PC i serwerach". Według niego jest to prawdziwy krok milowy w dziedzinie obliczeń równoległych na układach GPU, dający naukowcom i programistom niespotykaną elastyczność i dowolność w wyborze języka i architektury dla swoich aplikacji następnej generacji. Poniższy schemat przedstawia sposób wykorzystania technologii CUDA przez kompilator LLVM:
Źródło: TechPowerUp
Powiązane publikacje

Microsoft Build 2023 - zaprezentowano nowości zmierzające do systemu Windows 11. Windows Copilot ma przynieść rewolucję
60
Aplikacje do zdjęć w 2023 wciąż nie potrafią prawidłowo rozpoznać większość istot człekokształtnych - mimo upływu ośmiu lat od afery
13
ChatGPT debiutuje jako aplikacja mobilna w ekosystemie Apple. Wersja na Androida ma pojawić się później
20
PKP Intercity rozwija aplikację mobilną - bilety w formacie PDF oraz płatności poprzez Apple Pay
65