Google Chrome 94 z WebCodecs i WebGPU – granie w przeglądarce internetowej stanie się jeszcze przyjemniejsze
Przeglądarka internetowa Google Chrome 94 w wersji beta wykorzysta nowe standardy, których głównym celem jest poprawa wrażeń płynących z wirtualnej rozrywki w postaci streamingu gier wideo. Uściślając – chodzi o dwa różne rozwiązania, które łączy jeden wspólny cel. Nowości to kodeki WebCodecs oraz eksperymentalna funkcja WebGPU. Obydwie technologie będą kluczowe dla rozwoju rynku strumieniowania gier w usługach dostępnych za pośrednictwem przeglądarki internatowej, ale nie jest to jedyne ich zadanie. Nowości można zastosować również w zasobożernych platformach komunikacyjnych, czyli w aplikacjach do wideorozmów. Google twierdzi, że Zoom już rok temu wykazywał zainteresowanie WebGPU. Tyle słowem wstępu, przejdźmy do konkretów, czyli do potencjalnych korzyści.
Google Chrome 94 beta otrzyma wsparcie dla technologii WebCodecs i WebGPU. Granie w przeglądarce internetowej stanie się jeszcze efektywniejsze i przyjemniejsze dla użytkowników serwisów streamingowych.
Test Lenovo Legion 7 - Flagowy i ekstremalnie wydajny laptop do gier z AMD Ryzen 7 5800H i NVIDIA GeForce RTX 3080
Chcąc cieszyć się wymagającymi produkcjami, musimy wybierać pomiędzy konsolami możliwie najświeższych generacji a kosztownymi komputerami o wyżyłowanej konfiguracji. Tak przedstawiał się krajobraz growy w erze poprzedzającej streaming gier wideo. Dziś, na rynku znajdziemy usługi takie jak Google Stadia, które pozwalają na zabawę z tytułami pokroju Cyberpunk 2077 bezpośrednio w przeglądarce internetowej (również mobilnej). Choć bez wątpienia jest to krok milowy dla branży gier wideo, w dalszym ciągu pozostaje wiele do zrobienia. Firmy, widząc potencjał rozwiązania, starają się opracować nowe, pomocne standardy. Jednymi z nich są WebCodecs oraz WebGPU.
Dream Machines RG3060 - Test laptopa do gier z procesorem Intel Core i7-11800H oraz kartą NVIDIA GeForce RTX 3060
WebCodecs to – w dużym uproszczeniu – interfejs API przeznaczony do kodowania i dekodowania wideo, który programiści mogą zastosować w swoich rozwiązaniach. To może wpłynąć na zmniejszenie opóźnienia, a co za tym idzie, usprawnić granie na słabszych maszynach. Kolejna technologia to WebGPU i w tym przypadku mamy już realną, odczuwalną korzyść. Eksperymentalne narzędzie pozwoli korzystać z grafiki komputera tak, jak realizuje to Apple Metal, Vulcan czy Microsoft DirectX, czyli bezpośrednio, z pominięciem dodatkowych warstw. W efekcie użytkownicy przeglądarki internetowej będą mogli liczyć na zaawansowane graficznie gry.