GeForce RTX 3080 - informacje o problemach z kondensatorami
Kilka dni temu w sieci pojawiły się informacje na temat niestabilności niektórych niereferencyjnych kart graficznych GeForce RTX 3080, które po przekroczeniu 2000 MHz na rdzeniu powodowały wysypywanie się uruchomionych gier do pulpitu. Początkowo nie do końca było wiadomo co jest powodem wadliwego działania kart, tym bardziej że partnerzy AiB NVIDII również nie dzielili się żadnymi informacjami. W weekend jednak ujawniono szereg nowych szczegółów, które rzucają światło na całą sprawę. Okazuje się, że powodem problemów z niektórymi kartami jest zastosowanie wyłącznie kondensatorów POSCAP, które dużo gorzej radzą sobie z filtrowaniem napięć NVVDD oraz MSVDD dla układu graficznego. Niektóre firmy współpracujące z NVIDIĄ potwierdziły powyższy powód.
Pojawiły się nowe informacje na temat problemów ze stabilnością kart GeForce RTX 3080 w wersjach niereferencyjnych. Głównym winowajcą miały okazać się słabszej jakości kondensatory POSCAP bez dodatkowego umieszczania kondensatorów MLCC o lepszych parametrach.
Problem ze stabilnością nowych układów Ampere dotyczy przede wszystkim kart GeForce RTX 3080, a powodem ma być sam projekt niektórych wersji niereferencyjnych, o czym w weekend poinformował serwis igor's Lab. Najwięcej problemów obecnie sprawiają karty ZOTAC z linii Trinity oraz Gigabyte z serii Gaming (co ciekawe w serii Eagle nie są na razie zgłaszane problemy ze stabilnością, choć tam również wprowadzono wyłącznie kondensatory POSCAP, co oznacza że może to nie być jedyny powód problemów z kartami), gdzie firmy zdecydowały się na umieszczenie wyłącznie kondensatorów polimerowo-tantalowych (POSCAP), które są tańsze, ale jednocześnie gorzej radzące sobie z filtrowaniem napięć NVVDD oraz MSVDD, powodując tym samym większe prawdopodobieństwo niestabilności kart przy przekroczeniu pewnego poziomu taktowania rdzenia (w tym wypadku powyżej 2 GHz).
Od góry: ZOTAC GeForce RTX 3080 Trinity z kondensatorami POSCAP, NVIDIA GeForce RTX 3080 Founders Edition z mieszanką kondensatorów POSCAP oraz MLCC oraz ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming wyłącznie z kondensatorami MLCC.
Zdecydowana większość partnerów NVIDII wprowadziła mieszankę kondensatorów POSCAP oraz MLCC (wielowarstwowe kondensatory ceramiczne), podobnie jak sama NVIDIA we własnym projekcie Founders Edition. Co ciekawe tylko jedna firma zdecydowała się na umieszczenie najlepszych kondensatorów MLCC w swoich niereferencyjnych kartach i jest to ASUS - zarówno TUF Gaming jak i ROG Strix posiadają właśnie kondensatory ceramiczne, które są bardziej odporne (ale i droższe) na wyższe częstotliwości taktowania oraz temperatury i lepiej radzące sobie z filtrowaniem napięć NVVDD oraz MSVDD. Według informacji jakie przekazują do sieci partnerzy NVIDII (z wyjątkiem EVGA) zorientowali się oni o problemach z kartami z samymi kondensatorami POSCAP, jednak ze względu na zbyt małą ilość czasu na testy, zdecydowano się pozostawić początkowy projekt bez dalszych zmian. Z kolei firma EVGA, która również przeprowadzała testy, zauważyła problem z zastosowanymi 6 kondensatorami POSCAP i zdecydowała się na zmianę na 4 POSCAP + 20 MLCC dla karty EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 oraz 5 POSCAP + 10 MLCC dla karty EVGA GeForce RTX 3080 XC3. Z kolei firmy Colorful oraz ZOTAC mają zmienić swoje niereferenty na poprawione wersje, w których umieszczona zostanie mieszanka kondensatorów POSCAP oraz MLCC.
Powiązane publikacje

ASUS ROG Astral GeForce RTX 5080 DOOM Edition to limitowana karta graficzna dla fanów gry DOOM: The Dark Ages
39
NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti - Podkręcono pamięć karty graficznej. Kości GDDR7 od SK hynix osiągnęły 34 Gb/s
188
ASUS GeForce RTX 5000 ROG Astral - karty graficzne Blackwell, które posiadają akcelerometr i żyroskop
90
AMD Radeon RX 9070 GRE został oficjalnie zaprezentowany w Chinach - Potwierdzono specyfikację i cenę karty RDNA 4
60