Elon Musk karierę zaczynał od tworzenia gier na Commodore
Wyobraźnia dla twórców i wizjonerów jest podstawowym narzędziem, z którego czerpią inspirację, by podbijać kosmos, tworzyć nowoczesne mechanizmy płatności, czy też zaryzykować wprowadzenie samochodów elektrycznych na rynek zdominowany przez pojazdy napędzane ropą i benzyną. Nastolatek pochodzący z Republiki Południowej Afryki swój pierwszy komputer otrzymał w wieku 10 lat – to na Commodore VIC-20, wyposażonym łącznie w 5 KB pamięci RAM opanował w trzy dni podstawy programowania. I szybko zaczął zarabiać na swoich dokonaniach. Za pierwszy listing, opublikowany w południowoafrykańskim magazynie komputerowym, dostał 500 dolarów. Po uwzględnieniu inflacji to dziś równowartość 1200 dolarów (około 4000 zł). W instrukcji, poprzedzającej dwuszpaltowy kod w BASIC-u czytamy:
W grze musisz zniszczyć frachtowiec kosmitów, wyposażony w promień ściągający i śmiercionośne bomby wodorowe. Gra dobrze wykorzystuje spritey i animacje, co sprawia że listing jest warty wpisania.
Południowoafrykański magazyn PC and Office Technology publikuje listing gry Blastar na stronie 69 w grudniowej edycji z 1984 roku. To program w języku BASIC napisany dla komputera Spectravideo. Jak dodaje później jej autor: „to banalna gra, ale lepsza niż Flappy Bird.”. Nie udało mi się odnaleźć kompletnego, czytelnego listingu gry Blastar, niemniej niewielkie dzieło Elona Muska zostało przełożone na kod HTML5 i udostępnione na stronie Blastar for HTML5. Właściwie to prosta strzelanina, w której oddano do naszej dyspozycji pięć żyć (liczonych w pojazdach kosmicznych), stawiając naprzeciw pojazdy wroga, miotające bomby i używające czegoś w rodzaju promieni ściągających, które blokują swobodę poruszania się po planszy. Blastar nie jest typową strzelaniną – nasz pojazd może poruszać się swobodnie, przelatując nawet nad przeciwnikiem (co może być elementem strategii, podczas unikania pocisków). Blastara z 1994 łatwo pomylić z inną grą – wydanym dla Commodore 64 w 1983 roku Blasterem oraz grą o identycznym tytule, jak program Elona Muska – Blastarem dla Amigi z 1993 roku.
Elon Musk obawia się groźnego rozwoju AI jak w Terminatorze...
W latach 90. Elon Musk rozpoczął pracę jako PC Multimedia engineer w Rocket Science Games. Jego dokonania były jednak w tle widocznych na ekranie umiejętności grafików i designerów. Podczas pracy nad modnym w owym czasie gatunkiem gier FMV (Full Motion Video), dla których charakterystyczne były sfilmowana opowieść i tło rozgrywki wykorzystujące nagrania wideo, odpowiadał za zrealizowanie obsługi kontrolerów przy jednoczesnym wyświetlaniu filmu odtwarzanego z płyty CD. Elon Musk pracował nad edycjami PC gier Loadstar: The Legend of Tully Bodine z 1993 roku oraz Cadillacs and Dinosaurs: The Second Cataclysm z 1994 roku. Obydwa tytuły zostały również wydane w wersjach dla konsol Sega CD. Peter Barret, założyciel Rocket Science Games tak wypowiada się o pracy Elona Muska:
Poprosiliśmy go, żeby napisał fragment niskopoziomowego kodu. Był całkowicie opanowany. Po krótkiej chwili, osiągnął to co chciał, nie sądzę by ktokolwiek dał mu jakąś wskazówkę.
Ostatnia gra komputerowa, przy której powstaniu miał swój udział Elon Musk to Rocket Jockey z 1996 roku, również opracowana w Rocket Science Games (dla komputerów PC). Tytuł i wykonanie map dobrze oddają nastrój tamtych czasów – to zwariowany pojedynek na arenie wypełnionej przez wielu graczy. W trybie Rocket Race gra przypominała wyścigi na ścigaczach, znane z pierwszego epizodu Gwiezdnych Wojen. Przyglądając się wszystkim grom, przy których pracował Elon Musk łatwo dostrzec, że od samego początku miał on do czynienia ze statkami kosmicznymi i rakietami. Dziś stać go na to, by wysłać w kosmiczna podróż elektryczny samochód w kierunku Marsa. Nam pozostaje zabawa w próby zlokalizowania przemierzającego przestrzeń kosmiczna pojazdu, zaprojektowanego przez nastolatka, który kiedyś pisał gry.