Cyfrowa zemsta. Hakerzy zniszczyli 7000 serwerów i sparaliżowali największą rosyjską linię lotniczą Aerofłot
Współczesne konflikty zbrojne toczą się nie tylko konwencjonalnie, ale i w cyberprzestrzeni. Infrastruktura krytyczna: transport, energetyka i komunikacja, stała się jednym z głównych celów dla grup hakerskich. Ataki te mają na celu nie tylko destabilizację państwa i wywołanie chaosu informacyjnego i paniki wśród obywateli. Działania te, prowadzone równolegle do operacji militarnych, pokazują, jak ważnym elementem jest technologia i bezpieczeństwo cyfrowych systemów.
Atak na Aerofłot pokazuje, że cyfrowa infrastruktura stała się kluczowym i niezwykle wrażliwym frontem we współczesnych konfliktach.
Hakerski atak na repozytoria Toptal w serwisie GitHub umożliwia dystrybucję malware przez Node Package Manager
Rosyjskie lotnictwo cywilne doświadczyło ogromnych zakłóceń. Narodowy przewoźnik Aerofłot, a także jego spółki zależne Rossiya i Pobeda, stanęły w obliczu paraliżu, który doprowadził do odwołania ponad stu lotów i wielogodzinnych opóźnień. Na moskiewskim lotnisku Szeremietiewo zapanował chaos, a obsługa pasażerów musiała powrócić do ręcznego przetwarzania danych. Rosyjska prokuratura generalna oficjalnie potwierdziła, że przyczyną problemów był cyberatak i wszczęła w tej sprawie dochodzenie. Do ataku przyznały się dwie grupy haktywistów: białoruska Cyber Partisans i nieco mniej znana Silent Crow.
Nowe luki w SharePoint Server. Microsoft potwierdza ataki chińskich grup i zaleca natychmiastową instalację poprawek
W powyższym oświadczeniu poinformowały, że operacja była przygotowywana przez ponad rok. Hakerzy twierdzą, że w tym czasie uzyskali dostęp do sieci korporacyjnej Aerofłotu, a w finale operacji:
- Zniszczono ponad 7000 serwerów i stacji roboczych w biurach w Szeremietiewie, Mielkisiarowie i powiązanych centrach danych.
- Usunięto bazy danych i systemy informatyczne: CREW, Sabre, Sharepoint, Exchange, КАСУД, Sirax, Sofi, CRM, ERP, 1C, systemy bezpieczeństwa oraz inne elementy sieci korporacyjnej Aerofłotu.
- Wydobyto wiele baz danych, nagrania rozmów pracowników, pocztę i inne informacje.
- Wyeksportowano zbiór danych dotyczących historii lotów, który może zostać wykorzystany na potrzeby niezależnych śledztw.
Odtworzenie systemów zajmie dużo czasu. A podobno większość danych Aerofłotu została bezpowrotnie utracona. Incydent ten nie jest odosobnionym przypadkiem. Rosyjska infrastruktura lotnicza już wcześniej była celem cyberataków. W 2023 roku kilkukrotnie atakowano system rezerwacyjny Leonardo, należący do firmy Sirena-Travel, z którego korzysta wiele rosyjskich linii. Ataki te, choć powodowały przestoje, nie miały tak niszczycielskiego charakteru. Obecna akcja wymierzona w Aerofłot pokazuje eskalację działań w cyberprzestrzeni i rosnące zdolności grup haktywistycznych. Wnioski płynące z tego wydarzenia są jednoznaczne. Zależność infrastruktury krytycznej od systemów informatycznych stanowi jej największą siłę i zarazem najsłabszy punkt. Skuteczny atak może przynieść realne, fizyczne konsekwencje, takie jak paraliż transportu w całym kraju, jak również ogromne straty finansowe i wizerunkowe. Udana operacja przeciwko Aerofłotowi to dowód na to, że w ramach wojny informacyjnej działania nieregularnych grup mogą być równie dotkliwe, co operacje wojskowe.
Powiązane publikacje

Były szef cyberbezpieczeństwa WhatsApp pozywa Meta za systemowe naruszenia zabezpieczeń danych użytkowników
13
NASK za 300 mln złotych zabezpieczy polskie wodociągi w ramach ochrony przed rosyjskimi cyberatakami na infrastrukturę krytyczną
25
Tesla przegrywa proces o Autopilot po odzyskaniu przez hakera danych z komputera pokładowego auta Model S
29
FBI i CISA ostrzegają. Hakerzy z grupy Static Tundra wykorzystują luki w routerach Cisco do ataków na infrastrukturę krytyczną
19