AMD Fusion Render Cloud
Wyobraźmy sobie, że w czasie podróży z pracy do domu zaczynamy oglądać film na telefonie komórkowym. Gdy znajdziemy się w mieszkaniu kontynuujemy seans na dużym ekranie telewizora HD, dokładnie od tego miejsca, w którym przerwaliśmy. A wszystko to wyłącznie dzięki bezprzewodowemu dostępowi do internetu. Wyobraźmy sobie także, że gramy w najbardziej zaawansowane gry na telefonie komórkowym bez konieczności instalowania dodatkowego oprogramowania lub obciążania systemu. To tylko kilka przykładów aktywności, które będą możliwe dzięki superkomputerowi graficznemu AMD Fusion Render Cloud. Budowa maszyny została ogłoszona przez szefów firm AMD oraz OTOY w czasie tegorocznych targów Consumer Electronics Show (CES) 2009. Składające się z setek procesorów urządzenie może całkowicie zrewolucjonizować sposób tworzenia i dystrybucji grafiki oraz obrazu wideo HD.
AMD jest jednym z liderów w budowie superkomputerów. Siedem z dziesięciu najszybszych maszyn na świecie zostało zbudowanych na podzespołach opracowanych przez koncern z Sunnyvale. AMD Fusion Render Cloud to urządzenie nowej klasy. Ten superkomputer został zaprojektowany tak, aby przełamać granicę wydajności jednego petaFLOPA (biliarda - 1 000 000 000 000 000 operacji zmiennoprzecinkowych na sekundę) i obliczać miliony wątków dzięki połączonej mocy ponad tysiąca procesorów graficznych oraz innowacyjnemu oprogramowaniu firmy OTOY. Komputer powinien być gotowy już w drugiej połowie 2009 r.
System został zaprojektowany aby umożliwić odtwarzanie multimediów, takich jak filmy, gry wideo, programy komputerowe oraz innych aplikacji wykorzystujących zaawansowane rozwiązania graficzne, na różnego rodzaju urządzeniach mobilnych bezpośrednio z internetu. Wystarczy dostęp do sieci oraz zainstalowana przeglądarka. AMD Fusion Render Cloud, dzięki renderowaniu przeprowadzanym na serwerze (server-side rendering) przechowującym bogatą bazę danych wideo, będzie w stanie skompresować film lub grę i przesyłać obraz w czasie rzeczywistym, na przykład na notebooka lub smart phonea. Zdalne renderowanie umożliwi odtwarzanie obrazu HD na urządzeniach przenośnych, które ze względów technologicznych obecnie nie są w stanie przechowywać i odtwarzać kontentu wideo najwyższej jakości. Dzięki temu użytkownicy uzyskają dostęp do ulubionych miltimediów bez względu na miejsce, w którym się znajdą.
AMD Fusion Render Cloud stworzy również nowe możliwości dla producentów gier wideo i filmów. Dzięki technologii zdalnego renderowania w czasie rzeczywistym grafika oraz efekty specjalne będą jeszcze bardziej realistyczne. Dostęp do materiałów wideo wysokiej rozdzielczości bezpośrednio przez intetnet otwiera ponadto nowe kanały dystrybucji.
Dzięki zespoleniu mocy zaawansowanych procesorów centralnych (CPU) oraz złożonych układów procesorów graficznych (GPU), platforma AMD Fusion Render Cloud może rywalizować nawet z najszybszymi superkomputerami. Jednocześnie nasz projekt wymaga znacznie mniejszej powierzchni oraz mniejszych nakładów energetycznych i finansowych – powiedział Jules Urbach, Chief Executive Officer, OTOY. – Jestem przekonany, że w połączeniu z innowacyjnym oprogramowaniem OTOY, AMD Fusion Render Cloud zmieni przemysł filmowy oraz usunie dotychczasowe bariery techniczne utrudniające użytkownikom dostęp do multimediów najwyższej jakości.
Podstawowymi podzespołami AMD Fusion Render Cloud będą procesory AMD Phenom II, chipsety AMD 790 oraz karty graficzne ATI Radeon HD 4870.
Źródło: AMD / Informacja Prasowa
Powiązane publikacje

ARM ma już 40 lat. Architektura, która zasila smartfony, serwery i roboty, trafiła do ponad 250 miliardów urządzeń
27
Anthropic chce zajrzeć do wnętrza AI. Czy do 2027 roku odkryjemy, jak naprawdę myślą modele językowe?
22
Firma Elona Muska xAI chce pozyskać 25 miliardów dolarów na budowę superkomputera Colossus 2 z milionem GPU NVIDIA
60
Nowatorski interfejs mózg-komputer od Georgia Tech może zmienić sposób, w jaki ludzie komunikują się z technologią i otoczeniem
4