Globalny rynek smartfonów w Q3 2021 roku obnaża skalę problemu niedoboru chipów. Spadek dostaw o 6%
Canalys opublikował raport ze wstępnymi szacunkami ukazującymi stan globalnych dostaw smartfonów w trzecim kwartale 2021 roku. Dane opracowane przez analityków w oparciu o pełny obraz aktualnej sytuacji segmentu dobitnie pokazują problem niedoboru komponentów. Mimo wyraźnej luki pomiędzy popytem a podażą niektóre przedsiębiorstwa produkujące urządzenia mobilne zdają się nie odczuwać braków tak samo, jak inni. W kilku przypadkach można mówić nawet o wzroście. Jeśli spojrzymy na rynek jak na całość, odnotujemy już negatywny wynik, czyli spadek na poziomie 6%. Przyjrzyjmy się rozkładowi sił i liderom, do których należą oczywiście Samsung, Apple oraz Xiaomi. Nie zabrakło tu również producentów z grupy BBK Electronics.
Niedobór chipów nie odpuszcza producentom urządzeń mobilnych. W trzecim kwartale 2021 roku prognozuje się spadek dostaw o 6 punktów procentowych. Nie wszyscy tracą jednakowo.
Apple iPhone 13 vs iPhone 12: Test porównujący smartfony. Oceniamy zasadność wymiany na nowszy model
Jednym z producentów urządzeń mobilnych, który skutecznie zabezpiecza swoje dostawy komponentów jest Apple. Firma, korzystając z uprzywilejowanej pozycji, całkiem sprawnie rozmówiła się z TSMC, dzięki czemu problem z niedoborem chipów nie jest tak dotkliwy jak w przypadku innych. Na smartfony składają się jednak również inne komponenty niż procesory i tutaj nie jest już tak kolorowo. Przedsiębiorstwo obniżyło plany produkcji smartfonów z rodziny Apple iPhone właśnie z uwagi na kłopoty linii produkcyjnych i łańcucha dostaw. Problemy mają więc wszyscy. Bez wyjątku. Według raportu Canalys rynek smartfonów skurczył się w trzecim kwartale roku aż o 6%.
Test realme 8i – Następca smartfona realme 7i z układem MediaTek Helio G96 i ekranem FHD+ 120 Hz
Najlepiej radzi sobie Samsung z udziałem na poziomie 23%. Zaraz za Koreańczykami mamy Apple z wynikiem 15%. Trzecie miejsce należy do Xiaomi, które odpowiada 14% dostaw. O ile Samsung i Xiaomi mogą pochwalić się jednakowym wynikiem, co w Q3 2020, o tyle Apple notuje wzrost o 3 punkty procentowe. Vivo oraz OPPO również urosły, jednak tutaj mamy do czynienia z progresem o 9% do 10%. Warto w tym miejscu podkreślić, że w „ocenę” OPPO na rok 2021 wlicza się także marka OnePlus. Ostateczne wartości mogą nieznacznie różnić się od prognozowanych, ale ogólna sytuacja powinna prezentować się bez większych zmian.
Powiązane publikacje

The Walt Disney Company i NBCUniversal przeciwko Midjourney. Pozew o naruszenie praw autorskich w generatywnym AI
15
Raport TrendForce: Samsung spada o 11,3%, SMIC rośnie – dystans się kurczy, a TSMC pozostaje liderem
18
YouTube pozwala na więcej zmieniając podejście do moderacji treści. Kontrowersyjne nagrania już nie będą znikać tak szybko
85
NVIDIA może stracić miliony, ponieważ Trump blokuje dostawy chipów AI na Bliski Wschód. Co się kryje za tą decyzją?
29