Wejście Epic Games Store na rynek obniżyło sprzedaż gier na PC
Wydawałoby się, na chłopski rozum, że konkurencja powinna być pozytywnym bodźcem dla rynku i jeszcze bardziej stymulować popyt. W końcu od przybytku głowa nie boli. Jednakże w segmencie PC w 2019 roku stało się coś zgoła odmiennego. Pomimo, że skorzystali na umowach na wyłączność oraz znacznie niższej (bo 12-procentowej) marży deweloperzy, to niekoniecznie rynek jako całość. Mat Piscatella z NPD, jeden z czołowych analityków branży gier wideo, przygotował najnowszy raport. Dane oraz wnioski z niego pochodzące mogą wydać się zaskakujące. Wynika z niego, że Epic Games Store przyczynił się bowiem do obniżenia sprzedaży gier cyfrowych na wszystkich platformach.
Wejście Epic Games Store na rynek PC mogło paradoksalnie doprowadzić do obniżenia się sprzedaży cyfrowej gier - tak wynika z najnowszej analizy NPD.
W typowych warunkach z reguły ostra rywalizacja firm oferujących podobne usługi powinna prowadzić do wzajemnej innowacji, ale w przypadku rynku gier na PC najwidoczniej większy wybór prowadzi również do większego mętliku w głowach konsumentów. Pomimo, że w 2019 przychody ze sprzedaży gier wzrosły o 2 procent, to jednak sprzedaż cyfrowa na PC zmalała rok do roku. Mat Piscatella sugeruje, że przez nadejście Epic Games Store zwiększył się zamęt na rynku, co przełożyło się na mniejszą sprzedaż. Nie twierdzę, że Epic Games Store jest idealny - ba, jeszcze trochę mu do pełni funkcjonalności brakuje, ale czyżby graczom było po prostu lepiej w... monopolu?
Epic Store ma już recenzje i oceny gier. Ale nie takie, jak chcieliśmy
Wnioski przedstawione przez Piscatellę mogą sugerować, że jakaś część graczy wolała unikać gier wydawanych poza Steam i poczekać aż trafią na ich ulubioną platformę. Wydaje się więc, że upowszechnienie się Steama stworzyło fundamenty współczesnej społeczności graczy PC-towych, a pluralizm powoduje ich erozję. Wydaje się, że ogólnie wszystkie większe tytuły wydawane na miejscach traktowanych jako "dodatkowy launcher" mogły zaliczyć mniejszą sprzedaż, a po pojawieniu się w późniejszym czasie na Steamie, popyt na nie wygasł. Z drugiej strony obniżenie wyników sprzedaży cyfrowej może być spowodowane zarazem umieszczeniem niektórych tytułów na wyłączność, a poza tym Epic rozdał w 2019 ponad 70 tytułów za darmo. Ciekawe jak w przyszłości wpłyną na sprzedaż gier coraz częściej pojawiające się abonamenty...
Powiązane publikacje

StarCraft - nowa odsłona legendarnej serii może nie być tworzona przez zespół Blizzarda. Południowokoreańska firma na horyzoncie
7
Ghost of Yōtei - garść informacji o grze twórców Ghost of Tsushima. Nielinearna kampania, historia i inne
3
Klasyka Star Wars wchodzi do GOG Preservation Program, w tym Dark Forces, Battlefront i X-Wing. Wyprzedaż gier z uniwersum
10
The Elder Scrolls IV: Oblivion - Remastered bije rekordy. Zdobył 4 mln graczy w 4 dni. Tak wygląda odrodzenie legendy RPG
124