Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Szykują się zmiany w DirectX i OpenGL inspirowane AMD Mantle

Sebastian Oktaba | 26-02-2014 14:26 |

Czasami jeden kamień wystarczy, aby zainicjować lawinę... Podobnie sytuacja wygląda na rynku komputerów osobistych, gdzie trwa nieustająca wymiana ciosów, ale stosunkowo rzadko dochodzi do poważniejszych przetasowań. Jednak w sektorze kart graficznych ostatnio miało miejsce pewne ciekawe wydarzenie, a dokładniej wprowadzenie obsługi API Mantle do Battlefield 4. Chociaż twórcy długo kazali czekać na stosowną aktualizację, narażając na kpiny i docinki, efekt końcowy chyba skutecznie zamknął usta wszystkim malkontentom. Mantle faktycznie mocno poprawiło wydajność w sytuacjach, gdzie ograniczenie stanowił procesor, chociaż nie zmieniło praktycznie niczego w przypadku, kiedy limitem okazywała się karta graficzna. Tak czy owak - inicjatywa AMD pokazała, jak wiele zależy od gospodarowania zasobami sprzętowymi, co najwyraźniej zainspirowało również głównych konkurentów. Twórcy DirectX i OpenGL właśnie zapowiedzieli, że przygotowują zmiany w swoich API, będące odpowiedzią na Mantle...

Rewolucje mają zostać zapowiedziane podczas trzech paneli dyskusyjnych, zorganizowanych w ramach Game Developers Conference (17-21 marca), gdzie należy spodziewać się poruszenia kwestii związanych z m.in.: niskopoziomowym dostępem do zasobów GPU. Jeśli DirectX pójdzie śladami Mantle, powinno to znacznie poprawić wydajność w niektórych tytułach, zwłaszcza jeśli dedykowany sterownik graficznych ma duży narzut na procesor. Microsoft nieśmiało zapowiada, że dzięki poczynionym zmianom, gry nowej generacji będą działać znacznie szybciej, zaś opóźnienia w renderingu zostaną zredukowane.

Test procesorów i kart graficznych w Battlefield 4 - Mantle vs DirectX

Jeśli DirectX wprowadzi zmiany wzorem AMD Mantle, to wpływ procesora na ogólną wydajność w grach będzie marginalny, co zapewne ucieszy właścicieli słabszych jednostek.

Podobne wieści dotyczą OpenGL, któremu poświęcone będzie spotkanie z udziałem przedstawicieli Intela, NVIDII i AMD, aczkolwiek jest wysoce wątpliwe, żeby zapomniane API szybko wróciło do łask developerów. Poza tym, w ramach Evolving Microsoft Graphic’s Platform poznamy narzędzia, umożliwiające efektywniejsze wykorzystanie współczesnego sprzętu - począwszy od komputerów, a skończywszy na smartfonach. Pozostaje czekać na konkrety, które pojawią się najpóźniej 20 marca. Tymczasem zachęcamy do zerknięcia na test procesorów i kart graficznych w Battlefield 4 (Mantle vs DirectX), dający dobry obraz tego, co może niebawem przynieść API Microsoftu.

Battlefield 4 - Test CPU - Mantle vs DirectX 11

1920x1080 / Ultra / MSAA OFF / SSAO

Średnia ilość klatek na sekundę (więcej = lepiej)

 
15
30
45
60
75
90
105
120
 
Radeon R9 290X (Mantle)
Core i5-4670K, 4500 MHz, 4/4
110.1
 
Radeon R9 290X (Mantle)
Core i5-4670K, 3400 MHz + TB, 4/4
108.3
 
Radeon R9 290X (Mantle)
FX-8350, 4500 MHz, 4/8
98.8
 
Radeon R9 290X (DirectX 11)
Core i5-4670K, 4500 MHz, 4/4
96.3
 
GeForce GTX 780 Ti (DirectX 11)
Core i5-4670K, 4500 MHz, 4/4
95.8
 
Radeon R9 290X (Mantle)
FX-8350, 4000 MHz + TC, 4/8
94.2
 
GeForce GTX 780 Ti (DirectX 11)
Core i5-4670K, 3400 MHz + TB, 4/4
91.5
 
Radeon R9 290X (Mantle)
Core i3-4130, 3400 MHz, 2/4
83.5
 
Radeon R9 290X (Mantle)
FX-6300, 3500 MHz + TC, 3/6
82.9
 
Radeon R9 290X (DirectX 11)
Core i5-4670K, 3400 MHz + TB, 4/4
79.8
 
GeForce GTX 780 Ti (DirectX 11)
FX-8350 OC, 4500 MHz, 4/8
74.2
 
Radeon R9 290X (DirectX 11)
FX-8350, 4500 MHz, 4/8
71.9
 
GeForce GTX 780 Ti (DirectX 11)
FX-8350, 4000 MHz + TC, 4/8
69.8
 
Radeon R9 290X (DirectX 11)
FX-8350, 4000 MHz + TC, 4/8
64.7
 
Radeon R9 290X (Mantle)
Phenom II X4 965 BE, 3400 MHz, 4/4
62.2
 
GeForce GTX 780 Ti (DirectX 11)
FX-6300, 3500 MHz + TC, 3/6
58.1
 
Radeon R9 290X (Mantle)
FX-4130, 3800 MHz + TC, 2/4
57.0
 
GeForce GTX 780 Ti (DirectX 11)
Core i3-4130, 3400 MHz, 2/4
56.5
 
Radeon R9 290X (DirectX 11)
Core i3-4130, 3400 MHz, 2/4
55.6
 
Radeon R9 290X (DirectX 11)
FX-6300, 3500 MHz + TC, 3/6
54.9
 
Radeon R9 290X (Mantle)
Pentium G3220, 3000 MHz, 2/2
48.8
 
GeForce GTX 780 Ti (DirectX 11)
Phenom II X4 965 BE, 3400 MHz, 4/4
40.6
 
Radeon R9 290X (DirectX 11)
Phenom II X4 965 BE, 3400 MHz, 4/4
40.0
 
GeForce GTX 780 Ti (DirectX 11)
FX-4130, 3800 MHz + TC, 2/4
36.9
 
Radeon R9 290X (DirectX 11)
FX-4130, 3800 MHz + TC, 2/4
36.5
 
GeForce GTX 780 Ti (DirectX 11)
Pentium G3220, 3000 MHz, 2/2
34.7
 
Radeon R9 290X (DirectX 11)
Pentium G3220, 3000 MHz, 2/2
32.1
 
 
 

Źródło: IGN / PurePC / dsogaming

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Sebastian Oktaba
Liczba komentarzy: 22

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.