Szykują się zmiany w DirectX i OpenGL inspirowane AMD Mantle
Czasami jeden kamień wystarczy, aby zainicjować lawinę... Podobnie sytuacja wygląda na rynku komputerów osobistych, gdzie trwa nieustająca wymiana ciosów, ale stosunkowo rzadko dochodzi do poważniejszych przetasowań. Jednak w sektorze kart graficznych ostatnio miało miejsce pewne ciekawe wydarzenie, a dokładniej wprowadzenie obsługi API Mantle do Battlefield 4. Chociaż twórcy długo kazali czekać na stosowną aktualizację, narażając na kpiny i docinki, efekt końcowy chyba skutecznie zamknął usta wszystkim malkontentom. Mantle faktycznie mocno poprawiło wydajność w sytuacjach, gdzie ograniczenie stanowił procesor, chociaż nie zmieniło praktycznie niczego w przypadku, kiedy limitem okazywała się karta graficzna. Tak czy owak - inicjatywa AMD pokazała, jak wiele zależy od gospodarowania zasobami sprzętowymi, co najwyraźniej zainspirowało również głównych konkurentów. Twórcy DirectX i OpenGL właśnie zapowiedzieli, że przygotowują zmiany w swoich API, będące odpowiedzią na Mantle...
Rewolucje mają zostać zapowiedziane podczas trzech paneli dyskusyjnych, zorganizowanych w ramach Game Developers Conference (17-21 marca), gdzie należy spodziewać się poruszenia kwestii związanych z m.in.: niskopoziomowym dostępem do zasobów GPU. Jeśli DirectX pójdzie śladami Mantle, powinno to znacznie poprawić wydajność w niektórych tytułach, zwłaszcza jeśli dedykowany sterownik graficznych ma duży narzut na procesor. Microsoft nieśmiało zapowiada, że dzięki poczynionym zmianom, gry nowej generacji będą działać znacznie szybciej, zaś opóźnienia w renderingu zostaną zredukowane.
Test procesorów i kart graficznych w Battlefield 4 - Mantle vs DirectX
Jeśli DirectX wprowadzi zmiany wzorem AMD Mantle, to wpływ procesora na ogólną wydajność w grach będzie marginalny, co zapewne ucieszy właścicieli słabszych jednostek.
Podobne wieści dotyczą OpenGL, któremu poświęcone będzie spotkanie z udziałem przedstawicieli Intela, NVIDII i AMD, aczkolwiek jest wysoce wątpliwe, żeby zapomniane API szybko wróciło do łask developerów. Poza tym, w ramach Evolving Microsoft Graphic’s Platform poznamy narzędzia, umożliwiające efektywniejsze wykorzystanie współczesnego sprzętu - począwszy od komputerów, a skończywszy na smartfonach. Pozostaje czekać na konkrety, które pojawią się najpóźniej 20 marca. Tymczasem zachęcamy do zerknięcia na test procesorów i kart graficznych w Battlefield 4 (Mantle vs DirectX), dający dobry obraz tego, co może niebawem przynieść API Microsoftu.
Battlefield 4 - Test CPU - Mantle vs DirectX 11
1920x1080 / Ultra / MSAA OFF / SSAO
Średnia ilość klatek na sekundę (więcej = lepiej)
Core i5-4670K, 4500 MHz, 4/4
Core i5-4670K, 3400 MHz + TB, 4/4
FX-8350, 4500 MHz, 4/8
Core i5-4670K, 4500 MHz, 4/4
Core i5-4670K, 4500 MHz, 4/4
FX-8350, 4000 MHz + TC, 4/8
Core i5-4670K, 3400 MHz + TB, 4/4
Core i3-4130, 3400 MHz, 2/4
FX-6300, 3500 MHz + TC, 3/6
Core i5-4670K, 3400 MHz + TB, 4/4
FX-8350 OC, 4500 MHz, 4/8
FX-8350, 4500 MHz, 4/8
FX-8350, 4000 MHz + TC, 4/8
FX-8350, 4000 MHz + TC, 4/8
Phenom II X4 965 BE, 3400 MHz, 4/4
FX-6300, 3500 MHz + TC, 3/6
FX-4130, 3800 MHz + TC, 2/4
Core i3-4130, 3400 MHz, 2/4
Core i3-4130, 3400 MHz, 2/4
FX-6300, 3500 MHz + TC, 3/6
Pentium G3220, 3000 MHz, 2/2
Phenom II X4 965 BE, 3400 MHz, 4/4
Phenom II X4 965 BE, 3400 MHz, 4/4
FX-4130, 3800 MHz + TC, 2/4
FX-4130, 3800 MHz + TC, 2/4
Pentium G3220, 3000 MHz, 2/2
Pentium G3220, 3000 MHz, 2/2
Źródło: IGN / PurePC / dsogaming