Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Test monitora AOC Q2963PM - Kinowe 21:9 idealne do biura

Jan Foltman | 20-09-2013 19:15 |

Magia kina coraz silniej oddziałuje na świat komputerowy, aczkolwiek nie ogranicza się wyłącznie do przenoszenia znanych tytułów na wielkie ekrany (m.in.: Resident Evil). Wśród osób korzystających z pecetów spory odsetek to przecież zatwardziali kinomaniacy, którzy wolą domowe zacisze od zaciemnionych sal. W trosce o przyjemniejsze oglądanie filmów producenci proponują im coraz szersze monitory, wyraźnie podkreślając, że dzięki odpowiednim proporcjom możliwe będzie pozbycie się uciążliwych czarnych pasków. Obecnie praktycznie cały rynek zdominowany został przez ekrany 16:9, jakie dawno już wyparły tradycyjne 4:3, spychając na margines również 16:10. Jedynie monitory do bardziej poważnych zastosowań w dalszym ciągu produkowane są w proporcjach innych, niż wszędobylskie 16:9. Jest też drugi powód dla którego szerzej oznacza lepiej, przynajmniej z ekonomicznego punktu widzenia, bowiem przy zachowaniu takiej samej przekątnej powierzchnia ekranu może być mniejsza. W efekcie koszty wytworzenia monitora są niższe, co jednak niekoniecznie wpływa na końcową cenę produktu. A ponieważ zdecydowana większość obecnie kręconych filmów tworzona jest w proporcjach odpowiadających formatowi 2,35:1 lub zbliżonych, to i producenci nieśmiało serwują nam urządzenia przygotowane specjalnie do oglądania kinówek. Jednym z takich monitorów jest właśnie AOC Q2963PM, którego mieliśmy okazję przetestować.

Autor: Jan Foltman

AOC Q2963PM jest owocem swego rodzaju boomu na monitory z matrycami o proporcjach 21:9, który w dużej mierze nakręcają sprytni marketingowcy, ale trzeba też uczciwie przyznać, że istnieje pewne zapotrzebowanie na takie modele. Oprócz AOC wyświetlacze o identycznych parametrach w swojej ofercie posiada również Dell, Philips, NEC, Acer, ASUS i LG - często nawet po kilka bardzo podobnych wersji. Warto chyba wiedzieć, że prawie wszystkie monitory 21:9 poza kształtem obudowy nie różnią się zbytnio od siebie, ponieważ aktualnie matryce o tych proporcjach występują tylko w rozmiarze 29" i rozdzielczości 2560 x 1080 pikseli. Testowany egzemplarz ma natomiast nad konkurentami jedną, ale w naszych warunkach znaczącą przewagę - jest po prostu najtańszy. Ceny monitorów o takiej specyfikacji zaczynają się od około 1800 PLN, podczas gdy AOC oferuje model Q2963PM za około 1600 PLN. Ciekawe, kiedy doczekamy się kolejnych monitorów o takich proporcjach, lecz innych przekątnych? Obecnie wybór jest w gruncie rzeczy bardzo ograniczony, co w pewnym stopniu hamuje sprzedaż.

Specyfikacja techniczna AOC Q2963PM:

  • Rozmiar matrycy: 29”
  • Rozdzielczość: 2560 x 1080
  • Technologia matrycy: AH-IPS
  • Rodzaj podświetlenia: W-LED
  • Kontrast (dynamiczny/statyczny): 50000000:1 / 1000:1
  • Jasność: 300 cd/m2
  • Kąty widzenia: 178°/178°
  • Czas reakcji: 5 ms (szary do szarego)
  • Złącza: DisplayPort / HDMI (MHL) / D-Sub / DVI-D / mini-jack
  • Waga: 6,9 kilograma
  • Wymiary: 713,6 x 387,9 x 214,3 mm
  • Mocowanie VESA (100 mm): TAK
  • Gwarancja: 3 lata

Wielu użytkowników uznaje monitory o proporcjach 16:9 za zdecydowanie mniej przydatne w biurze, niż bardziej kwadratowe 16:10, tymczasem producenci jeszcze bardziej panoramicznych ekranów reklamują swoje produkty jako idealne do biura. Paranoja? Zaklinanie rzeczywistości? Niekoniecznie! Rozdzielczość 1920 pikseli w poziomie często okazuje się niewystarczająca, jeśli chcemy umieścić obok siebie np.: kilka arkuszy kalkulacyjnych - wtedy może zabraknąć miejsca do komfortowej pracy. Z kolei strony internetowe projektowane są głównie z myślą o monitorach z rozdzielczością poziomą 1280-1366 pikseli, co zawdzięczamy rynkowi urządzeń mobilnych. Podzielenie ekranu FullHD na pół nie pomaga, bo wówczas rozdzielczość jest zbyt mała do jakichkolwiek zastosowań. W tym miejscu monitory 21:9 pokazują swoją przewagę, dystansując wszystkich konkurentów, gdyż podzielone po równo staja się dwoma ekranami o całkiem użytecznej rozdzielczości 1280 x 1080 pikseli, odpowiadającej mniej więcej starym 17" i 19" LCD. Kto miał możliwość pracować na dwóch ekranach jednocześnie, doskonale wie jakie to wygodne rozwiązanie, a tutaj mamy praktycznie dwa w jednym.

Testowany AOC Q2963PM i jego bezpośrednia konkurencja nadaje się oczywiście nie tylko do oglądania filmów czy pracy biurowej, ale również w umiarkowanym stopniu do wirtualnej rozrywki. Gra uruchomiona na panoramicznym monitorze powinna oferować większe pole widzenia, dzięki czemu powinniśmy uzyskać dodatkowe piksele po bokach, a tym samym szybciej dostrzec przeciwnika lub bezkolizyjnie pokonać przeszkodę. Tyle teorii. Niestety, nie wszystkie tytuły dobrze współpracują z monitorami 21:9, a nawet jeżeli zdołamy już wybrać natywną rozdzielczość, to często jest to tylko poziomy wycinek ze standardowego formatu 4:3. Nowe produkcje jeszcze sobie jakoś radzą, ale starsze to prawdziwy dramat, więc zakup 21:9 z myślą wyłącznie o graniu jest ryzykowny. Kwestia filmów również okazuje się bardzo zróżnicowana. O ile oglądamy cokolwiek w formacie 2,35:1, to otrzymujemy obraz zdecydowanie większy niż na monitorach 23" czy nawet 27". Jeżeli jednak częściej oglądamy seriale lub filmy, które są akurat kręcone w 16:9, to rozmiarowo obraz jest praktycznie identyczny jak na modelu 23 calowym.

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Jan Foltman
Liczba komentarzy: 31

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.