High-endowe headsety VR z lepszą o 60% sprzedażą w 2018
Pomimo niskiej ceny i niewygórowanych wymagań sprzętowych, rynek smartfonowych gogli VR nie cieszy się obecnie dużym zainteresowaniem. Zaliczył on ogromny spadek sprzedaży w ubiegłym roku, co przełożyło się również na gorszą sytuację tego segmentu w ogóle. Mimo wszystko, technologia wirtualnej rzeczywistości nie ma się tak wcale najgorzej – zwłaszcza produkty z najwyższej półki. W roku 2018 sprzedało się ich o 60% więcej niż w 2017. Firma IDC dokonała właśnie analizy rynku VR na bazie 5 rynków (USA, Japonia, Francja, Niemcy i UK) i opublikowała swoje wnioski. Zebrane informacje dotyczą m.in. poziomu satysfakcji, częstotliwości użytkowania oraz rodzaju uruchamianych treści.
We Francji i USA użytkownicy VR najbardziej preferowali gry multiplayer, podczas gdy w Japonii i UK - tytuły dla pojedynczego gracza.
Na początku należy zaznaczyć, że badanie zostało zlecone przez Sony i jako takie zawiera także kilka konkluzji dotyczących specyficznie PS VR. Niemniej jednak, wiele obserwacji jest uniwersalnych. Średnio użytkownicy gogli wirtualnej rzeczywistości spędzali ze sprzętem 6,2 godziny w miesiącu. 12% z nich przyznało się do korzystania z headsetów VR przez 16 godzin miesięcznie, podczas gdy największa grupa odbiorców brała udział w wirtualnej rozrywce przez 5 co najwyżej 5 godzin w miesiącu. Najczęściej uruchamianym rodzajem treści (nie ma tutaj niespodzianki) były gry. 72% posiadaczy headsetów przyznało się do tego, że zagrało w przynajmniej w jedną grę w ostatnim kwartale 2018. Z kolei 55% respondentów wyjawiło, że oglądało w podobnym czasie przynajmniej jeden film w VR. To na ogół wszystko, na co decydowali się właścicieli gogli. Żadna inna czynność nie dobiła do progu 30%.
Valve Index: Specyfikacja gogli VR twórców Steama. Ruszył preorder
Ogólny współczynnik satysfakcji wśród posiadaczy headsetów VR wynosił 7,5/10 – tyle samo, co wśród smartwatchów. W zestawieniu brane pod uwagę były wyłącznie urządzenia kompatybilne z PC i konsolami. Co ciekawe, statystyki użytkowania PlayStation VR były nieco lepsze, niż pozostałych headsetów. W przypadku PSVR satysfakcja konsumentów wynosiła 7,6/10. Użytkownicy zestawu Sony częściej także korzystali z tego sprzętu (6,8 h vs 5,4 / miesiąc). Rzadziej również potrzebowali pomocy technicznej (w 23% przypadków, w przeciwieństwie do 40% u reszty). Mimo wszystko, badanie zostało finansowane przez Sony, a poza częstotliwością użytkowania, inne różnice istnieją na poziomie błędu statystycznego.
Powiązane publikacje

GameForce ACE oraz Indie - na rynku pojawiły się nowe budżetowe handheldy oparte na LineageOS. Oferują jednak znacznie więcej
4
Raspberry Pi 5 - długo wyczekiwany model SBC nareszcie stał się dostępny. Można liczyć na spory wzrost wydajności
37
Ray-Ban Meta Smart Glasses - nowa edycja prestiżowych inteligentnych okularów, które poza stylem zaoferują sporo funkcji
13
Meta Quest 3 - nowe gogle VR są już dostępne do kupienia. Pierwsze osoby otrzymają darmową zawartość
20