Porównanie układów APU w konsolach Xbox One i PlayStation 4
O konsolach nowej generacji można mieć różne zdanie - jedni będą zachwyceni powiewem świeżości w ofercie Microsoftu i Sony, zaś inni nie pozostawią suchej nitki na nowych produktach przeznaczonych dla graczy. Zarówno PlayStation 4 jak i Xbox One korzystają z podobnych technologii, a najważniejszym elementem łączącym obydwa urządzenia jest jednostka APU produkowana przez AMD - oczywiście układy zastosowane w konsolach nieco się od siebie różnią, jednak jest to normalne. Serwis Chipworks opublikował porównanie architektury dla obydwu jednostek APU, dzięki czemu możemy poznać wnętrze najnowszych układów napędzających długo wyczekiwane hity sprzedażowe. Powierzchnia jednostki SoC (system-on-chip) w konsoli PlayStation 4 wynosi dokładnie 348 milimetrów kwadratowych, natomiast SoC zamontowany w Xboxie One zajmuje 363 milimetry kwadratowe - różnica wynika z montażu większej ilości pamięci SRAM w produkcie Microsoftu.
Kolejną cechą odróżniającą obydwa urządzenia jest ilość jednostek przetwarzania (CU) - układ w Xboxie One posiada ich 14 (łącznie 896 procesorów strumieniowych), natomiast przeciwnik może pochwalić się 20 CU (1280 procesorów strumieniowych). Warto jednak pamiętać, że dwie jednostki przetwarzania (CU) w każdej konsoli są nieaktywne, więc PlayStation 4 posiada ich 18, a Xbox One - 12. Konsola Microsoftu posiada 16 elementów ROP (32 w PlayStation 4) z wydajnością skalowaną przez częstotliwość jednostki. Obydwa układy zamontowane w urządzeniach są wyposażone w dwa czterordzeniowe moduły x86 Jaguar.
Pozostałe elementy odpowiadające za komunikację są bardzo podobne, więc nie ma sensu ich porównywać. Xbox One w przeciwieństwie do swojego konkurenta posiada 32 MB szybkiej pamięci SRAM, które w połączeniu z modułami podpiętymi do kontrolera DDR3 i tak zapewniają zdecydowanie mniejszą przepustowość niż PlayStation 4 - Sony zdecydowało się na montaż kontrolera pamięci GDDR5, czyli modułów o znacznie lepszych parametrach. Na pierwszy rzut oka konsola Xbox One wydaje się słabsza, jednak wszystko zostaje wyrównane na poziomie software'owym.
Źródło: AnandTech / Chipworks