Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Przegląd iGPU - Test zintegrowanych kart graficznych AMD i Intel

Sebastian Oktaba | 05-08-2013 14:15 |

Jeszcze niedawno karta graficzna i procesor były całkowicie oddzielnymi podzespołami, których ścisła integracja wydawała się niepotrzebna, skoro od niepamiętnych czasów stanowiły dwuosobową (zgraną) drużynę. Jednak galopująca miniaturyzacja ostatecznie umożliwiła połączenie obydwu komponentów na wspólnym kawałku krzemu, co otworzyło zupełnie nowy rozdział w historii rozwoju komputerów, pozwalając producentom na dostarczanie coraz wydajniejszych i bardziej kompleksowych rozwiązań multimedialnych. Układy graficzne zintegrowane w procesorach początkowo nadawały się wyłącznie do podstawowych zadań, aczkolwiek ostatnie miesiące nawet zatwardziałych sceptyków musiały przekonać, że najmocniejsze odmiany iGPU dysponują mocą wystarczającą do uruchomienia mainstream'owych tytułów. Tylko czy granie na konfiguracjach pozbawionych zewnętrznej karty graficznej, wymagające licznych kompromisów w walce o utrzymanie płynności, rzeczywiście może być przyjemnością? Pytanie jak najbardziej na czasie, dlatego postanowiliśmy sprawdzić wydajność większości powszechnie dostępnych iGPU montowanych w desktopowych jednostkach AMD i Intel, natomiast jako punkt odniesienia zamieściliśmy na wykresach dwa niedrogie zestawy wyposażone w budżetowy procesor oraz kartę graficzną, aby określić w jakim punkcie znajdują się dzisiejsze iGPU. Czy zagramy na takim sprzęcie w Crysis 3, Far Cry 3, Skyrim i Tomb Raidera?

Autor: Sebastian Oktaba

Układy zintegrowane systematycznie zwiększają procentowy udział w rynku, aczkolwiek ich popularność nie wynika z bezkonkurencyjnego stosunku ceny do możliwości, ani przekonania użytkowników o wyższości owych rozwiązań nad tradycyjnymi konfiguracjami. Producenci prawie we wszystkich procesorach przeznaczonych do urządzeń mobilnych montują iGPU, co napędza statystyki przejaskrawiając trochę obraz sytuacji, bowiem duża część notebooków posiada też osobną kartę graficzną, jaka lepiej spisuje się podczas grania. Podobnie wygląda sytuacja w segmencie komputerów stacjonarnych, gdzie dominują modele posiadające chip graficzny, pomimo iż wykorzystywane są raczej okazjonalnie. W tańszych procesorach obecność nawet słabego iGPU jest niekwestionowaną zaletą, wszak do surfowania po internecie, oglądania filmów albo prostych flashowych gier wystarczy cokolwiek. Natomiast integrowanie takiego elementu w modelach z najwyższej półki (np.: Core i5-4670) jest zabiegiem zupełnie niepotrzebnym. Zwłaszcza w ofercie Intela trudno obecnie znaleźć cokolwiek pozbawionego iGPU, poza jednostkami dla Socket LGA 2011, chociaż to konkurencyjne AMD usilnie promuje takie rozwiązania w postaci APU.

Przykładowe ceny komponentów

Dane z Cenowarka.pl na dzień 5.08.2013

Złotych (mniej = lepiej)

 
90
180
270
360
450
540
630
720
810
900
 
AMD A6-3850 (4/4)
2600 MHz, DDR3 1866, HD 6530D
275
 
AMD A8-3870K (4/4)
3000 MHz, DDR3 1866, HD 6550D
320
 
AMD A8-5600K (2/4)
3600 MHz + TC, DDR3 1866, HD 7560D
350
 
Intel Celeron G540 (2/2)
Radeon HD 6670, 1GB GDDR3 128-bit
400
 
AMD A8-6600K (2/4)
3900 MHz + TC, DDR3 1866, HD 8570D
430
 
AMD A10-5800K (2/4)
3800 MHz + TC, DDR3 1866, HD 7660D
460
 
Intel Core i3-3225 (2/4)
3300 MHz, DDR3 1866, HD 4000
500
 
AMD A10-6700 (2/4)
3700 MHz + TC, DDR3 1866, HD 8670D
550
 
AMD A10-6800K (2/4)
4100 MHz + TC, DDR3 1866, HD 8670D
550
 
Intel Pentium G2020 (2/2)
Radeon HD 7750, 1GB GDDR5 128-bit
550
 
AMD A10-6800K (2/4) Dual Graphics
Radeon HD 6670, 1GB GDDR3 128-bi
790
 
Intel Core i5-4670 (4/4)
3400 MHz + TB, DDR3 1866, HD 4600
815
 
 

Historia pełnej integracji rozpoczyna się w chwili zaprezentowania układów Westmere dla Socket LGA 1156, ale nabiera dynamiki dopiero w momencie, kiedy w 2011 roku obydwaj czołowi producenci CPU wprowadzili do sprzedaży nowe generacje procesorów. Architektura Intel Sandy Bridge nadal traktowała iGPU trochę po macoszemu, natomiast AMD Llano zostało całkowicie podporządkowane nowej doktrynie technologicznej. Układ graficzny w Sandy Bridge zajmował około 17% powierzchni, podczas gdy w Llano wygospodarowano 37%, więc na początku różnica była kolosalna. W obecnie sprzedawanych procesorach proporcje uległy zrównoważeniu, bowiem iGPU Haswella zajmuje prawie dwukrotnie więcej miejsca (31%), zaś w Trinity / Richland urosło nieznacznie (42%). Należy tylko pamiętać, że procesory Intel Core czwartej generacji oraz AMD APU dedykowane są zupełnie innemu odbiorcy. Pierwsze to sprzęt dla entuzjastów, przynajmniej do czasu ukazania się tańszych odmian, natomiast drugie z założenia stanowią propozycję do niedrogich komputerów multimedialnych. Kto w takim razie oferuje wyższą wydajność iGPU? Tego dowiemy się analizując wykresy, ale równie ważna będzie kwestia poboru mocy, bowiem jeśli składamy komputer typu HTPC, zwykle liczymy także na energooszczędność naszej platformy.

Zintegrowane układy graficzne Radeon HD montowane w AMD APU A8/A10 5000/6000 wykorzystują architekturę VILV4 (Llano bazowało na VILV5), która została zaprezentowana światu w chwili premiery desktopowej serii Radeon HD 6000. Wbrew oznaczeniom (HD 7000/8000) nie mamy do czynienia z najnowszymi rozwiązaniami producenta (GCN), natomiast różnice między dwiema ostatnimi generacjami APU (Trinity / Richland) okazują się wręcz kosmetyczne. Technologia AMD DualGraphics dobitnie to potwierdza, ponieważ A10-5800K (HD 7000) oraz A10-6800K (HD 8000) można w najlepszym przypadku połączyć z leciwym Radeonem HD 6670, zaś skalowanie takiego duetu pozostawia sporo do życzenia. Mimo wszystko, firma z Sunnyvayle wciąż dysponuje najszybszymi iGPU w rozsądnej cenie, zaś konkurencja dopiero się rozkręca. Jednak na początku przyszłego roku AMD zapowiedziało wprowadzenie architektury Kaveri ze współdzieloną pamięcią (hUMA) między CPU oraz iGPU, co powinno zaowocować dużym skokiem wydajności. Podobne rozwiązania zastosowano (najprawdopodobniej) w konsolach Xbox One i PlayStation 4, które będą w pewnym stopniu wyznaczać standardy dla twórców gier, ale pytanie o silę ich oddziaływania na środowisko pecetów wciąż pozostaje otwarte.

Intel do momentu zaprezentowania Haswella wydawał się traktować iGPU w kategoriach niezobowiązującego dodatku, jednak w ostatnich działaniach producenta widać gruntowną zmianę podejścia, bowiem Intel HD 4600 (Haswell / GT2) jest znacznie wydajniejszy od Intel HD 4000 (Ivy Bridge), chociaż do topowych AMD APU jeszcze sporo brakuje... Niemniej to właśnie Niebiescy dysponują obecnie najszybszym iGPU, jakie ochrzczono nazwą HD 5200 Iris Pro i wyposażono w pamięć eDRAM (GT3e). Wyniki lepsze od AMD A10-6800K czy GeForce GT 640 faktycznie robią wrażenie, zwłaszcza jeśli spojrzymy na kondycję HD 4000, aczkolwiek cena takiego procesora (Core i7-4770R) może przyprawić o zawrót głowy (~400 USD). Poza tym, układy są jeszcze bardzo trudno dostępne i występują wyłącznie w wersji wlutowanej w płytę główną (BGA), dlatego ich popularność jest niewielka (pomijam tutaj rynek laptopów). Gdyby HD 5200 ostatecznie trafiło do serii desktopowych Core i3-4000, wtedy taka kombinacja mogłaby skusić sporo osób, bo raczej wątpliwe, aby posiadacz i7-4000 zdecydował się pozostać przy układzie zintegrowanym. Suma summarum, Intel wykonał zdecydowany krok naprzód pod względem iGPU, który co prawda nie pozwolił mu dogonić konkurencji na wszystkich płaszczyznach, ale przynajmniej zmniejszył trochę dystans do AMD.

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Sebastian Oktaba
Liczba komentarzy: 22

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.