Zgłoś błąd

X

Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.

Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschРусскийFrançaisEspañol中国

Test AMD A10-6800K Richland - Procesor stworzony do grania?

adrianz | 05-06-2013 05:00 |

Czasy procesorów pozbawionych układów graficznych powoli przemijają, zwłaszcza jeśli spojrzymy na dynamicznie zmieniający się rynek mainstream'owy, gdzie nawet najsłabsze jednostki posiadają iGPU. Producenci zamiast w pocie czoła pracować nad poprawą wydajności rdzeni, skupiają coraz większą uwagę na aspekcie szybkości wyświetlanej grafiki, aby uczynić swoje jednostki jak najbardziej uniwersalnymi. Dzisiaj na takim sprzęcie można uruchomić nawet tytuły z górnej półki, chociaż komfortowa rozgrywka będzie wymagała pójścia na pewne kompromisy - redukcję rozdzielczości, zmniejszenie detali itp. Jedno wydaje się pewne - układy graficzne stały się nierozłączną częścią procesora, zaś obydwie strony barykady zamierzają aktywnie wykorzystywać iGPU w walce o klienta. Wprawdzie komputery desktopowe rządzą się innymi prawami niż urządzenia mobilne, bowiem wydajność zewnętrznych kart graficznych jest nieporównywalnie większa, ale również tutaj przybywa zestawów polegających wyłącznie na rozwiązaniach wbudowanych. Dosłownie przed chwilą zadebiutowały Haswelle posiadające na pokładzie nowe chipy graficzne Intel HD, natomiast AMD wprowadziło dzisiaj kolejną generację układów APU, które łączą architekturę Piledriver z Radeon HD 8000. Czy A10-6800K okaże się znacznie wydajniejszy niż A10-5800K? Jakie zmiany poczynili inżynierowie AMD w architekturze Richlanda względem Trinity? Czy iGPU Radeon HD 8670D pozwoli na zabawę w najnowszych grach? Wszystkiego dowiecie się z premierowego test APU AMD A10-6800K Richland.

Autor: Sebastian Oktaba i Adrian Zajączkowski

Idea APU (Accelerated Processing Unit) narodziła się dawno temu, ale została zrealizowana przez AMD dopiero w połowie 2011 roku, kiedy na sklepowe półki weszła długo wyczekiwana platforma Lynx (Brazosa celowo pomijamy). Pierwsze procesory z rodziny Llano stanowiły w dużym skrócie połączenie rdzeni Propus (Athlon II X4 / Phenom II X4) oraz układu graficznego Radeon HD 6550D będącego pochodną tańszych odmian desktopowych HD 5000 wzbogaconych o dekoder UVD3, bazujących na architekturze VLIW5. Wszystko wyglądało dobrze, ale Socket FM1 nadspodziewanie szybko wygasł i doczekał się pełnoprawnego następcy, ponieważ we wrześniu zeszłego roku pojawiło się gniazdo FM2, któremu towarzyszyły jednostki z rodziny Trinity. Poprzednik odszedł w zapomnienie, aczkolwiek losy względnie świeżego FM2 również budzą niepewność - następcy Richlandów będą wymagać podstawki FM2+, której kompatybilność wsteczna wzorem AM3/AM3+ jest jeszcze jedną wielką niewiadomą. AMD Kaveri powinno być prawdziwym przełomem, natomiast Richland to wersja rozwojowa Trinity (LINK), przynosząca raczej niewiele zmian w stosunku do poprzednika.

Najsilniejszy Richland nie wypiera z oferty topowego Trinity, ale będzie z nim koegzystował celując po prostu w nieco wyższy segment rynku, zaś obok A10-6800K debiutuje jeszcze pięć innych układów. Cena procesora w dniu premiery wynosi 149 USD, co powinno w naszym kraju oznaczać 589 PLN, podczas gdy A10-5800K kosztuje na chwilę obecną 465 PLN. Różnica wynosi zatem ponad 25%, więc można chyba oczekiwać sporego wzrostu wydajności względem A10-5800K, którego oczywiście zamieściliśmy na wykresach. Oprócz tego w sekcji poświęconej testom iGPU przygotowaliśmy dwa konkurencyjne cenowo zestawy - Pentium G2020 plus Radeon HD 7750 1GB GDDR5 (~550 PLN) oraz Celeron G540 plus Radeon HD 6670 1GB GDDR3 (~400 PLN). Głównymi rywalami A10-6800K będą jednak procesory Core i3 oraz Core i5 z układami graficznymi Intel HD, chociaż cena tych drugich dość znacznie przekracza pułap 650 PLN. Pamiętajmy, że jednostki APU zostały stworzone przede wszystkim z myślą o małych multimedialnych zestawach, gdzie nie przewiduje się zewnętrznej karty graficznej, więc na dobrą sprawę ich bezpośrednimi rywalami są "gołe" CPU Intela.

A10-6800K otrzymał dwa moduły Piledriver, został wykonany w 32 nanometrowej litografii, posiada odblokowany mnożnik, 4MB pamięci podręcznej drugiego poziomu i korzysta ze zintegrowanego chipu graficznego Radeon HD 8670D. Bazowe taktowanie procesora wynosi 4100 MHz, wzrastając w trybie Turbo Core do maksymalnie 4400 MHz. Kontroler pamięci w najmocniejszym Richlandzie oficjalnie obsługuje moduły DDR3-2133 MHz, co jest podstawową różnicą względem DDR3-1866 MHz stosowanych w Trinity. Zintegrowany Radeon HD 8670D okazuje się w gruncie rzeczy HD 7660D podkręconym o około 5% (800 vs 844 MHz), dysponuje identyczną ilością jednostek cieniujących (384) i bazującym na architekturze VLIW4 znanej jeszcze z Radeonów HD 6000. W przypadku Dual Graphics wspierane są więc tylko HD 6450, 6570 i 6670. Niestety, pomimo iż Kabini wprowadziło pod strzechy 28 nm litografię oraz iGPU wykorzystujące GCN (HD 7000), Richland wykorzystuje starsze rozwiązania i zmiany względem A10-5800K są czysto kosmetyczne. Dokumentacja techniczna nie wspomina o żadnych poważniejszych modyfikacjach.

0
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 36

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.