Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Intel ARC - informacje o kartach graficznych Alchemist. Wybór 6 nm litografii, trochę o XeSS i planach na autorskie konstrukcje

Damian Marusiak | 20-09-2021 12:30 |

Intel ARC - informacje o kartach graficznych Alchemist. Wybór 6 nm litografii, trochę o XeSS i planach na autorskie konstrukcjePodczas Intel Architecture Day poznaliśmy szczegóły dotyczące projektu architektury Xe-HPG oraz budowy poszczególnych rdzeni Xe-CORE, które są podstawą nadchodzących kart graficznych. Układy Intel ARC w pierwszej kolejności będą wykorzystywać SoC Alchemist, będące pierwszą generacją architektury Xe-HPG. Jeśli materiały udostępnione kilka dni temu są prawdziwe, Intel planuje rywalizować przede wszystkim z takimi kartami jak NVIDIA GeForce RTX 3070 oraz AMD Radeon RX 6700 XT, jednocześnie oferując przynajmniej kilka rozwiązań dla rynku entry-level oraz low-end, które obecnie wydają się być porzucone zarówno przez NVIDIĘ jak i AMD. Tymczasem producent zdradził kilka ciekawostek na temat zbliżającej się premiery kart graficznych ARC.

Intel zdradził kilka ciekawostek na temat kart graficznych ARC z układem Alchemist. Wyjaśniono kwestię wyboru 6 nm litografii TSMC zamiast własnych fabryk, brak wsparcia dla Xe-LINK oraz zgodność XeSS z układami graficznymi Intela, opartymi na architekturze Xe-LP.

Intel ARC - informacje o kartach graficznych Alchemist. Wybór 6 nm litografii, trochę o XeSS i planach na autorskie konstrukcje [nc1]

Jak już wiadomo od czasu Architecture Day 2021, układy graficzne Alchemist, będące bazą dla kart Intel ARC, będą produkowane w fabrykach TSMC, wykorzystując w tym celu 6 nm proces technologiczny (N6). Raja Koduri wyjaśnił, że firma nie zdecydowała się na użycie własnej litografii Intel 7 ze względu na wciąż niewystarczające moce produkcyjne. Zdecydowano się zatem wybrać firmę i proces, gdzie nie powinno być większych problemów z utrzymaniem zdolności produkcyjnej. Dla Intela to właśnie 6 nm litografia TSMC okazała się najbardziej atrakcyjna. Jednocześnie producent nie deklaruje obecnie jak sytuacja będzie wyglądać w przypadku kolejnych generacji. Wszystko zależy od zdolności produkcyjnych Intela.

Intel ARC - informacje o kartach graficznych Alchemist. Wybór 6 nm litografii, trochę o XeSS i planach na autorskie konstrukcje [nc1]

Intel Xe-HPG oraz XeSS - omówienie architektury kart graficznych ARC oraz techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS

Konsumenckie karty graficzne Intel ARC nie będą także wspierać działania w trybie multi-GPU, z wykorzystaniem mostka Xe-LINK. Ten będzie obecny wyłącznie w profesjonalnym akceleratorze Ponte Vecchio, opartym na architekturze Xe-HPC. Jest to zatem kolejna firma, która nie ma żadnych planów na wykorzystywanie np. dwóch kart graficznych w formie multi-GPU. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku NVIDII (tylko GeForce RTX 3090 obsługuje mostek NVLink) oraz AMD. Raja Koduri potwierdził jednocześnie, że technika XeSS (potencjalna alternatywa dla DLSS, wykorzystująca uczenie maszynowe) będzie wstecznie kompatybilna z układami graficznymi Xe-LP. Potwierdzono jednak działanie na dedykowanych układach DG1 oraz zintegrowanych iGPU w procesorach 11 generacji Tiger Lake. Nie wiemy, czy finalnie iGPU z Rocket Lake także otrzyma wsparcie dla XeSS.

Intel ARC - informacje o kartach graficznych Alchemist. Wybór 6 nm litografii, trochę o XeSS i planach na autorskie konstrukcje [nc1]

Karty graficzne Intel ARC z możliwością podkręcania od momentu debiutu. Technika XeSS nie będzie zamknięta dla kart Intela

Raja Koduri potwierdził także, że Intel ma już ukończony projekt referencyjnego designu swoich kart graficznych, który został wysłany także do partnerów firmy. Od nich będzie w dużej mierze zależało, czy zostaną przygotowane także niereferencyjne konstrukcje. Wypowiedź Raji wyraźnie jednak wskazuje, że w interesie graczy powinny zostać przygotowane także autorskie wersje kart, które wykorzystają pełny potencjał układów Intel ARC. Firma poważnie ponadto traktuje także kwestię sterowników. Do zespołu odpowiedzialnego za układy graficzne, dołączyło w ostatnim czasie kilka znanych nazwisk, m.in. Andre Bremer, Michael Heilemann, Steve Bell oraz Ritche Corpus. Mają oni odpowiadać m.in. za prace nad sterownikami dla kart, a także budowanie relacji z developerami gier, w celu np. optymalizacji pod układy ARC.

Źródło: WCCFTech, VideoCardz
Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 18

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.