Alan Wake 2 z prezentacją Path Tracingu oraz Ray Reconstruction - to może być prawdziwa wizytówka obecnej generacji
Już za 3 dni odbędzie się premiera gry Alan Wake 2, czyli długo wyczekiwanej kontynuacji przygód tytułowego pisarza. W ostatnich dniach o produkcji zrobiło się bardzo głośno, bowiem opublikowano wyjątkowo wysokie wymagania sprzętowe, dodatkowo z naciskiem na wykorzystywanie technik NVIDIA DLSS bądź AMD FSR 2. Niedługo później omówiono powody braku wsparcia dla starszych generacji kart niż NVIDIA Turing oraz AMD RDNA 2 - wszystko związane jest z wykorzystaniem na szeroką skalę Mesh Shaders, czyli jednej z głównych funkcji DirectX 12 Ultimate. Dzisiaj natomiast NVIDIA opublikowała rozszerzony materiał z gry, skupiający się na Path Tracingu oraz Ray Reconstruction.
NVIDIA opublikowała materiał z gry Alan Wake 2, skupiający się na prezentacji Path Tracingu oraz Ray Reconstruction.
Alan Wake 2 - dlaczego karty graficzne GeForce GTX 1000 oraz Radeon RX 5000 nie są wspierane? Jest ważny powód
NVIDIA opublikowała zwiastun gry Alan Wake, koncentrujący się na różnych aspektach Path Tracingu (określanego również mianem pełnego Ray Tracingu) oraz Ray Reconstruction. W Alan Wake 2 możemy spodziewać się nie tylko ulepszonego oświetlenia, ale również cieni, okluzji otoczenia oraz odbić (które swoją drogą są jednymi z najbardziej zaawansowanych, w kontekście wykorzystania śledzenia promieni). Zaprezentowano kilka porównań RT OFF kontra RT ON, a także ujawniono szczegóły dotyczące poszczególnych poziomów pełnego Ray Tracingu, które można ustawić z poziomu menu ustawień graficznych. Ich spis znajduje się w poniższej tabeli.
Alan Wake 2 - Path Tracing OFF kontra Path Tracing ON
Alan Wake 2 - Path Tracing OFF kontra Path Tracing ON
Tryb Ray Tracingu | Niski poziom (Low) | Średni poziom (Medium) | Wysoki poziom (High) |
Wykorzystanie Path Tracingu | Path Tracing wyłączony | Częściowy Path Tracing (1 odbicie, RTAO w ostatniej próbie) | Pełny Path Tracing (3 odbicia, RTAO w ostatniej próbie) |
Jakość w pełni śledzonego światła odbitego | Wyłączone | Średnia jakość | Wysoka jakość |
Śledzenie promieni światła bezpośredniego | Wyłączone | Włączone | Włączone |
Przejrzystość Ray Tracingu | Niska | Wysoka | Wysoka |
Jakość odszumiania światła bezpośredniego NRD (tylko jeśli funkcja DLSS RR jest wyłączona) | Niska | Wysoka | Wysoka |
Jakość odszumiania światła odbitego NRD (tylko jeśli funkcja DLSS RR jest wyłączona) | Brak | Średnia | Wysoka |
Wymagania sprzętowe Alan Wake 2 PC - Studio Remedy zaleca korzystanie z technik NVIDIA DLSS i AMD FSR
NVIDIA opublikowała również pierwsze wyniki wydajności (choć nie wiemy z jakiego miejsca testowego) gry Alan Wake 2, jednak dotyczą one wyłącznie obecnej generacji kart GeForce RTX 4000. Wynika z nich, iż w rozdzielczości 2560x1440, przy maksymalnych ustawień graficznych i ze wszystkimi funkcjami Ray Tracingu, tylko topowy GeForce RTX 4090 będzie w stanie uzyskać nieco ponad 60 klatek na sekundę (przy wyłączonym DLSS). Włączenie DLSS 3.5 (Super Resolution na poziomie Quality + Frame Generation + Ray Reconstruction) ma pozwolić na uzyskanie około 3x większej liczby klatek na sekundę. W rozdzielczości 4K, topowy GeForce RTX 4090 bez wspomagania się DLSS, ma osiągnąć lekko ponad 30 klatek na sekundę przy tych samych, maksymalnych ustawieniach graficznych.
Sporo miejsca poświęcono również funkcji Ray Reconstruction, która w Alan Wake 2 ma nie tylko poprawić jakość obrazu, ale również zwiększyć o około 11-13% wydajność. RR w tym wypadku wpływa na trzy elementy obrazu: oferuje szybszą reakcję światła (co na zwiastunie jest widoczne w scenie z żarówkami), uwypukla więcej detali w odbiciach RT oraz umożliwia otrzymanie bardziej stabilnego obrazu na drobnych elementach otoczenia tj. siatki. Przypominamy, że z Ray Reconstruction mogą skorzystać posiadacze wszystkich kart GeForce RTX, nie tylko tych z generacji Ada Lovelace.