Sztuczna inteligencja, a branża gier. Producenci zdradzają, do czego jest wykorzystywana. Ankieta omawia dużo więcej kwestii
Coraz więcej producentów otwarcie przyznaje, że do tworzenia gier wykorzystywane są narzędzia AI, takie jak chatbot ChatGPT, generator obrazów DALL-E, czy też Wypełnienie generatywne od Adobe. Obecnie każda branża przechodzi lekką metamorfozę pod tym względem, a skutki tego procesu widzimy tak naprawdę już dziś. Jednak główne wykorzystanie nowych narzędzi przez twórców wcale nie jest tak oczywiste, jak mogłoby się początkowo wydawać.
Usługi związane ze "sztuczną inteligencją" są coraz częściej wykorzystywane w branży gier, natomiast nie są one stosowane jedynie po to, aby tworzyć grafiki, fabułę lub dialogi. Ich główne zadania są zgoła inne.
Square Enix stawia na AI. Prezes firmy zapowiada wykorzystanie sztucznej inteligencji na szeroką skalę
Co roku odbywa się konferencja GDC (Game Developers Conference), która skupia producentów gier w jednym miejscu, jako że główną tematyką wydarzenia są właśnie gry wideo. Organizatorzy postanowili przeprowadzić ankietę wśród 3000 twórców gier. Na pytanie, czy w firmie korzysta się z narzędzi generatywnej AI, aż 31% producentów odpowiedziało twierdząco. Co dość ciekawe, omawiane rozwiązania są stosowanie w głównej mierze w dziedzinie finansów, marketingu, PR-u i sprawach kadrowych. Tylko część osób korzysta z pomocy w programowaniu, czy też samym projektowaniu gier. Nie jest więc tak, że "sztuczna inteligencja" generuje za deweloperów grafiki lub tworzy całą fabułę i dialogi. Jest bardziej pomocą w tych kwestiach.
Cztery darmowe narzędzia AI online. Muzyka, animacje oraz dokumenty. To może Ci się przydać
Aby jednak nie skupiać się tylko i wyłącznie na aspekcie "sztucznej inteligencji", można także wspomnieć o innych kwestiach, jakie poruszała ankieta. Platformą, która cieszy się obecnie największym zainteresowaniem, są komputery osobiste (62%), zaraz za nimi znalazła się konsola Sony PlayStation 5 (41%), a następnie kolejna generacja konsoli Nintendo Switch (32%). Jeśli chodzi o silniki gier, jakie głównie używane są w branży, to bez zaskoczenia są nimi Unity (33%) i Unreal Engine (33%). Popularny ostatnio Godot nadal należy do niszy (3%). W przypadku branży VR/AR w czołówce platform znajduje się Meta Quest (34%), zaraz za nią jest tzw. PC VR, a konkretniej Steam VR (26%), a w następnej kolejności gogle Sony PlayStation VR/VR2 (15%) i Apple Vision Pro (13%). Wyniki z całej, dość obszernej ankiety, znajdziemy tutaj.