Samsung 990 PRO - problemy z żywotnością dysku SSD PCIe 4.0 i nieaktualnymi sterownikami
Użytkownicy zgłaszają w ostatnich dniach problemy z dyskami koreańskiego producenta z górnej półki. Seria Samsung 990 PRO w wariancie 2 TB notuje niezwykle niską żywotność kości. Spadki wynoszą aż 36% raptem w ciągu pierwszych dni. Wina leży po stronie sterowników czy Samsung wypuścił wadliwą serie? Zapraszam do poniższego tekstu, gdyż sprawa nie jest taka prosta.
Samsung 990 PRO w wariancie 2 TB notuje niezwykle niską żywotność kości. Spadki wynoszą aż 36% raptem w ciągu pierwszych dni.
Samsung 990 PRO - koreański producent zaprezentował swój najszybszy nośnik SSD... oparty na magistrali PCIe 4.0 oraz NVMe 2.0
Według redaktora serwisu Neowin i danych z narzędzia SMART Samsung Magician jego dysk tracił żywotność już w pierwszych chwilach po uruchomieniu. Mówimy tu o spadku o 1%, gdzie inne nośniki NVMe taką wartość zazwyczaj pokazują po zapisaniu 40 TB danych. Przez kilka następnych dni dysk powoli, aczkolwiek sukcesywnie tracił swą żywotność. W tym czasie na Redicie oraz forum Overclock pojawiły się wątki innych użytkowników, którzy mieli podobny problem z tym samym modelem dysku. Gdy żywotność dysku redaktora spadła do 94%, postanowił wysłać SSD na reklamacje.
Samsung PM9C1a - pierwsze konsumenckie dyski SSD PCIe 4.0 NVMe z autorskim kontrolerem, wytworzonym w litografii 5 nm
Dysk jednak wrócił z RMA, gdyż według producenta wszystkie jego parametry były zgodne ze specyfikacją. Dysk został ponownie sprawdzony narzędziami Samsunga. Poza sformatowaniem urządzenia, nic się nie wydarzyło. Problem dalej istniał. Ponadto program prosi użytkownika o zainstalowanie nowych sterowników, jednak jak się okazuje, te nie istnieją. Jak sugerują niektórzy użytkownicy, to może stać za spadającym wskaźnikiem. Stary sterownik miałby bowiem źle odczytywać model SSD i przez to błędnie pokazywać jego zużycie.
Western Digital oraz Kioxia pod jednym dachem. Fuzja marek wymuszona sytuacją na rynku komponentów
Na chwilę obecną po zapisaniu jedynie 2 TB na dysku, jego żywotność spadła do zaledwie 64%. Mimo iż Neowin napisał w tej sprawie do producenta, ten nic nie odpisał i nie wydał żadnego oficjalnego oświadczenia przez 5 dni. Jednak dosłownie przed chwilą w trakcie pisania tego newsa, dotarły świeże wieści. Obsługa klienta firmy Samsung skontaktowała się z redakcją, proponując wymianę dysku lub próbę odtworzenia problemu. Jeżeli pojawią się nowsze informacje w sprawie, nie omieszkamy was o tym poinformować. Jak na razie polecamy powściągliwość w zakupie wymienionych nośników SSD. Przynajmniej do momentu gdy sytuacja się nie wyjaśni. Uważacie, że to błąd sterownika czy wadliwa seria produktów?