Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Jak zmienił się świat Final Fantasy przez ostatnie 30 lat

Bartłomiej Dramczyk | 19-12-2017 19:00 |

Jak zmienił się świat Final Fantasy przez ostatnie 30 latNie jedną konsolę do gier i komputer zaliczyły kolejne odcinki sagi Final Fantasy, która pod koniec zeszłego roku doczekała się części oznaczonej rzymską XV. Choć w połowie grudnia tego roku seria obchodziła swój 30 jubileusz, nie doczekaliśmy się kolejnej edycji dla PC (pojawi się dopiero na początku 2018 roku, w rozdzielczości 4K zalecany jest GeForce 1080 Ti), usłyszeliśmy jedynie plotki o... Final Fantasy XVI, nad którą prace mają rozpocząć się w przyszłym roku. Tymczasem posiadacze Xboxa One i PlayStation 4 mogą już podróżować po świecie wykreowanym przez Square Enix. Jaki był Final Fantasy 30 lat temu? Zapraszamy na błyskawiczną podróż przez trzy dekady jednej z najsłynniejszych serii gier fabularnych.

Final Fantasy skończył 30 lat. My wciąż czekamy na XV dla PC.

Jak zmienił się świat Final Fantasy przez ostatnie 30 lat [1] Jak zmienił się świat Final Fantasy przez ostatnie 30 lat [2]

Jak zmienił się świat Final Fantasy przez ostatnie 30 lat [3] Jak zmienił się świat Final Fantasy przez ostatnie 30 lat [4]
Final Fantasy, Nintendo Entertainment System

Początek tej opowieści właściwie miał być jej końcem, bo Final Fantasy na Nintendo Entertainment System opracowany przez Square Co Ltd (tak, to jeszcze Square bez Enix) miała być ostatnią grą fantasy, której zadaniem było wydźwignięcie firmy z kłopotów finansowych. 18 grudnia 1987 roku Square pokazuje w Japonii pierwsze Final Fantasy na NES-a. Łatwo dostrzec podobieństwa do wydanych wcześniej gier: w maju 1986 roku debiutuje Dragon Quest (Enix), w lutym 1986 roku – Legend of Zelda (Nintendo). Wymienione tytuły urosły obecnie na potężne serie gier fabularnych i, podobnie jak Final Fantasy, przetrwały do dziś. Pierwsze Final Fantasy zmusza gracza do podróży po gigantycznym świecie, pojedynków z przypadkowo napotkanymi przeciwnikami i walk toczonych w turach. Gra rozgrywa się na trzech kontynentach w świecie pełnym magii i fantastycznych stworzeń, zasiedlających lądy i oceany. W USA Final Fantasy debiutowało dopiero w 1990 roku, w Europie gra pojawiła się w 2003 roku, na konsoli PS One. Pierwsza część sagi fantasy została opublikowana również na kilku mobilnych konsolach: WonderdSwan, GameBoy Advance i PSP, komputerach pracujących w standardzie MSX 2, a także w reedycjach na Nintendo Wii oraz PlayStation 3.

Final Fantasy XV - znamy wymagania sprzętowe gry

Jak zmienił się świat Final Fantasy przez ostatnie 30 lat [17] Jak zmienił się świat Final Fantasy przez ostatnie 30 lat [16]
Final Fantasy IV, Super Nintendo Entertainment System

W grudniu 1988 roku, na rynku japońskim pojawia się kontynuacja, Final Fantasy II, również pierwotnie wydana na konsole NES. Późniejsze reedycje trafiły na ekrany WonderSwana, Game Boya Advance, Wonderswana, PSP, PlayStation, 3DS-a i Wii U. Początek lat 90. to debiut trzeciej części Final Fantasy, wciąż o typowej dla poprzednich części grafice i zasadach rozgrywki. Dopiero remake z 2006 roku, na konsolę Nintendo DS zmienił wygląd oryginalnej serii, wprowadzając trójwymiarowe postacie i otoczenie. W 1991 roku Square prezentuje czwarta cześć opowieści o świecie fantasy, wciąż z dwuwymiarową grafiką, ale już wykorzystując paletę barw i możliwości Super Nintendo Entertainment System. Zmienił się też po raz pierwszy system walki – zamiast turowych pojedynków, Square uraczył nas Active Time Battle – walkami, które rozgrywały się w czasie rzeczywistym. Ten sam system walki pojawił się w wydanym rok później Final Fantasy V oraz Final Fantasy VI z 1994 roku.

Final Fantasy XV - dziś premiera i koniec dekady czekania

Jak zmienił się świat Final Fantasy przez ostatnie 30 lat [18]
Final Fantasy VI, Super Nintendo Entertainment System

Siódma cześć Final Fantasy debiutowała w 1997 roku na konsoli PlayStation, rok później poznali ją już posiadacze PC. Po raz pierwszy mogliśmy oglądać świat Final Fantasy generowany jako trójwymiarową grafikę. Zmieniło się także jeszcze jedno – tym razem opowieść o Final Fantasy skupiła się wokół jednej z najlepiej rozpoznawalnych postaci – Clouda i walki z megakorporacją. To już nie był ten sam świat magii i fantastycznych stworzeń, wkroczyła do niego technologia. Ósma część Final Fantasy z 1999 roku, choć fabularnie osadzona w magicznym świecie również pełna jest technologii. Nieco inaczej prezentuje się za to część IX z 2000 roku, w której opowieść toczy się w magicznym świecie nazwanym Gaia.

Square Enix oficjalnie potwierdził nową część Tomb Raider

Jak zmienił się świat Final Fantasy przez ostatnie 30 lat [12]
Final Fantasy VII, PlayStation

Wraz z Final Fantasy X (lipiec 2001 roku) zmieniono podejście do systemu walki, dotychczasowy Active Time Battle zastąpił Conditional Turn-Based Battle, co właściwie sprowadziło się do odkrycia walk turowych na nowo. Gra, wydana na PlayStation 2 zachwycała też wykonaniem, w którym dużą rolę odegrała mimika twarzy, motion capture i animacja szkieletowa. Final Fantasy X, pierwotnie wydane dla PlayStation 2, doczekało się reedycji na PlayStation 3 i Vitę w 2014 roku. Na ekranach PC mogliśmy zagrać w X dopiero w 2016 roku. Co ciekawe, w Japonii Final Fantasy X opublikowano również wersjach na smartfony z Androidem i iOS. W Europie posiadacze telefonów z Androidem i iOS mogą za to zagrać we wcześniejsze części sagi: Final Fantasy I-IX oraz spin-offy serii: Dimensions, Legends (seria SaGa), Mystic Qyest (seria Mana). Final Fantasy X-2 to bezpośredni sequel X, w monumentalnym uniwersum. O ile większość pozostałych tytułów nie daje nam szans ponownie wcielić się w rolę dobrze poznanego bohatera, X-2 umożliwił kontynuowanie przygody Yuny, dwa lata po wydarzeniach z Final Fantasy X. Gra, która miała swoja premierę w marcu 2003 roku na PlayStation 2, doczekała się edycji HD dla PlayStation 3 i PS Vity w 2014 roku. Rok później X-2 ukazał się na PlayStation 4. Dopiero w 2016 roku w Final Fantasy X-2, w zremasterowanej edycji mogli zagrać posiadacze PC. 

W 2002 roku po raz pierwszy Final Fantasy otworzyło się na MMORPG, wraz z Final Fantasy XI. Serwery dla PlayStation 2 i Xbox 360 zostały wyłączone dopiero w marcu 2016 roku. Na kolejne części przygód w światach Final Fantasy przeznaczonych do rozgrywki dla jednego gracza trzeba było czekać aż do 2006 roku i XII wydanej już pod szyldem połączonych sił Square Enix. Po raz pierwszy zrezygnowano z losowych potyczek z przeciwnikami – gracz podróżując po świecie widzi z daleka stworzenia i sam podejmuje decyzję, czy się do nich zbliżyć. Po raz kolejny zmodyfikowano także system walki, zamieniając go na wymagający podejmowania kluczowych decyzji Active Dimension Battle. Długo trzeba było też poczekać na Final Fantasy XIII, które pojawiło się w grudniu 2009 roku. Square Enix powrócił w tej części do walk w czasie rzeczywistym, wariantu Active Time Battle, wprowadzonego w IV części sagi. XIV z 2010 roku to kolejna próba otwarcia świata Final Fantasy na wielu graczy online. Nieudana. Final Fantasy XIV doczekał się dwa lata po swojej premierze poprawek wydanych jako Final Fantasty XIV: A Real Reborn, które załatały większość niedociągnięć poprzednika. Do A Realm Reborn powstały dwa rozszerzenia: Heavensward z 2015 roku oraz Stormblood z 2017 roku.

Superhot: Mind Control Delete - graliśmy w nowy dodatek!

Jak zmienił się świat Final Fantasy przez ostatnie 30 lat [13]
Final Fantasy X, PlayStation 2

Ostatnia dotychczas cześć Final Fantasy, oznaczona rzymską XV, wraca do zręcznościowego modelu walki, Active Cross Battle wprowadza jednak sporo zmian – wszystko odbywa się bez zmiany scenerii, na polu, na którym spotykamy przeciwnika. Pomimo precyzyjnie i znakomicie przedstawionego świata – jedno się nie zmieniło, podobnie jak u zarania serii wciąż poruszamy się po świecie, podzielonym na trzy wielkie kontynenty. Posiadacze konsol do gier już mogą bawić się w Final Fantasy XV, edycja dla PC i Windows zapowiedziana została na początek przyszłego roku. Jedno wiemy na pewno – najnowsze Final Fantasy będzie wymagać od naszych PC znacznie więcej mocy, niż edycje XIII i XIV. 

PureRetro: Grand Theft Auto, czyli 20 lat kradzieży pojazdów

Jak zmienił się świat Final Fantasy przez ostatnie 30 lat [14]
Final Fantasy XV, PlayStation 4 Pro

W 1997 roku w Japonii debiutuje spin-off Final Fantasy, zatytułowany Final Fantasy Tactics (rok później gra pojawia się w USA). Gra, która pierwotnie została wydana dla PlayStation, doczekała się reedycji na PSP (2007 rok) oraz smartfony (2011 rok) w poprawionej i rozszerzonej wersji z podtytułem The War of the Lions. Wyróżnia się na tle głównej serii rozbudowanym, taktycznym modelem walki, w którym istotną rolę odgrywa ukształtowanie terenu i przeszkody. Magiczny świat Ivalice, przedstawiony w Final Fantasy Tactics stał się również bazą do stworzenia Vargant Story, gry fabularnej wydanej w 2000 roku, w której mamy okazję prowadzić tylko jednego bohatera, Ashleya Riota. Klasyk z PlayStation umożliwiał obserwowanie walki zarówno z perspektywy trzeciej osoby, jak i oczu protagonisty.

Świat Ivalice to także baza dla Final Fantasy Tactic Advance z 2003 roku (gra została wydana dla Game Boy Advance) oraz XII części głównej sagi. W 2007 roku, na ekranach Nintendo DS pojawiła sie także bezpośrednia kontynuacja „Dwunastki”, zatytułowana Final Fantasy XII: Revenant Wings. Świat Ivalice istnieje także w Final Fantasy Tactics A2: Grimoire of the Rift z 2007 roku (ponownie Nintendo DS) oraz w grze Crystal Defenders z 2008 roku, wydanej na konsole PSP, Wii, Vitę, PS3, Xboxa 360 oraz smartfony. Nie tylko jedna, wspólna nazwa całej sagi może wprowadzić w błąd graczy, którzy po raz pierwszy sięgają po wytwór japońskich fantazji, rozwijany od 30 lat. Tak, jak w kolejnych częściach gry zmieniała się mechanika walki i wygląd świata, równie zmienne było otoczenie - bardzo rzadko, sięgając po kolejne Final Fantasy mieliśmy okazję spotkać te same postacie, czy trafić do tego samego świata. Jeszcze większe zamieszanie wprowadza numeracja: Final Fantasy IV w USA zostało pierwotnie wydane jako Final Fantasy II. Podobnie, Final Fantasy VI w USA sprzedawano pod nazwą Final Fantasy III.

 

Zachód na poważnie zainteresował się dopiero przełomową, siódmą częścią Final Fantasy. Miks magii i techniki (oraz uwielbienia dla Clouda), które zadecydowały o popularności Final Fantasy VII przesądziły o powstaniu tzw. kompilacji. Wśród nich znalazł się film CGI Final Fantasy VII: Advent Children, przedstawiający wydarzenia następujące dwa lata po wątkach z gry. Pierwotnie miał być to zaledwie krótki teledysk, który ostatecznie stał się kosztownym, pełnometrażowym filmem animowanych, który debiutował na ekranach kin w 2005 roku. Pozostałe elementy kompilacji świata VII to hack'n slash Before Crisis (2004 rok) na telefony komórkowe, Dirge of Cerberus (2006 rok) dla PlayStation 2 oraz Crisis Core (2006 rok) dla PSP. Oprócz tego, fanów świata Final Fantasty VII uraczono zbiorem pobocznych produktów, w tym: anime Last Order, nowele On the Way to a Smile oraz opowiadaniem Maiden who Travels the Planet.

Pozostał jeszcze jeden wątek do wyjaśnienia (zawiłości fabularnych poszczególnych gier nawet nie będę próbował streszczać). Jak to się stało, że Square (znany również jako Square soft) ostatecznie stał się do dziś znanym studio Square Enix? Przyczynił się do tego film Final Fantasy: The Spirits Within, którego premiera odbyła się w 2001 roku. Koszty tego dzieła CGI, do którego swoją moc obliczeniową przyłożyło 960 stacji roboczych opartych o procesory Pentium III. W tamtych czasach wyrenderowanie każdej z 141 964 tysięcy klatek zajmowało średnio 90 minut. W efekcie otrzymano 15 TB danych, których postprodukcja zajęła 4 lata. Ostateczny koszt The Spirits Within wyniósł 137 milionów dolarów (w tym 30 milionów pochłonął marketing). Dwukrotnie więcej, niż zakładana kwota 70 milionów dolarów. W ostatecznym rozrachunku straty (po uwzględnieniu inflacji) do jakich przyczyniła się produkcja i emisja The Spirits Within szacowane są na 127 milionów dolarów. W ten sposób świat Final Fantasy i Square zdobyli szóste miejsce w kategorii największych bomb box office. Plany połączenia Square i Enixa istniały już w 2000 roku, ale Sony (wykupując udziały za 124 miliony dolarów) przyczyniło się do utrzymania na powierzchni Square. Ostatecznie, do połączenia firm doszło w 2003 roku.

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 8

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.