.
Załóż konto
EnglishDeutschРусскийFrançaisEspañol中国
 

PureRetro: Grand Theft Auto, czyli 20 lat kradzieży pojazdów

Bartłomiej Dramczyk | 05-12-2017 08:00 |

Grand Theft Auto - 20 lat kradzieży pojazdów i wojen gangówChociaż trudno uwierzyć, jako źródła inspiracji przy powstawaniu najsłynniejszej gry Rockstara wskazywane są... Pac-Man i Miami Vice. Wpływ na powstanie jednej z najbardziej rozpoznawalnych serii gier, miały również takie tytuły jak: Elite, Syndicate i Mercenary. Jak na nasz gust, dziś w GTA więcej z Syndicate i Miami Vice, niż z innych wymienionych przez twórców wpływowych tytułów. W Europie w pierwszą cześć GTA na PC można było zagrać w październiku 1997 roku. W grudniu tego samego roku GTA otrzymali posiadacze konsol PlayStation. W Stanach Zjednoczonych tytuł zadebiutował dopiero w lutym 1998 roku. W 1999 roku Grand Theft Auto po raz pierwszy pojawiło się na mobilnych konsolach – pod koniec tego roku GTA otrzymali posiadacze Game Boya Color. Tak, to było 20 lat temu, staruszki :)

Wzbudzanie kontrowersji to podstawowa zasada marketingowa wszystkich gier z serii Grand Theft Auto.

Grand Theft Auto - 20 lat kradzieży pojazdów i wojen gangów [10]

Przez pewien czas DMA Design (obecnie Rockstar Games) rozważał wydanie GTA na pod zupełnie innym tytułem: Race’n’Chase. Do dziś zachowały się jedynie fragmenty grafik koncepcyjnych oraz dokument opisujący podstawowe elementy gry. Pierwowzór pierwszego GTA, podobnie jak finalna wersja gry, która ujrzała światło dzienne w 1997 roku, również zakładał zabawę w trzech miastach: nosiły one jednak zupełnie inne nazwy, bezpośrednio wskazujące na istniejące w rzeczywistości metropolie: Nowy Jork, Miami. Zabawa w Race'n'Chase miała też rozgrywać się w bezimiennej miejscowości w stanie Kalifornia.

Grand Theft Auto V - Jaki komputer do Full HD i 4K przy 60 FPS?

Grand Theft Auto - 20 lat kradzieży pojazdów i wojen gangów [9]
Grafika koncepcyjna z projektu gry Race'n'Chase

Ostatecznie otrzymaliśmy dla zabawy łącznie sześć poziomów, rozgrywanych w Liberty City, Vice City oraz San Andreas. Już na etapie prac projektowych związanych z Race’n’Chase zakładano, że elementem rozgrywki będzie wykradanie samochodów oraz ucieczka przed policją. Wśród pojazdów, którymi można było poruszać się po miastach wymieniono wtedy m.in. łodzie, helikoptery i ciężarówki. Ambitnie. W prototypowym GTA uwzględniono również opcję rozgrywki dla wielu graczy, w trybie przetrwania, wyścigu przez miasto oraz rabowania banków (dwie wersje: zarówno po stronie ściganych, jak i ścigających).

NaturalVision V2.0 - nowy mod graficzny do Grand Theft Auto V


Miami Vice dla Commodore 64 to najbliższa odpowiednik GTA. Tu walczymy jednak po jasnej stronie mocy.

Odpowiedniej otoczki pierwszemu GTA dodaje zamieszanie związane z nieznaną, prototypową grą Crime Inc., znaną też pod tytułem Lime Pink. Jej autor, Mark Gallagher, zaskarżył firmę DMA Design za skopiowanie pomysłu, który w grudniu 1993 przedstawił podczas rozmowy o pracę. Pomimo podobnych założeń, Lime Pink, z widokiem z góry pozostaje grą zrealizowaną w 2D i osadzoną w innej rzeczywistości: wojen mafijnych w Chicago. Istniejąca kopia gry Lime Pink dostępna jest na stronie jej autora, wraz z komentarzem, opisującym podobieństwa i zdarzenia, które mogą sugerować znaczne inspiracje tym tytułem w procesie powstawania GTA.

Grand Theft Auto V Redux - Mod polepszający grafikę

Grand Theft Auto - 20 lat kradzieży pojazdów i wojen gangów [7]
Lime Pink - gra która również mogła być inspiracją dla twórców Grand Theft Auto.

Wróćmy jednak na główny tor opowieści, pomijając kontrowersje, jakie wzbudziło i do dziś wzbudza Grand Theft Auto. Nie ma nic zaskakującego w tym, że gracze polubili brudną robotę, wcielając się w rolę gangstera, będącego początkowo na usługach gangu Bubby’ego. W pierwszej części GTA, obserwujemy z lotu ptaka trzy niezbyt różnorodne lokacje, w których toczą się potyczki pomiędzy policją a konkurującymi ze sobą gangami. Pokaźne rozmiary miast i możliwość swobodnego poruszania się w ich obszarze, zdefiniowały podstawy tego, co dziś rozpoznajemy pod hasłem GTA: strzelaniny i mafijnych pojedynków, z wykradaniem pojazdów jako podstawowego środka transportu w grze. Walka z przeciwnikami mogła być toczona na pięści, z użyciem pistoletu, karabinu maszynowego, wyrzutni rakiet lub miotacza ognia.

Grand Theft Auto VI - Pierwsze plotki i doniesienia

Grand Theft Auto - 20 lat kradzieży pojazdów i wojen gangów [4]

Kontrowersje wokół GTA zostały przynajmniej częściowo wytworzone sztucznie – wydawca gry wynajął publicystę, Maxa Clifforda, który miał za zadanie wytworzyć odpowiednią otoczkę wokół Grand Theft Auto. Udało się, do dziś – GTA należy do czołówki najbardziej kontrowersyjnych gier dla dorosłych odbiorców. Gdyby jednak uważnie przyjrzeć się mechanice tej dwuwymiarowej gry, skutecznie oszukującej wzrok perspektywą ujęć, faktycznie otrzymujemy nieźle zaprojektowaną strzelaninę, z dużym wyborem misji do wykonania i otwartym światem. Osiągniecie odpowiedniego pułapu dochodów umożliwi nam przejście do kolejnych etapów i odblokuje drogę do następnych, amerykańskich metropolii. W oryginalnym GTA zaskakuje dbałość o szczegóły – każde z miast ma zupełnie inny wystrój, zmienia się także wygląd pojazdów. I choć pomiędzy pierwszą częścią GTA oraz GTA II różnice sprowadzają się do zmiany miejsca akcji, wielbiciele serii zauważą większy nacisk na strefy wpływów gangów. Rozwinięto także wachlarz służb mundurowych, biorących udział w konfliktach z gangsterami.

Valve upomniane za wyprzedaż gry Grand Theft Auto V

Grand Theft Auto - 20 lat kradzieży pojazdów i wojen gangów [1]

Przez pewien czas Rockstar Games oferował dwie pierwsze części GTA za darmo, można je było pobrać bezpośrednio z serwisu internetowego producenta. Obecnie, wciąż da się jeszcze odnaleźć w sieci kopie GTA 1 i 2, jednak oficjalnie udostępniane są one w dystrybucji cyfrowej poprzez Steam, posiadaczom kompletnej kolekcji gier z serii Grand Theft Auto. Dwuwymiarowe GTA zabrały nas także w podróż po Londynie i Manchesterze w latach 1961 i 1969. GTA 2 to na swój sposób gra wybiegająca mocno w przyszłość, zabierająca nas do retro-futurystycznego miasta Anywhere City i 2013 roku. Wraz ze zmianą sposobu prezentacji świata GTA, z dwuwymiarowego na pełne 3D pod koniec 2001 roku, ujrzeliśmy zupełnie odmienione imperium Rockstara, w którym widok z góry zastąpił podgląd z perspektywy trzeciej osoby.

Grand Theft Auto: Vice City jako modyfikacja do GTA V

Grand Theft Auto - 20 lat kradzieży pojazdów i wojen gangów [6]

Jak wielkie jest obszar, po którym obecne podróżujemy w GTA V? Najlepiej odnieść go do poprzednich edycji gier Rockstara, na co odważył się KeWiS na GTAForums:

  • GTA III: 8,12 km2
  • GTA Vice City: 9,11 km2
  • GTA San Andreas 38,2 km2
  • GTA IV: 16,14 km2
  • GTA V 75,84 km2

Grand Theft Auto V - Modowanie zostało utrudnione

Na podstawie powyższych szacunków można wyliczyć, że świat GTA V jest prawie 6-krotnie większy od GTA IV, ponad 1,5 raza większy od GTA San Andreas, 8,5 raza większy od GTA Vice City oraz 11 razy większy od GTA III. Więcej GTA? Istnieje przynajmniej kilka tytułów gier, które mogą zainteresować fanów serii: to przede wszystkim Mafia, Just Cause, Saints Row oraz Watch Dogs. Nieco inne klimatycznie są Yakuza i Red Dead Redemption oraz Sleeping Dogs. Oczywiście posiadacze GTA V zawsze mogą spędzić miło czas na potyczkach dla wielu graczy w GTA Online, choć ten akurat tytuł Rockstara jak na razie zbiera negatywne opinie. Wszystkim, którym wciąż najbardziej smakuje oryginalny zalążek serii GTA możemy śmiało polecić zrealizowane z dużym naciskiem na duże piksele Hotline Miami oraz Retro City Rampage.

Grand Theft Auto V dla PC - Oficjalna premiera, wiemy już wszystko

Grand Theft Auto - 20 lat kradzieży pojazdów i wojen gangów [11]

Twoja ocena publikacji:
91
Liczba komentarzy: 17

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.