Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

3DMark API Overhead - Porównanie wydajności GPU w DirectX 12

Arkad | 27-03-2015 08:29 |

DirectX 12DirectX 12 rozwijany przez firmę Microsoft oraz producentów podzespołów komputerowych zaczyna coraz częściej pojawiać się w mediach. API zmniejszające obciążenie procesora (tzw. narzut) ma pozwolić na znaczne zwiększenie wydajności dzięki optymalizacji - do tego dochodzą oczywiście nowe funkcje dla deweloperów, jak również kolejne efekty graficzne, jednak na razie mało kto zajmuje się tym tematem od strony jakości generowanej grafiki. Oczy wszystkich zainteresowanych są obecnie skupione na ewentualnej poprawie wydajności sprzętu komputerowego oraz konsol do gier. Do tej pory trudno było oceniać realne korzyści z wykorzystywania nadchodzącego API, ale firmy tworzące oprogramowanie testujące postanowiły nareszcie udostępnić pierwsze aplikacje pozwalające na porównanie obydwu środowisk.

DirectX 12 wielką szansą dla kart graficznych AMD Radeon i architektury GCN?

Jak to zwykle w przypadku benchmarków bywa, przedstawione wyniki nie muszą mieć odzwierciedlenia w grach komputerowych - testy syntetyczne przedstawiają ogólne możliwości testowanego sprzętu, a wiele zależy od optymalizacji sterowników oraz samych gier. Portal PC Perspective uzyskał dostęp do testu 3DMark API Overhead Feature Test pozwalającego na porównanie DirectX 11, Mantle oraz DirectX 12. Wyniki mogą być zaskakujące, aczkolwiek nie chodzi tutaj o samą przewagę nowego DX12 nad poprzednią wersją - zdecydowanie ciekawsze wydaje się porównanie Radeona R9 290X i GeForce GTX 980, czyli dwóch flagowych przedstawicieli oferty firmy AMD oraz NVIDIA. Jak myślicie, kto wypada lepiej w pierwszych testach wykorzystujących nowe API?

W pierwszym teście bierze udział referencyjny GeForce GTX 980 oraz procesor Intel Core i7-5960X współpracujący z 16 GB pamięci DDR4. Najlepszy przypadek dla DirectX 11 przy wielowątkowości wynosi około 2,75 miliona draw calls, natomiast dla testu pojedynczego wątku uzyskano wynik około 1,28 miliona. Po lewej stronie widzimy słupki odpowiadające sześciu testom DirectX 12 - tym razem udało się maksymalnie uzyskać 15,67 miliona draw calls, czyli niemal sześciokrotnie lepszy wynik niż w przypadku DirectX 11. Nie oznacza to oczywiście sześciokrotnego, a nawet dwukrotnego wzrostu wydajności gier komputerowych, ale deweloperzy będą mogli lepiej wykorzystać zasoby sprzętowe. Teraz przechodzimy do kolejnego ciekawego testu:

Tym razem do platformy dołożono kartę graficzną AMD Radeon R9 290X, natomiast procesor i pamięć RAM pozostały niezmienione. W przypadku DirectX 11 dla wielowątkowości i jednego wątku otrzymujemy podobne wyniki - jest to maksymalnie 1,05 miliona draw calls na sekundę. Wystarczy spojrzeć na lewą stronę wykresu, aby zauważyć ogromny wzrost możliwości rysowania GPU dla API DirectX 12 oraz Mantle. W przypadku technologii stworzonej specjalnie dla kart graficznych Radeon, mówimy o wynikach sięgających nawet 20,88 miliona draw calls, natomiast DirectX 12 projektowany z myślą o wielu modelach różnych producentów pozwala Radeonowi na wygenerowanie 19,12 miliona draw calls na sekundę. Warto wspomnieć, że karta AMD uzyskała wynik dla DirectX 12 o około 4 miliony lepszy od GeForce GTX 980.

Porównanie GeForce GTX 960, podkręconego GTX 960 oraz GTX 980 wygląda całkiem interesująco. O ile w przypadku testów DirectX 11 otrzymujemy podobne wyniki dla każdego modelu, o tyle testy w DirectX 12 ujawniają spore różnice pomiędzy GTX 980, GTX 960 i GTX 960 po OC. Dwie pierwsze karty osiągają ponad 15 milionów draw calls na sekundę, natomiast referencyjny GTX 960 odstaje od reszty stawki z wynikiem 9,76 miliona. Wnioski? Najnowszy benchmark od Futuremark należy traktować jako wstęp do realnych testów, bowiem w przypadku gier komputerowych podkręcony GTX 960 nigdy nie będzie w stanie doścignąć flagowego GTX 980 na odległość kilku procent.

Podobne testy dla Radeona R9 285 oraz R9 290X wyglądają już nieco lepiej pod kątem obiektywności. Brak skalowania dla DirectX 11 jest jak najbardziej normalne, natomiast w przypadku DirectX 12 i API Mantle mówimy o normalnych różnicach dzielących każdy model. Karty graficzne oparte na architekturze Graphics Core Next po raz kolejny wypadają lepiej od produktów konkurencji.

Spokojnie, to tylko pierwszy benchmark DirectX 12 o ograniczonym polu działania.

Wnioski? Na pewno nie należy traktować powyższych testów jako wyznaczników wydajności przedstawionych kart graficznych w grach komputerowych opartych na DirectX 12. Wiele zależy od sterowników oraz optymalizacji samych gier. Wyniki podkręconego GeForce GTX 960 pokazują, że mamy do czynienia z wirtualnymi wykresami mogącymi za chwilę spaść o kilka milionów draw calls w dół - karty dzielące kilkaset złotych nie zaczną nagle osiągać takiej samej wydajności i na pewno nie zbliżą się na kilka procent w nadchodzących grach. Nagłówki sugerujące co innego należy traktować z przymrużeniem oka. Nawet AMD nie kryje radości związanej z powyższymi wynikami:

#ArchitekturaGCN pokazuję na co ją stać – jest już pierwszy program do testów w DirectX® 12! Wyniki?AMD Radeon R9 290X...

Posted by AMD on 26 marca 2015

Źródło: PC Perspective

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 55

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.