Intel Meteor Lake - układy iGPU procesorów Core 14. generacji mogą zaoferować sprzętową obsługę ray-tracingu
Ray-tracing to technologia, która coraz częściej jest wykorzystywana w nowoczesnych grach. Jak widzieliśmy już wielokrotnie, potrafi ona zapewnić niesamowite efekty wizualne, jednak wymaga posiadania odpowiednio wydajnej karty graficznej, najlepiej takiej z dedykowanymi jednostkami obliczeniowymi. Póki co specjalne rdzenie do ray-racingu znajdują się głównie na pokładzie drogich GeForce'ów i Radeonów, ale za jakiś czas dostać je mogą nawet zintegrowane intelowskie iGPU.
Dodatkowe układy do ray-tracingu na pewno nie przydadzą się w grach ze względu na niską wydajność iGPU, jednak mogą okazać przydatne np. przy renderowaniu.
Intel Meteor Lake może przynieść tylko jedną architekturę przygotowaną od podstaw. I nie będzie to Redwood Cove
Wiemy już, że o sprzętowym wsparciu dla ray-tracingu mogą zapomnieć ci, którzy chcą kupić procesor Intel Core 13. generacji (premiera już 27 września). W przypadku 14. generacji Core może być już jednak inaczej. Póki co Intel ogłosił, że na pokładzie iGPU tych procesorów znajdzie się "wszechstronna jednostka przetwarzania" m.in. do sztucznej inteligencji, jednak pojawiły się właśnie przecieki, że producent nie zdradził nam jeszcze wszystkiego. Jak wiemy, chipy Meteor Lake mają być wyposażone w grafikę Xe-LPG wywodzącą się z Xe-HPG. Pewne są pomniejsze zmiany w architekturze, jak np. brak jednostek XMG czy brak obsługi funkcji DPAS (Dot Product Accumulate Systolic). Jak jednak pokazują ostatnie poprawki wprowadzone do IGC (Intel Graphics Compiler), nic nie wskazuje na "wycięcie" jednostek odpowiedzialnych za ray-tracing. Odkryto właśnie, że funkcja sprawdzająca obsługę tej technologii potwierdza jednocześnie zgodność grafiki z architekturą Alchemist.
Intel Meteor Lake - informacje wskazują na zmianę projektu układu graficznego. Płytka tGPU w 3 nm dopiero w Arrow Lake
Jak potwierdzają programiści z Coelacanth’s Dream, wspomniany fragment kodu prezentuje się tak samo jak w przypadku Alchemist / DG2 i Ponte Vecchio, co wydaje się potwierdzać, że jednostki odpowiedzialne za ray-tracing rzeczywiście zmierzają do iGPU procesorów Intel Core 14. generacji. Warto dodać, że AMD wprowadziło już na rynek procesory Ryzen 6000 z zintegrowaną grafiką RDNA2 z dedykowanymi jednostkami Ray Accelerator. Układy Meteor Lake z Xe-LPG nie będą więc wyjątkowe pod tym względem. Jasne jest, że dodatkowe układy do ray-tracingu na pewno nie przydadzą się w grach ze względu na niską wydajność iGPU, jednak mogą okazać przydatne np. przy renderowaniu.
Intel Alder Lake | Intel Raptor Lake | Intel Meteor Lake | |
Seria | 12. generacja Core | 13. generacja Core | 14. generacja Core |
Litografia | 10 nm / Intel 7 | 10 nm+ / Intel 7+ | 7 nm / Intel 4 |
Maks. liczba rdzeni | 16 (8P+8E) | 24 (8P+16E) | ? |
Pamięć | DDR4 / DDR5 | DDR4 / DDR5 | DDR5 |
Architektura iGPU | Xe-LP | Xe-LP | Xe-LPG |
Jednostki iGPU | 96 EU | 96 EU | 128 - 192 EU |
Podstawka | LGA 1700 | LGA 1700 | LGA 1851 |
Premiera | Q4 2021 | Q3 - Q4 2022 | Q4 2023 |