Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

AMD Steamroller - kompendium wiedzy na temat architektury

AviELlukasz | 29-08-2012 19:05 |

Wczoraj na konferencji Hot Chips, pan Mark Papermaster kierujący działem badawczym AMD, ujawnił oficjalne informacje na temat architektury procesorów x86 - Steamroller. Jest to trzecia generacja modularnych rdzeni. W tym roku czeka nas premiera procesorów opartych na jej drugiej odsłonie - Piledriver. Będą to układy APU Trinity oraz najnowsze procesory serii FX pozbawione modułu graficznego. Głównym zadaniem architektury Piledriver ma być zmniejszenie zużywanej energii elektrycznej przez procesor o 10-20% oraz pewna poprawa wydajności jednostki zajmującej się planowaniem zadań. Duże zmiany mają objąć jednostki odpowiedzialne za przewidywanie kolejnych instrukcji i ich wstępne ładowanie do pamięci podręcznej. W architekturze Steamroller z kolei skupiono się na poprawie wydajności jednego rdzenia i wdrożenie 28nm litografii.

Jeden z największych problemów z jakimi borykał się Buldozer to współdzielone jednostki pobierania i dekodowania rozkazów dla obu rdzeni w module. Teraz każdy rdzeń będzie posiadał własny układ dekodujący rozkazy.

Niestety dalej jednostka FPU będzie współdzielona i nie zostaną wprowadzone żadne zmiany w sposobie wykonywania przez nią instrukcji. Tak samo będzie odnośnie dwóch jednostek integer znajdujących się w module.

Zmianie mają ulec rejestry dla obydwu jednostek, chociaż AMD nie podaje o ile zostały powiększone. Dwuargumentowe operacje ładowania zostały skompresowane tak, aby zajmować tylko jeden wpis w rejestrze. Powiększono też pamięć podręczną L1 przeznaczoną na instrukcje, ma to zmniejszyć o 30% błędne przewidywania instrukcji. Interfejs zarządzający pracą pamięci podręcznej pierwszego i drugiego poziomu również przeszedł pewne poprawki.

W architekturze Steamroller zostanie wprowadzona dynamiczna zmiana wartości pamięci podręcznej L2, w zależności od aktualnego obciążenia. Będzie ona podzielona na cztery części i nawet 3/4 pamięci L2 będzie mogło zostać wyłączone, jeśli zajdzie taka potrzeba. Ma to przynieść bardzo duże oszczędności energii w procesorach mobilnych. Niestety problem z wysokimi opóźnieniami pamięci podręcznej L2 i L3 nie został rozwiązany.

Przyszłe procesory AMD będą wykorzystywały wyższy poziom automatyzacji projektowania układów i gęstości upakowania tranzystorów, które są teraz wykorzystywane przy projektowaniu układów graficznych. W tym momencie AMD skorzystało z tej metody przy rdzeniach Bobcat. Pozwala to zaoszczędzić bardzo dużą powierzchnię krzemu kosztem niestety niższych zegarów procesora. Jako przykład AMD podało 30% zmniejszenie zajmowanej powierzchni i zużycia energii, gdy zastosowano te metody projektowania do 32nm jednostki FPU architektury Buldozer. Może to być atut nowych APU od AMD wykorzystywanych w mobilnych urządzeniach, gdzie wysoka częstotliwość pracy jest mniej ważna niż ogólne zużycie energii elektrycznej. Niestety ta technika projektowania nie zostanie zastosowana w Steamroller. Być może będzie wykorzystywał ją Excavator, planowany na 2014 rok.

Źródło: AnandTech

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 10

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.