Radeon i GeForce w jednym komputerze. To działa pod DirectX 12
Pamiętacie jeszcze zapowiedzi rewolucyjnej technologii Lucid Hydra, której głównym założeniem było umożliwienie współpracy kart graficznych Radeon i GeForce w jednym komputerze? Naprawdę interesujący pomysł, będący pomostem między AMD CrossFire i NVIDIA SLI, pogrzebało słabe wykonanie oraz niewystarczające wsparcie programistyczne. Jednak dzięki DirectX 12 sprawa wraca na wokandę. Wśród nowości wprowadzonych w nowym API Microsoftu znalazła się bowiem funkcja Explicit Multiadapter Unlinked (EMU), będąca alternatywnym trybem renderowania klatek, konsolidującym najlepsze cechy zainstalowanych kart graficznych. Serwis AnandTech na przykładzie wczesnej wersji gry Ashes of the Singularity sprawdził, jak wygląda współpraca AMD Radeon R9 Fury X oraz GeForce GTX 980 Ti, zaś wyniki są zaskakująco pozytywne. Czyżby szykował się przełom w multi-GPU?
Ashes of the Singularity już wcześniej wywołało spore poruszenie, gdy opublikowano pierwsze testy GeForce GTX 980 i Radeona R9 390X z wykorzystaniem DirectX 12. Maxwell wyraźnie ustępował wtedy Graphics Core Next, natomiast wokół pomiarów rozgorzała dyskusja o Async Shaders (asynchronicznych jednostkach cieniujących), których zadaniem jest przyspieszenie wszelkiego rodzaju obliczeń dotyczących cieniowania i animacji. Okazało się, iż architektura GCN otrzymała sprzętowe jednostki obliczeń asynchronicznych (ACE - Asynchronous Compute Engine), których w rdzeniach Hawaii, Tonga i Fiji znajdziemy osiem (wcześniejsze wersje posiadają ich czterokrotnie mniej), natomiast Maxwell ma inaczej wykonane moduły i najwidoczniej w większym stopniu realizuje wspomnianą funkcję programowo. Powodowało to efekt odwrotny od zamierzonego, czyli w skrajnym przypadku spadek wydajności względem DirectX 11 zamiast spodziewanego wzrostu. Pikanterii sprawie dodało enigmatyczne oświadczenie twórców, że ostatecznie na prośbę NVIDII wyłączyli funkcję Asynchronous Compute, powodującą problemy... No i zaczęła się jatka...
Radeon i GeForce razem w jednym komputerze? Kiedyś się nie udało, więc może DirectX 12 to zmieni? Tylko co to oznacza dla użytkowników?
Wracając do właściwego tematu - EMU pozwala na asynchroniczną współpracę dedykowanych układów graficznych AMD i NVIDIA, jak również tych zintegrowanych w procesorach, więc przynosi sporo potencjalnych możliwości dla ambitnych programistów. Regularne testy Ashes of the Singularity przeprowadzone w rozdzielczości 2560x1440 na platformie Core i7-4960X, 16 GB DDR3 1866 MHz oraz Windows 10 Pro napawają optymizmem. Skalowanie zestawów mieszanych wypada znakomicie, przynajmniej od strony ilości generowanych klatek na sekundę. Radeon R9 Fury X oraz GeForce GTX 980 Ti, niezależnie od ustawienia, notują bardzo podobne wyniki. Należy jednak pamiętać, że wyciąganie daleko idących wniosków jest obecnie niewskazane, zaś Ashes of the Singularity nie stanowi żadnej wyroczni. Produkcja ciągle znajduje się w fazie rozwojowej, dopracowywane są także sterowniki. Powyższe rewelacje zweryfikują dopiero kolejne tytułu zgodne z DirectX 12.
Karty graficzne AMD lepsze od NVIDIA w DirectX 12. Dlaczego?
DirectX 12 wprowadza też sposobność łączenia starszych i nowszych generacji GPU np.: Keplera i pierwszej rewizji GCN. Jednak kluczowym czynnikiem, decydującym o wydajności zestawu jest ustawienie właściwego modelu jako prowadzącego (czyżby wpływ Future_Level?). W przeciwnym wypadku możemy się boleśnie rozczarować, co doskonale widać na wykresach zestawiających Radeona HD 7970 i GeForce GTX 680. Kiedy nadrzędną rolę pełni model AMD, wszystko działa wybornie, ale przywództwo NVIDII owocuje drastycznym spadkiem wydajności. Suma summarum funkcja EMU rozbudza nadzieje posiadaczy konfiguracji multi-GPU, że niedługo wycisną zdecydowanie więcej z obecnie eksploatowanych (niekoniecznie nowych!) konfiguracji. Wszystko dzięki niskopoziomowemu dostępowi do zasobów sprzętowych. Poza tym, zestawy CrossFire i SLI posiadały kilka irytujących ograniczeń, które DirectX 12 zamierza zniwelować, a jednym z nich będzie sumowanie pamięci graficznej. Nareszcie 4GB + 4GB VRAM będzie równało się 8GB dostępnych dla tekstur.
Powiązane publikacje

NVIDIA naprawiła problem ze zbyt niskim TGP w układach graficznych GeForce RTX 5000 Laptop GPU
9
PNY prezentuje chromowane karty graficzne GeForce RTX 5000 z autografem CEO NVIDIA Jensena Huanga
53
AMD Radeon RX 9060 XT - Omówienie wydajności karty graficznej RDNA 4. Poznaliśmy również ceny wersji z 8 i 16 GB pamięci
135
AMD FSR Redstone - Firma ujawnia pakiet technologii, bazujących na uczeniu maszynowym. Dostępność tylko dla kart RDNA 4
72