Cyberpunk 2077 - ray tracing na premierę tylko na GeForce RTX
Do premiery Cyberpunka 2077 pozostał niespełna miesiąc. RPG polskiego studia CD Projekt RED został już „ozłocony”, za nami liczne pokazy rozgrywki, a oczekiwania wobec gry są rozdmuchane do granic możliwości. Do sieci wciąż jednak trafiają nowe informacje o nadchodzącej produkcji. Dzięki najnowszemu numerowi czasopisma PC Gamer dowiedzieliśmy się więcej technicznych szczegółów na temat zastosowanych rozwiązań. Jakub Knapik, dyrektor artystyczny odpowiedzialny ze efekty wizualne i system oświetlenia w studiu CD Projekt RED, ujawnił, że ray tracing w Cyberpunku 2077 będzie dostępny na premierę wyłącznie na kartach GeForce RTX 2000 i 3000 oraz w chmurnej usłudze GeForce NOW. Jest to spory cios dla AMD i przyszłych posiadaczy Radeonów RX 6000, którzy będą musieli poczekać na dodanie obsługi (oby nie do 2021 roku, do wydania wersji na PS5 i Xboksa Series X).
Ray tracing w Cyberpunku 2077 będzie dostępny na premierę wyłącznie na kartach GeForce RTX. Gra korzysta także z opartego na sztucznej inteligencji systemu JALI do symulacji mimiki twarzy, dzięki któremu było możliwe uzyskanie takiego samego efektu w różnych wersjach językowych.
Cyberpunk 2077 – wymagania sprzętowe. Nie trzeba PC z przyszłości
Jakub Knapik wyjaśnił różnicę między tradycyjnym oświetleniem globalnym a tym opartym na śledzeniu promieni: „zaimplementowaliśmy w naszym silniku (RED Engine 4 – dop. red.) działający hybrydowo ray tracing. Oznacza to, że część systemów można zastąpić tymi opartymi na śledzeniu promieni. Przykładowo nasz główny system globalnego oświetlenia używa światła pochodzącego z nieba, słońca i pozostałych źródeł, które je dynamiczne generują. W trybie opartym na ray tracingu używamy technik globalnego oświetlenia jedynie do stworzenia odbić światła, podczas gdy główne światło z nieba wykorzystuje rozwiązania oparte na śledzeniu promieni, co zwiększa realizm i szczegółowość sceny”. Co więcej, studio CD Projekt RED zaimplementowało w grze także wewnętrzne systemy do m.in. dynamicznego symulowania ubrań i płynów, wielowarstwowych shaderów i usprawnionego wykorzystania obliczeń asynchronicznych (gra nie bez powodu wymaga karty graficznej obsługującej DirectX 12).
Cyberpunk 2077 – styl ponad wszystko? Oto pojazdy i moda w grze
Jednym z celów, jaki sobie założyli twórcy Cyberpunka 2077, było stworzenie realistycznej mimiki i lepszej synchronizacji ruchu ust postaci niż w Wiedźminie 3. Zdecydowano się na wykorzystanie w grze systemu JALI, opartego na maszynowym uczeniu oprogramowania do zautomatyzowania animacji twarzy. Jak ujawnił Sebastian Kalemba, szef działu animacji w CD Projekt RED, „przechwytywanie ruchów twarzy dla każdej postaci w grze jest niemożliwe”, zwłaszcza dla wielu wersji językowych. JALI okazało się remedium na wszelkie trudności, bo nie tylko ułatwiło cały proces odwzorowania ruchów twarzy i ust, ale pozwoliło także na pełną kontrolę i ręczne naniesienie w razie potrzeby poprawek w animacjach, i to w każdym z dziesięciu języków, w jakich będzie dostępny Cyberpunk 2077. Efekty możecie zobaczyć na powyższym materiale wideo. O tym, jak to będzie wyglądać w praktyce, przekonamy się już 19 listopada 2020 roku na PC oraz konsolach PlayStation 4 i Xbox One, gdy odbędzie się premiera Cyberpunka 2077.