klasyka
Atari przywraca do życia markę, dzięki której stworzono Alone in the Dark. Infogrames powraca po dwóch dekadach
W 1983 roku we Francji powstała firma, przez długi czas miała ogromny wpływ na branżę. Na tyle, że niejeden gracz do dziś całkiem dobrze kojarzy Infogrames. Zasłynęli nade wszystko jako wydawcy legendarnego Alone in the Dark - gry, która dzięki pewnym rozwiązaniom stanowiła rewolucję nie tylko dla gatunku, ale i całej branży, technicznie wyprzedzając swoją epokę. Lata ich świetności i nieudana koniec końców ekspansja minęły dawno temu. Teraz zaś doszło do ciekawego manewru.
Broken Roads - duchowy następca klasycznych Falloutów wreszcie z premierą. Postapokaliptyczna Australia wchodzi dziś na PC i konsole
Gry RPG nawiązujące swoimi rozwiązaniami do klasyków z przełomu wieków mają się w ostatniej dekadzie całkiem dobrze. Renesans przeżyła chociażby seria Wasteland, triumf odniosło wspaniałe Disco Elysium, a dość regularnie pojawiają się mniejsze bądź większe wariacje tytułów inspirujących się klasykami z dawnych lat. Do takich należy wyczekiwana przez wielu gra Drop Bear Bytes. I tak w zeszłym miesiącu otrzymaliśmy datę premiery, która zostaje dotrzymana.
Resident Evil 2 Remake - stworzono mod dla fanów klasycznej serii. Wprowadza statyczne ujęcie kamery
W przeciągu ostatnich lat seria Resident Evil przeżywa nie lada renesans. Po szóstej części z 2012 roku, która nie została zbyt dobrze przyjęta przez społeczność fanów, pięć lat później powrócono do korzeni serii, jednocześnie zmieniając perspektywę na pierwszoosobową. Sequele przecinają się także z linią remake'ów. Znacząco odświeżona druga odsłona okazała się miażdżącym sukcesem, choć wielu weteranów franczyzy i tak chętnie zagrałaby w coś jeszcze bardziej klasycznego.
Pure Retro #7 - Gothic. Możesz opuścić Kolonię, ale Kolonia nie wyjdzie z ciebie nigdy. Zapiski z drewnianego świata
No i zostałem cholernym skazańcem. Podziękować staremu Rhobarowi, który nie mógł sobie poradzić z jakimiś zielonoskórymi, więc reszta ojczyzny też musi cierpieć. Wypad za magiczną barierę - też zresztą spieprzoną przez magów - i do końca życia zbierać rudę, niezależnie od popełnionego przestępstwa. Nawet nie wiem, co zrobiłem. Grunt, że oszczędzili mi reszty paplaniny urzędniczego grzyba. Na odchodne wcisnęli w łapę list do Maga Ognia. Zapieczętowany. Aż kusi, żeby poczytać. Oczywiście...
Pure Retro #4 - Diablo II. Rozważania wokół złotego okresu serii. Duchy minionego Blizzarda, które rozpędziły gatunek
Odkąd tylko zagrałem po raz pierwszy w Diablo IV w trakcie otwartej bety, liczyłem, że będzie to udane nowe otwarcie serii. Mroczny klimat, intrygująca historia i wciągające pierwsze kilkadziesiąt godzin gry napawały optymizmem, ale na razie im dalej w endgame, tym gorzej. A ostatnie przetasowania związane z pierwszym sezonem skłoniły mnie do zrobienia sobie przerwy w rozgrywce - przynajmniej aż do wypuszczenia ciekawszej zawartości. Z tego też względu ostatnio w ramach odtrutki cofnąłem się ponownie...
Kultowy Blood w next-genowej oprawie. Prezentacja wersji demo fanowskiego remake'u na bazie Unreal Engine 5
W roku 1997 Monolith Productions wypuściło niezwykle klimatyczną strzelankę, która do dziś jest ciepło wspominana przez wiele osób, a kilka lat temu dostała nawet delikatny remaster od Nightdive Studios. Aż dziw jednak, że stworzony na bazie tego samego silnika, co Duke Nukem 3D tytuł nigdy dotąd nie otrzymał jeszcze żadnego poważnego usprawnienia. Ale jak to często bywa, sprawy w swoje ręce wzięła scena moderska - na razie w formie wersji demonstracyjnej.
Pure Retro #3 - Diablo. Zgroza w Tristram. Mroczne i krwawe początki pionierskiej serii hack'n'slash
Pora na kolejną odsłonę cyklu. Rozpocząłem go rozpisując się o początkach wielkiej franczyzy RPG w realiach fantasy, by potem przeskoczyć w cyberpunkowe rejony immersive simów. Teraz zaś cofnę się kilka lat w czasie w stosunku do poprzedników, by omówić inną perełkę z dawnych lat - ściśle zresztą powiązaną z największą premierą ostatnich miesięcy. Niezmiennie jednak chodzi o projekt zrodzony z pasji, poprzedzający wszelakie franczyzowe zawirowania. Baldur's Gate stworzyło grono kanadyjskich...
Descent - kultowy retro shooter ze świetnym modem wprowadzającym Ray Tracing
Na pytanie o godne zapamiętania shootery z lat 90. lwia część osób pamiętających tamte czasy przeważnie wymieni jednym tchem takie pozycje, jak Quake, Doom, Dark Forces, Duke Nukem czy Wolfenstein. Ale z pewnością niejeden gracz przypomni sobie o pecetowym hicie z 1995 roku od studia Parallax Software oraz niezwykle aktywnego w tamtych czasach wydawcy Interplay Entertainment. Teraz pojawia się ciekawa okazja do ogrania tego klasyka w odmienionym wydaniu.
Tempest Rising - postnuklearny klasyczny RTS z prezentacją trybu wieloosobowego. Budowanie baz i walka w stylu Starcrafta
Klasyczne strategie czasu rzeczywistego dalekie są od swojego złotego wieku, ale od czasu do czasu pojawia się w tej materii coś godnego uwagi. Tym razem do fanów tego nieśmiertelnego gatunku będą starali się przemówić Duńczycy ze Slipgate Ironworks. Ich projekt został po raz pierwszy ogłoszony w zeszłym roku, w tym zaś trafić ma na komputery osobiste. Tymczasem wydawca THQ Nordic wypuścił nowy, niespełna 20-minutowy materiał poświęcony rozgrywce.
Batman 1989 - Fan tworzy grę, będącą spełnieniem marzeń miłośników Tima Burtona. Niestety sami w nią nie zagramy
Mało kto jest w stanie uwierzyć, ze Batman nie należy już do najmłodszych postaci popkultury. Człowiek-nietoperz dobija już 82 wiosny, jednak wielu jego fanów najlepiej wspomina przygody tego superbohatera w filmowej odsłonie Tima Burtona z 1989 roku. I dobrze się dla nich składa, bo oto powstaje fanowska gra, która bazuje na rzeczonym filmie. Gra nosi tytuł I Am Batman, zaś jej twórcą jest Osmany Gomez, publikujący materiały m.in. na youtube'owym kanale Indie Path. Produkcja tworzona jest w oparciu...
Eye of the Beholder za darmo. GOG rozdaje klasykę gatunku cRPG
Dzień bez newsa o darmowej grze dniem straconym. Nie da się jednak ukryć, że większość rozdawanych produkcji, czy to przez Epic Games Store, czy jakąkolwiek inną platformę cyfrowej dystrybucji, nie jest starej daty. Przeważają tytuły stosunkowo nowe albo przynajmniej takie, które mogą być jeszcze w miarę akceptowane pod względem oferowanej oprawy wizualnej przez młodszych graczy. Od czasu do czasu trafaiają się jednak prawdziwe klasyki. Niedawno informowaliśmy o darmowym Arx Fatalis na Bethesda.net,...
Starcraft: Remastered - poznaliśmy datę premiery oraz cenę
Czy powstawanie zremasterowanych wersji klasycznych gier jest przykładem na brak pomysłów wśró twórców? Z jednej strony jest w tym trochę prawdy, jednak dla niektórych może to być idealna okazja do ponownego wciągnięcia w oldschoolowe perełki. Nie od dzisiaj wiadomo, że włączenie ich w wersjach sprzed kilkunastu lat jest bardzo problematyczne na nowych systemach, a ustawienie trybu zgodności nie zawsze pomaga. Z tego samego założenia wychodzą producenci gier, którzy coraz częściej decydują się...
Beamdog Studios planuje remaster Planescape: Torment?
Jeśli nigdy nie graliście w Planescape: Torment, to powinniście żałować i czym prędzej nadrobić ten tytuł. Mimo wieku (został wydany w 1999 roku), jest to nadal bardzo dobra pozycja dla fanów, a w momencie premiery została okrzyknięta najlepszą grą RPG w historii. Opowieść o bezimiennym bohaterze poszukującym swojej śmiertelności na stałe wpisała się w kanon gier fabularnych. Niestety współcześnie brakuje tego typu RPGów, z których większość bazuje na akcji, a nie na jak najlepszym prowadzeniu...
Jeszcze w tym roku zagramy w Starcraft: Remastered
Posiadanie mniej wydajnego komputera jest swego rodzaju błogosławieństwem. Nigdy nie musiałem się zastanawiać, czy będę mógł zagrać w najnowsze tytuły, których coraz to większe wymagania sprzętowe mnie odrzucały. Motywowało mnie to natomiast do zaliczania starych i kultowych pozycji, bądź też gier, w które zagrywałem się w dzieciństwie. Jedną z nich był Starcraft, wraz z dodatkiem Brood War, które uchodzą za jedne z najlepszych strategii czasu rzeczywistego. I chociaż ten superhit od Blizzarda...
Historia gier cRPG część I - Pamiętnik przygodożercy
Dawno, dawno temu, za wysokimi górami, za wielkimi rzekami, gdzieś na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych dwudziestego wieku, ludzie zaczęli powoli dostrzegać potencjał elektronicznej rozrywki. Mało kto posiadał wówczas w domu sprzęt komputerowy zdolny wyświetlić więcej niż cztery kolory, ale nieliczne jednostki miały to niebywałe szczęście. Jacyś maniacy, podejrzewani początkowo o zalążek choroby psychicznej, siedzieli nocami i coś zapalczywie programowali. Większość z nich...
AMD Radeon RX 8000 - architektura RDNA 4 skupi się na Ray Tracingu. Z kolei RDNA 5 ma być zbudowane od podstaw
Test laptopa Apple MacBook Air z procesorem M3. Całkiem wydajny i elegancki, ale czy warty swojej ceny?
Intel prosi producentów płyt głównych o zmianę domyślnych ustawień BIOS-u. Sprawa ma związek z niestabilnością procesorów
Reklamy na YouTube zaatakują nawet po zatrzymaniu wideo. Google nie ma litości dla osób bez subskrypcji YouTube Premium
AMD Radeon RX 8000 - nadchodząca seria kart graficznych ma bazować na niezbyt szybkich pamięciach GDDR6