Zdjęcia na Instagramie nie tylko w dwóch formatach. Popularna platforma oferuje już wsparcie dla mobilnych proporcji
Wśród platform społecznościowych jedną z najpopularniejszych jest Instagram, który w kwietniu 2025 roku miał ok. 2 miliardów aktywnych użytkowników (według DataReportal). Pod tym względem wyprzedził go tylko YouTube i Facebook. Początkowo Instagram był znany z tego, że użytkownicy mogli publikować swoje zdjęcia tylko w formacie 1:1. Z czasem wprowadzono obsługę proporcji 4:5, a teraz platforma doczekała się kolejnych zmian, które wydają się całkiem korzystne.
Na Instagramie wprowadzono kolejną zmianę, która może przypaść do gustu wielu osobom. Użytkownicy mogą już udostępniać zdjęcia w domyślnym "smartfonowym" formacie, więc nie trzeba ich dodatkowo przycinać.
Autor: Alexander Shatov/Unsplash (edytowane)
Konta dla nastolatków z Instagrama przejdą także na Facebooka i Messengera. Zarazem Meta wprowadziła dodatkowe ograniczenia
Spora część osób być może się nawet nie zastanawia nad tym, że domyślne proporcje zdjęć, jakie przechwytywane są za pomocą ich smartfona, wynoszą 4:3. Z takim ustawieniem spotkamy się praktycznie w każdym aktualnym modelu. Udostępniając więc zdjęcie na Instagramie, trzeba było do tej pory zdecydować się na jego przycięcie do wspieranych na tej platformie proporcji, czyli 1:1 lub 4:5. Teraz obsługiwany jest również format 3:4, więc omawiany "problem" przestał właśnie istnieć. O zmianie poinformował na swoim profilu w serwisie Threads Adam Mosseri.
Instagram pozwoli na nowy start. Platforma stanie się lepszym miejscem dla nastolatków, choć na zmianach skorzystają wszyscy
Tematu nie ma co bardziej rozwlekać, więc w dalszej części tego materiału spotkamy się z kilkoma statystykami, które dotyczą tej platformy. Liczba aktywnych użytkowników Instagrama we wspomnianym na początku miesiącu była porównywalna do tej z komunikatora internetowego WhatsApp. Do czego użytkownicy powyżej 16 roku życia wykorzystują Instagrama (oprócz udostępniania zdjęć i filmów - 69,8%)? Z dostępnych statystyk wynika, że głównie do oglądania śmiesznych lub rozrywkowych materiałów (67,1%) - na tym polu platformę przebija tylko TikTok, gdyż w tym przypadku 79,6% respondentów zaznaczyło tę samą odpowiedź. W styczniu 2025 roku z Instagrama korzystało nieco więcej mężczyzn (52,7%), niż kobiet (47,3%). Średnia wieku w tym samym miesiącu mieściła się z kolei w zakresie od 25 do 34 lat. Jeżeli interesują nas obszerniejsze statystyki z działu social media, to możemy zajrzeć TUTAJ.
Źródła: The Verge, Threads, DataReportal, Meta, Ikona: Freepik/Flaticon, Grafika mobilna: Mariia Shalabaieva/Unsplash (edytowane)
Powiązane publikacje

Jaki Linux do gier? Który układ graficzny? Nowe statystyki ze Steam ukazują, jak wygląda granie w świecie Open Source (częściowo)
102
Cloudflare uruchamia system Pay Per Crawl dla monetyzacji botów AI szukających danych treningowych
9
Murena Find to wyszukiwarka, która szanuje prywatność. Alternatywa dla DuckDuckGo, która ma dużo wspólnego z Qwant
20
Facebook wkrótce zaakceptuje tylko rolki. Pionowy format wypiera inne, a Meta zdejmuje z niego ograniczenia
25