Zakończył się proces sprawy Cinkciarz.pl przeciwko Currency One. Wyrok może wpłynąć na wszystkich reklamodawców Google Ads
Stronę Cinkciarz.pl na pewno kojarzy wiele osób, które kiedykolwiek miały do czynienia z wymianą walut. Firma zapewnia usługi finansowe od 2010 roku. W międzyczasie powstały konkurencyjne przedsiębiorstwa, które jednak dopuszczały się dość bezprawnych praktyk, aby zdobyć klienta. Jedną z nich jest tytułowe Currency One. W kampaniach reklamowych Google Ads wykorzystywało ono nazwę firmy Cinkciarz i jej pochodne, jako słowa kluczowe.
Po niemal 10-letnim procesie przedsiębiorstwo Cinkciarz.pl wygrywa batalię przeciwko Currency One w sprawie złych praktyk reklamowych. Ostateczny wynik będzie miał spory wpływ na obecne zasady reklam w Google Ads.
Chomikuj.pl winne naruszania praw autorskich filmowców. Batalia trwała dekadę, ale wyrok Sądu Najwyższego nareszcie zapadł
Tak jak wspomniano we wstępie, firma Currency One będąca właścicielem portali Walutomat i Internetowykantor.pl, nadużywała w swoich kampaniach reklamowych słów kluczowych, które były ściśle związane z nazwą konkurencyjnego Cinkciarz.pl. Dla szerszego kontekstu mowa tu właściwie o wielu pochodnych (nawet tych z celowymi błędami ortograficznymi) nazwy, takich jak: cinkciarz, cinkciaz, cinckarz, cinkciarzpl, cinkirz, cinzcak itd. Firma posuwała się do tego od lat i to pomimo faktu, że od 2013 roku wszczęto postępowanie sądowe. Jednak każda sprawa ma swój koniec. W tym wypadku nastąpił on 25 maja bieżącego roku, a sam wyrok został wydany przez Sąd Okręgowy w Poznaniu na korzyść firmy Cinkciarz.pl.
Apple odpowiada na wyrok w sprawie strzelaniny w San Bernardino
Sąd orzekł, że przedsiębiorstwo Currency One ma zakaz stosowania wymienionych wcześniej słów, które nawiązują do Cinkciarz.pl i musi zamieścić uprawomocnienie wyroku na swój koszt w dzienniku Rzeczpospolita oraz na swoich stronach internetowych (wraz z przeprosinami). Zobowiązane jest także na wpłacenie kwoty 40 tys. zł na rzecz Instytutu Książki z siedzibą w Krakowie oraz wypłacenie odszkodowania poszkodowanemu w wysokości 2 212 048 zł wraz z odsetkami. Dodatkowo Currency One musi pokryć 80% kosztów sądowych. Cały ten proces może rzucić spory cień na przyszłych reklamodawców. Tego typu praktyki nie będą już dłużej tolerowane i z pewnością, gdyby taka sytuacja zdarzyła się ponownie, będzie można się odnieść do właśnie ogłoszonego wyroku. Jest to ogromny krok w dobrą stronę, jeśli chodzi o uczciwe praktyki reklamowe i nie tylko.
Aktualizacja: Wyrok jest na ten moment nieprawomocny i firma Currency One zapowiedziała, że złoży apelację, a słowa kluczowe używane były tylko i wyłącznie w celu przedstawienia konkurencyjnej oferty dla Cinkciarz.pl. Dodatkowym argumentem był fakt, że słowo cinkciarz występuje w potocznym języku polskim.
Powiązane publikacje

The Walt Disney Company i NBCUniversal przeciwko Midjourney. Pozew o naruszenie praw autorskich w generatywnym AI
15
Raport TrendForce: Samsung spada o 11,3%, SMIC rośnie – dystans się kurczy, a TSMC pozostaje liderem
18
YouTube pozwala na więcej zmieniając podejście do moderacji treści. Kontrowersyjne nagrania już nie będą znikać tak szybko
85
NVIDIA może stracić miliony, ponieważ Trump blokuje dostawy chipów AI na Bliski Wschód. Co się kryje za tą decyzją?
29