XFX Radeon RX 480 GTR Black Edition - Test karty graficznej
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Tak Polaris powinien wyglądać na premierę
- 2 - XFX Radeon RX 480 GTR Black Edition - Specyfikacja i wygląd
- 3 - Platforma testowa i wykorzystane sterowniki
- 4 - Platforma FCAT do przechwytywania obrazu
- 5 - Test wydajności 3DMark - Fire Strike Extreme / DirectX 11
- 6 - Test wydajności 3DMark - Time Spy / DirectX 12
- 7 - Test wydajności Battlefield 1 - Ultra / DirectX 12
- 8 - Test wydajności Crysis 3 - Very High / DirectX 11
- 9 - Test wydajności Deus Ex: Mankind Divided - Ultra / DirectX 12
- 10 - Test wydajności DOOM - Ultra / Vulkan
- 11 - Test wydajności Fallout 4 - Ultra / DirectX 11
- 12 - Test wydajności Far Cry Primal - Ultra / DirectX 11
- 13 - Test wydajności GTA V - Very High / DirectX 11
- 14 - Test wydajności Hitman - Ultra / DirectX 12
- 15 - Test wydajności Rise of the Tomb Raider - Very High / DirectX 12
- 16 - Test wydajności Witcher 3: Wild Hunt - Ultra / DirectX 11
- 17 - Test wydajności XCOM 2 - Maksimum / DirectX 11
- 18 - Overclocking - 3DMark / Hitman / Tomb Raider / Witcher 3
- 19 - Pobór mocy - Spoczynek i obciążenie Battlefield 1
- 20 - Chłodzenie i temperatury - Spoczynek i obciążenie
- 21 - Pomiar głośności - Spoczynek i obciążenie
- 22 - Podsumowanie - Dobry Polaris wyszedł XFX
Karty graficzne bazujące na topowej odmianie architektury AMD Polaris, będące jednocześnie cichymi, fabrycznie podkręconymi oraz chłodnymi konstrukcjami, to generalnie zjawisko raczej niecodzienne. Wielu producentom trudność sprawiła nawet odpowiednia konfiguracja BIOS, dobranie optymalnego zakresu obrotów wentylatorów, napięcia zasilania czy wreszcie progów temperatury. Pewnie dlatego Radeony wciąż uchodzą za stosunkowo gorące oraz hałaśliwe urządzenia. Jednak istnieją modele przeczące temu twierdzeniu, chociaż nie zawsze oznaczone logiem najpopularniejszych producentów kart graficznych. Dobrym przykładem na potwierdzenie powyższego stwierdzenia może okazać się opisywany dzisiaj XFX Radeon RX 480 GTR Black Edition 8 GB.
Autor: Sebastian Oktaba
Radeon RX 480 wykorzystuje rdzeń Ellesmere (XT) o powierzchni 232 mm², stworzony w litografii 14 nm FinFET autorstwa Global Foundries. Układ graficzny posiada 36 Compute Units (CU), oznaczające 2304 jednostki cieniujące, 144 teksturujące (TMU) oraz 32 renderujące (ROP). AMD reklamuje Radeona RX 480 również jako najtańszą sensowną konstrukcję do zabawy VR, której towarzyszy zestaw programowych funkcji Liquid VR. Architektura GCN czwartej generacji przynosi natomiast szereg istotnych zmian, między innymi 15% wzrost wydajności CU, sprawność energetyczną na poziomie x1.9 względem poprzedników, zwiększoną efektywność teselatorów, rozszerzoną pamięć L2 oraz usprawnioną bezstratną kompresję tekstur. Poza tym, Polaris jest gotowy do obsługi 12-bitowym ekranów HDR o próbkowaniu 4:4:4, wykorzystujących technologię utrwalania i wyświetlania obrazów o dużej jasności, co umożliwia rejestrację materiału wideo o bogatej kolorystyce w ciemnych oraz jasnych obszarach. Mocny nacisk położono także na sprzętowy Async Compute (Radeon RX 480 posiada 4 ACE), którego zadanie polega na dostarczaniu układowi graficznemu danych w trybie asynchronicznym, umożliwiającym równoległe wykonywanie poleceń (istotne dla DirectX 12 i Vulkan).
XFX Radeon RX 480 GTR Black Edition 8 GB pretenduje do miana jednego z najlepszych niereferencyjnych Polarisów. Wiele wskazuje, że może okazać się czarnym koniem tej rywalizacji, zamiatając droższych konkurentów.
XFX Radeon RX 480 GTR Black Edition to naprawdę ciekawie wyglądająca konstrukcja, utrzymana w skromnej lecz efektownej kolorystyce, będąca zarazem najwyżej klasyfikowanym modelem w ofercie producenta. Oznacza to solidny fabryczny overclocking oraz wachlarz przydatnych rozwiązań. System chłodzenia pozwala na wyjmowanie wentylatorów w celach czyszczenia albo zamiany, co powinno przedłużyć żywotność karty graficznej, ponieważ jak argumentują inżynierzy - najczęstym powodem awarii jest przegrzanie wynikające z zapchania coolera kurzem. Resztę przykrywa potężny aluminiowy radiator, miedziane ciepłowody i podstawa, dodatkowo zabezpieczona sekcja zasilania (VRM) oraz backplate. Warto jeszcze wspomnieć, że system chłodzenia do przekroczenia ~55-60 stopni Celsjusza na rdzeniu działa pasywnie (Zero dB). Jedynym elementem estetycznym jest podświetlane logo producenta umieszczone na grzbiecie, więc użytkownicy uczuleni na wszechobecne RGB powinni się ucieszyć. Projektanci nie zapomnieli również o dwóch układach BIOS z fizycznym przełącznikiem.
Fabryczne ustawienia XFX Radeon RX 480 GTR Black Edition prezentują się bardzo apetycznie, ponieważ taktowanie rdzenia wynoszące 1338 MHz zdecydowanie wykracza poza Polarisową średnią, plasując na najwyższych szczeblach drabiny niereferentów. Trzeba jednak pamiętać, że większość konkurencyjnych konstrukcji pomimo imponującej papierowej specyfikacji, deklarowanych częstotliwości nie utrzymuje np.: ASUS Radeon RX 480 Strix Gaming, którego throttling po odpaleniu Wiedźmin 3: Dziki Gon błyskawicznie pozbawia około 100 MHz. Testowany XFX Radeon RX 480 GTR Black Edition może pochwalić się stabilnymi zegarami, bowiem nawet przeszło godzinne wygrzewanie Wiedźmin 3 żadnego problemu nie ujawniło - system chłodzenia i/lub ustawienia kluczowe dla działania karty graficznej dobrano odpowiednio. Pamięci w ilości 8192 MB GDDR5 pracujące na 256-bitowej magistrali, pozostawiono na standardowych 8000 MHz, natomiast zasilanie zalecono oczywiście pojedynczej 8-pinowej wtyczce PCI-E. Urządzenie zapowiada się bardzo interesująco...
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Tak Polaris powinien wyglądać na premierę
- 2 - XFX Radeon RX 480 GTR Black Edition - Specyfikacja i wygląd
- 3 - Platforma testowa i wykorzystane sterowniki
- 4 - Platforma FCAT do przechwytywania obrazu
- 5 - Test wydajności 3DMark - Fire Strike Extreme / DirectX 11
- 6 - Test wydajności 3DMark - Time Spy / DirectX 12
- 7 - Test wydajności Battlefield 1 - Ultra / DirectX 12
- 8 - Test wydajności Crysis 3 - Very High / DirectX 11
- 9 - Test wydajności Deus Ex: Mankind Divided - Ultra / DirectX 12
- 10 - Test wydajności DOOM - Ultra / Vulkan
- 11 - Test wydajności Fallout 4 - Ultra / DirectX 11
- 12 - Test wydajności Far Cry Primal - Ultra / DirectX 11
- 13 - Test wydajności GTA V - Very High / DirectX 11
- 14 - Test wydajności Hitman - Ultra / DirectX 12
- 15 - Test wydajności Rise of the Tomb Raider - Very High / DirectX 12
- 16 - Test wydajności Witcher 3: Wild Hunt - Ultra / DirectX 11
- 17 - Test wydajności XCOM 2 - Maksimum / DirectX 11
- 18 - Overclocking - 3DMark / Hitman / Tomb Raider / Witcher 3
- 19 - Pobór mocy - Spoczynek i obciążenie Battlefield 1
- 20 - Chłodzenie i temperatury - Spoczynek i obciążenie
- 21 - Pomiar głośności - Spoczynek i obciążenie
- 22 - Podsumowanie - Dobry Polaris wyszedł XFX
Powiązane publikacje

Test karty graficznej MSI GeForce RTX 5060 Ti Gaming 16 GB - Więcej pamięci graficznej, jednak czy proporcjonalnie do wydajności?
230
Test Assassin's Creed Shadows - PC kontra PlayStation 5. Test technik NVIDIA DLSS 4, AMD FSR i Intel XeSS, skalowanie wydajności
122
Test wydajności Assassin's Creed Shadows PC - Wymagania sprzętowe to większy problem, niż czarnoskóry samuraj
165
Test wydajności GTA V Enhanced - Ray tracing podnosi wymagania sprzętowe do poziomu GTA VI. Wielka aktualizacja na 10 rocznicę
178