Xbox Series S z procesorem AMD Zen 2 i słabszym GPU AMD RDNA 2
Microsoft od dłuższego czasu aktywnie promuje swoją najmocniejszą konsolę w postaci Xboxa Series X. Nowe urządzenie ma oferować wsparcie dla rozdzielczości 4K przy zachowaniu 60 lub nawet 120 FPS w mniej wymagających technicznie tytułach. W ostatnich dniach z kolei nasiliły się informacje na temat mniejszej wersji konsoli określanej mianem projektu Lockhart lub Xboxa Series S. Microsoft najprawdopodobniej ujawni konsolę w sierpniu, jednak już teraz wiemy, że wersja developerska Xboxa Series X ma wbudowany profil dla mniejszej wersji konsoli nowej generacji. Tymczasem w internecie pojawiły się kolejne informacje związane z domniemaną specyfikacją mniejszego Xboxa Series S. Przy odpowiedniej wycenie może się okazać hitem Microsoftu.
Xbox Series S może zostać wyposażony w identyczny procesor AMD Zen 2 co Xbox Series X, z kolei układ graficzny będzie wykorzystywał architekturę AMD RDNA 2, lecz z mniejszą ilością bloków Compute Units.
W okolicach 23 lipca Microsoft ujawni pierwsze gry zakupionych przez siebie studiów, które zmierzają na konsolę Xbox Series X. Na ujawnienie mniejszej wersji urządzenia (Xbox Series X/Project Lockhart) przyjdzie nam jednak poczekać przynajmniej do sierpnia. W sieci jednak pojawia się coraz więcej informacji na temat specyfikacji konsoli. Przede wszystkim sprzęt ma zostać wyposażony w ten sam procesor AMD Zen 2 z 8 rdzeniami oraz 16 wątkami. Taktowanie przy aktywnych wszystkich wątkach (SMT) ma wynosić 3,6 GHz, natomiast z wyłączoną obsługą wielowątkowości - 3,8 GHz. Tym samym sam procesor nawet w Xboxie Series S może być mocniejszy niż w Sony PlayStation 5 (3,5 GHz).
Ciekawym jest układ graficzny - Project Lockhart ma również wykorzystywać GPU oparte na architekturze RDNA 2 od AMD, jednak w tym wypadku mówimy o znacznie mniejszej jednostce z 20 aktywnymi blokami Compute Units. Daje nam to łącznie 1280 procesorów strumieniowych. Konfiguracja na pierwszy rzut oka jest więc skromniejsza od chociażby AMD Radeon RX 5500 XT. W tym wypadku jednak mówimy o innej architekturze, więc dopiero po premierze konsoli możemy zabrać się za porównanie faktycznych możliwości tych GPU. Poza tym tutaj także miałoby pojawić się sprzętowe wsparcie dla Ray Tracingu. Z wcześniejszych informacji wiemy, że z łącznej puli pamięci VRAM, 7,5 GB zostanie przeznaczone na gry. Dodatkowo pojawi się również dysk SSD. Według doniesień, taka konfiguracja ma pozwolić na utrzymanie 60 FPS w rozdzielczości Full HD lub 30 FPS w 2560x1440 pikseli. Czy faktycznie tajemniczy Xbox Series S spełni te wymagania? Przekonamy się po ewentualnej premierze, ale sukces bądź porażka sprzętu będzie w dużej mierze uzależniona od wyceny przez Microsoft.