Xbox Series S z procesorem AMD Zen 2 i słabszym GPU AMD RDNA 2
Microsoft od dłuższego czasu aktywnie promuje swoją najmocniejszą konsolę w postaci Xboxa Series X. Nowe urządzenie ma oferować wsparcie dla rozdzielczości 4K przy zachowaniu 60 lub nawet 120 FPS w mniej wymagających technicznie tytułach. W ostatnich dniach z kolei nasiliły się informacje na temat mniejszej wersji konsoli określanej mianem projektu Lockhart lub Xboxa Series S. Microsoft najprawdopodobniej ujawni konsolę w sierpniu, jednak już teraz wiemy, że wersja developerska Xboxa Series X ma wbudowany profil dla mniejszej wersji konsoli nowej generacji. Tymczasem w internecie pojawiły się kolejne informacje związane z domniemaną specyfikacją mniejszego Xboxa Series S. Przy odpowiedniej wycenie może się okazać hitem Microsoftu.
Xbox Series S może zostać wyposażony w identyczny procesor AMD Zen 2 co Xbox Series X, z kolei układ graficzny będzie wykorzystywał architekturę AMD RDNA 2, lecz z mniejszą ilością bloków Compute Units.
W okolicach 23 lipca Microsoft ujawni pierwsze gry zakupionych przez siebie studiów, które zmierzają na konsolę Xbox Series X. Na ujawnienie mniejszej wersji urządzenia (Xbox Series X/Project Lockhart) przyjdzie nam jednak poczekać przynajmniej do sierpnia. W sieci jednak pojawia się coraz więcej informacji na temat specyfikacji konsoli. Przede wszystkim sprzęt ma zostać wyposażony w ten sam procesor AMD Zen 2 z 8 rdzeniami oraz 16 wątkami. Taktowanie przy aktywnych wszystkich wątkach (SMT) ma wynosić 3,6 GHz, natomiast z wyłączoną obsługą wielowątkowości - 3,8 GHz. Tym samym sam procesor nawet w Xboxie Series S może być mocniejszy niż w Sony PlayStation 5 (3,5 GHz).
Ciekawym jest układ graficzny - Project Lockhart ma również wykorzystywać GPU oparte na architekturze RDNA 2 od AMD, jednak w tym wypadku mówimy o znacznie mniejszej jednostce z 20 aktywnymi blokami Compute Units. Daje nam to łącznie 1280 procesorów strumieniowych. Konfiguracja na pierwszy rzut oka jest więc skromniejsza od chociażby AMD Radeon RX 5500 XT. W tym wypadku jednak mówimy o innej architekturze, więc dopiero po premierze konsoli możemy zabrać się za porównanie faktycznych możliwości tych GPU. Poza tym tutaj także miałoby pojawić się sprzętowe wsparcie dla Ray Tracingu. Z wcześniejszych informacji wiemy, że z łącznej puli pamięci VRAM, 7,5 GB zostanie przeznaczone na gry. Dodatkowo pojawi się również dysk SSD. Według doniesień, taka konfiguracja ma pozwolić na utrzymanie 60 FPS w rozdzielczości Full HD lub 30 FPS w 2560x1440 pikseli. Czy faktycznie tajemniczy Xbox Series S spełni te wymagania? Przekonamy się po ewentualnej premierze, ale sukces bądź porażka sprzętu będzie w dużej mierze uzależniona od wyceny przez Microsoft.
Powiązane publikacje

ARM ma już 40 lat. Architektura, która zasila smartfony, serwery i roboty, trafiła do ponad 250 miliardów urządzeń
23
Anthropic chce zajrzeć do wnętrza AI. Czy do 2027 roku odkryjemy, jak naprawdę myślą modele językowe?
22
Firma Elona Muska xAI chce pozyskać 25 miliardów dolarów na budowę superkomputera Colossus 2 z milionem GPU NVIDIA
60
Nowatorski interfejs mózg-komputer od Georgia Tech może zmienić sposób, w jaki ludzie komunikują się z technologią i otoczeniem
4