Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Wyciek kodu źródłowego wyszukiwarki Yandex ujawnił 1922 czynniki, które mają bezpośredni wpływ na SEO

Wyciek kodu źródłowego wyszukiwarki Yandex ujawnił 1922 czynniki, które mają bezpośredni wpływ na SEORaptem kilka dni temu miał miejscy spory wyciek danych usług Yandex. Rosyjsko-holenderskie przedsiębiorstwo potwierdza, że upublicznione repozytoria rzeczywiście pochodzą od nich. Jednak otwarcie przyznają, że są one już nieaktualne i nie doszło przy tym do żadnego naruszenia prywatnych danych osobowych, ponieważ takie dane nie wchodzą w ich skład. Czego można się dowiedzieć z dostępnych plików?

Wyciek danych z Yandex ujawnił wiele ciekawych danych, w tym pierwsze od lat informacje o tym, według jakich zasad wyszukiwarki pozycjonują strony w wynikach wyszukiwania. Jednak skala jest dużo większa.

Wyciek kodu źródłowego wyszukiwarki Yandex ujawnił 1922 czynniki, które mają bezpośredni wpływ na SEO [1]

Bitwarden celem ataków phishingowych. Cyberprzestępcy posłużyli się jednak niecodzienną metodą

Yandex jest największą firmą technologiczną, w tym dostawcą najpopularniejszej wyszukiwarki w Rosji. Na świecie pod względem udziałów zajmuje 4 miejsce. Mówimy więc o naprawdę dużym graczu na rynku dostawców usług. Tym bardziej że firma cały czas poszerza swoją ofertę. Kilka dni temu świat obiegła informacja, że na hakerskim forum "BreachForums", zostały upublicznione repozytoria o łącznej wadze 44,7 GB. Całość można pobrać za pośrednictwem magnetycznego linku, przy użyciu dowolnego programu do torrentów. Wszystkie pliki datowane są na 24 lutego 2022 roku. Mimo że pochodzą one z zeszłego roku, dają nam pewien wgląd w to, jak działają usługi dotyczące wyszukiwarki i nie tylko.

Wyciek kodu źródłowego wyszukiwarki Yandex ujawnił 1922 czynniki, które mają bezpośredni wpływ na SEO [2]

Żabka nie miała łatwego weekendu. Dziury w API, nielimitowany strumień punktów i interwencja policji

Cała lista plików wchodzących w skład torrenta, dostępna jest w serwisie GitHub. Jeden z nich to dokumentacja, która zawiera 1922 czynniki mające wpływ na to, jak pozycjonowana jest strona w wynikach wyszukiwania. Na dysku Google dostępny jest plik z angielskimi komentarzami (oryginalny, jak łatwo się domyślić, posiada je w języku rosyjskim). Rozpatrując całość, można zobaczyć, że Yandex ma bardzo dużo wspólnego z innymi wyszukiwarkami. Tak więc może nam pomóc lepiej zrozumieć, na jakiej zasadzie działają wyszukiwarki internetowe i co biorą pod uwagę, wyświetlając wyniki. Użytkownik Twittera Alex Buraks stworzył wątek, w którym analizuje cały dokument.

Wykradziono dane ponad 200 mln. użytkowników Twittera. Haker jest gotów sprzedać dane za odpowiednią kwotę

Można się z niej dowiedzieć, że Yandex podobnie do Google, korzysta z algorytmu PageRank. Czym on jest? Parafrazując Wikipedię, jest to "Metoda, która nadaje indeksowanej stronie wartość liczbową, oznaczająca jej jakość". Kolejnym czynnikiem, z którego korzysta jest "pesymizacja". Prawdopodobnie oznacza to, że gdy jakaś witryna jest określona tym czynnikiem, jej PageRank spada do zera. Wyszukiwarka obserwuje też zachowanie użytkownika - jak szybko ktoś klika w dany link, czy dłużej zastanawia się nad treścią, w jakim tempie przewija wyniki itd. Wydajność strony ma również wpływ na jej pozycję. O wiele więcej opisanych czynników, można znaleźć na stronie RussianSearchNews. "Ten włam do Yandex'u jest najbardziej interesującą rzeczą, jaka przytrafiła się w temacie SEO od lat" - pisze Martin MacDonald.

Meta wprowadza szyfrowanie end-to-end dla użytkowników Messengera, ale nie dla wszystkich jednocześnie

Co jeszcze można wyczytać z plików, wchodzących w skład repozytoriów? Okazuje się, że wyciekły również kody źródłowe różnych usług. Według strony ArseniyShestakov są to po kolei: "Wyszukiwarka i Bot Indeksujący, Maps, Alice (asystent Google), Taxi (Uber), Direct (Google Ads), Mail, Disk, Market (Amazon), Travel (Booking), Yandex360 (Google Workspace), Cloud, Pay (Stripe) oraz Metrika (Google Analitycs)" - w nawiasach umieszczone są ich bardziej znane odpowiedniki. Z całego tego nieszczęścia, my jako użytkownicy końcowi, będziemy mogli lepiej zrozumieć, jak działają poszczególne usługi. Liczba informacji, jakie można uzyskać z tych zeszłorocznych danych, jest naprawdę ogromna.

Źródło: Twitter, GitHub, RussianSearchNews, ArseniyShestakov, WebMarketi
Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 5

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.