Windows 10 2004 z funkcją HAGS, poprawiającą wydajność w grach
Od niedawna rozprowadzana jest najnowsza aktualizacja Windowsa 10, oznaczona numerkiem 2004 (1H20) - jest ona jednak wprowadzana stopniowa, zwłaszcza, że od samego początku pojawiały się różne problemy z aktualizacją. Wraz z każdą kolejną wersją systemu, Microsoft stara się wprowadzać nowe elementy, które jeszcze bardziej rozszerzą funkcjonalność Windowsa 10, jako najpopularniejszej obecnie wersji okienek. Tym razem omówimy nową opcję, która zawitała wraz z wersją 2004. Mowa o tzw. HAGS, czyli Hardware-accelerated GPU scheduling. Jego zaletą jest to, że można odciążyć procesor w przypadku przejmowania kontroli nad zarządzeniem pamięcią systemu. W konsekwencji możemy uzyskać nieco lepsze wyniki w grach, jednak w zależności od GPU, różnice będą mniejsze bądź większe.
Windows 10 w wersji 2004 wprowadza funkcję Hardware-accelerated GPU Scheduling (HAGS), której zadaniem jest przejęcie przez układ graficzny kontroli nad zarządzeniem pamięcią systemu, odciążając procesor.
Nowa funkcjonalność Windowsa 10 powinna zwrócić uwagę przede wszystkim graczy, bowiem zaletą jest uzyskanie dodatkowych FPS-ów w grach. W słabszych kartach pokroju GeForce GTX 1650 (Ti/SUPER) czy GeForce GTX 1660 (SUPER/Ti) możemy liczyć na większy zysk z aktywacji trybu HAGS niż na topowych kartach pokroju GeForce RTX 2080 (SUPER). Nowa funkcja pozwala na przejęcie przez układ graficzny kontroli nad zarządzeniem pamięcią systemu, tym samym zwalniając zasoby z procesora. Oprócz Windowsa 10 w wersji 2004 wymagana jest instalacja sterowników NVIDII lub AMD, które są zgodne z HAGS. W przypadku NVIDII mowa o wersji Game Ready 451.48, z kolei dla AMD mowa o sterownikach Adrenalin 20.5.1 Beta.
Na portalu WCCFTech pojawiło się kilka testów wydajności na bazie gier Forza Horizon 4 oraz Gears Tactics. Testy zostały przeprowadzone z użyciem karty NVIDIA GeForce GTX 1650 SUPER w rozdzielczości Full HD. W Gears Tactics uzyskano średnio 4 FPS więcej (wzrost dotyczy zarówno minimalnej jak i średniej liczby klatek na sekundę), natomiast w Forza Horizon 4 różnica wynosi już prawie 10 FPS średnio i 7 FPS minimalnie przy włączonej funkcji GPU Scheduling. U nas wkrótce także pojawi się test porównujący wydajność z GPU Scheduling ON oraz OFF na bazie kilku kart graficznych zarówno tych słabszych jak i mocniejszych.
Powiązane publikacje

Duolingo stawia na AI. Chodzi o automatyzację procesów, a także redukcję kontraktorów w edukacyjnej rewolucji
22
Microsoft Recall oraz Click to Do trafiły do zapoznawczej aktualizacji Windowsa 11 dla komputerów Copilot+ AI
17
Dystrybucja OpenMandriva Lx 6.0 Rock już dostępna. Stabilna odsłona z KDE Plasma 6, która oferuje jądro Linux 6.15
28
Windows 11 - kwietniowe aktualizacje systemu i zabezpieczeń powodują błędy BSOD, a także problemy z logowaniem
78