Windows 10 2004 HAGS - Test wydajności w wybranych laptopach
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Hardware Accelerated GPU Scheduling - nowa opcja dla Windows 10 2004
- 2 - Platforma testowa #1 - Lenovo Legion Y540-15
- 3 - Platforma testowa #2 - ASUS TUF Gaming A17
- 4 - Platforma testowa #3 - Hyperbook Pulsar Z15 ZEN
- 5 - Platforma testowa #4 - Hyperbook Pulsar V15
- 6 - Test wydajności - 3DMark Time Spy / DirectX 12
- 7 - Test wydajności - Borderlands 3 / DirectX 11
- 8 - Test wydajności - Control / DirectX 12
- 9 - Test wydajności - Counter Strike: Global Offensive / DirectX 9
- 10 - Test wydajności - DiRT: Rally 2.0 / DirectX 11
- 11 - Test wydajności - Forza Horizon 4 / DirectX 12
- 12 - Test wydajności - Red Dead Redemption 2 / Vulkan
- 13 - Test wydajności - Resident Evil 3 / DirectX 12
- 14 - Podsumowanie - Windows 10 z opcją HAGS poprawia nieco wydajność w grach
Od niedawna rozprowadzana jest najnowsza aktualizacja Windowsa 10, oznaczona numerkiem 2004 (1H20) - jest ona jednak wprowadzana stopniowa, zwłaszcza, że od samego początku pojawiały się różne problemy z aktualizacją. Wraz z każdą kolejną wersją systemu, Microsoft stara się wprowadzać nowe elementy, które jeszcze bardziej rozszerzą funkcjonalność Windowsa 10, jako najpopularniejszej obecnie wersji okienek. Kilka tygodni temu omawialiśmy funkcję określaną skrótem HAGS, czyli Hardware Accelerated GPU Scheduling. Zgodnie z informacją, jaką podałem wówczas na końcu newsa, przygotowaliśmy także odrębny artykuł z testem wydajności. Jako, że do zadania zostałem oddelegowany, w niniejszym teście pojawi się kilka różnych konfiguracji laptopów z kartami NVIDIA GeForce GTX 1650, GeForce GTX 1660 Ti oraz GeForce RTX 2060.
Autor: Damian Marusiak
W polskiej wersji językowej systemu Windows 10, określana funkcja HAGS widnieje jako "Planowanie przyspieszonego sprzętowo procesora GPU". Dzięki odpowiedniemu sprzętowi i sterownikom system Windows może teraz przeładować większość planowania GPU na dedykowany procesor oparty na dedykowanym układzie graficznym. Według informacji umieszczonej w systemie, dzięki aktywacji nowego harmonogramu, system może umożliwić szybsze i płynniejsze przekazywanie zadań o wysokiej częstotliwości do procesora graficznego, który będzie zajmował się planowaniem harmonogramu. Cały proces skutkuje zmniejszeniem opóźnień i potencjalnym zwiększeniem wydajności karty graficznej.
Windows 10 w wersji 2004 otrzymał nową funkcję określaną fachowo jako "planowanie przyspieszonego sprzętowo procesora GPU", dzięki któremu system może przeładować większość planowanych zadań GPU na dedykowany proces graficzny.
Aby aktywować funkcję HAGS, należy w Menu Start wyszukać opcję "Ustawienia grafiki" (Graphics Settings). Po instalacji aktualizacji systemu do wersji 2004 oraz po zainstalowaniu odpowiednich sterowników (obecnie najnowsze drivery od NVIDII oraz AMD wspierają to rozwiązanie), nowa funkcja powinna się automatycznie pojawić. Jest ona jednak domyślnie wyłączona, toteż użytkownik musi sam ją aktywować po czym ponownie uruchomić komputer. Po tych czynnościach Hardware Accelerated GPU Scheduling będzie włączony.
Nowy harmonogram GPU będzie obsługiwany na najnowszych procesorach graficznych wyposażonych w niezbędny sprzęt w połączeniu ze sterownikiem WDDM v2.7 (Windows Display Driver Model w wersji v2.7 jest częścią aktualizacji Windows 10 2004), który udostępnia tę obsługę w systemie operacyjnym. Warto również wspomnieć, że najnowsza aktualizacja wprowadza również nowości powiązane z bibliotekami DirectX 12 Ultimate. Mowa więc o łatwiejszej implementacji Ray Tracingu (DXR Tier 1.1), Mesh Shader, Variable Rate Shading oraz funkcję Shader Feedback. Szczegółowo wszystkie techniki opisaliśmy w odrębnym materiale. Postanowiliśmy sprawdzić wydajność w kilku wybranych grach na laptopach wyposażonych w karty graficzne nie będące w żadnym wypadku topowymi. Mowa o takich układach jak GeForce GTX 1650, GeForce GTX 1660 Ti oraz GeForce RTX 2060. Ze wstępnych informacji jakie można znaleźć w sieci wynika, że to właśnie na kartach z niższej półki możemy zauważyć lepszą płynność w grach, natomiast topowe układy GPU mają marginalne różnice, niemal niezauważalne na pierwszy rzut oka. Gry, które sprawdziłem to mieszanina tytułów dostępnych zarówno w Microsoft Store jak również osobnych klientach tj. Steam czy Epic Games Launcher.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Hardware Accelerated GPU Scheduling - nowa opcja dla Windows 10 2004
- 2 - Platforma testowa #1 - Lenovo Legion Y540-15
- 3 - Platforma testowa #2 - ASUS TUF Gaming A17
- 4 - Platforma testowa #3 - Hyperbook Pulsar Z15 ZEN
- 5 - Platforma testowa #4 - Hyperbook Pulsar V15
- 6 - Test wydajności - 3DMark Time Spy / DirectX 12
- 7 - Test wydajności - Borderlands 3 / DirectX 11
- 8 - Test wydajności - Control / DirectX 12
- 9 - Test wydajności - Counter Strike: Global Offensive / DirectX 9
- 10 - Test wydajności - DiRT: Rally 2.0 / DirectX 11
- 11 - Test wydajności - Forza Horizon 4 / DirectX 12
- 12 - Test wydajności - Red Dead Redemption 2 / Vulkan
- 13 - Test wydajności - Resident Evil 3 / DirectX 12
- 14 - Podsumowanie - Windows 10 z opcją HAGS poprawia nieco wydajność w grach