Wiedźmin 3: Dziki Gon zaktualizowany do wersji 4.02. Twórcy skupili się na poprawie wydajności i jakości oprawy graficznej
Gracze długo oczekiwali na premierę next-genowej aktualizacji do Wiedźmina 3: Dziki Gon. Nowa wersja pierwotnie miała zadebiutować w drugim kwartale 2022 r., jednak twórcy potrzebowali więcej czasu na jej dopracowanie. Ostatecznie posiadacze nowych konsol i wydajnych komputerów mogli ponownie zagłębić się w wiedźmiński świat 14 grudnia 2022 r. Niestety, nie obyło się bez problemów. Krytyczne uwagi dotyczyły przede wszystkim problemów z płynnością, które skutecznie utrudniały rozgrywkę. Studio CD Projekt RED poinformowało dziś o udostępnieniu kolejnej aktualizacji, która usuwa zgłaszane błędy i poprawia działanie tytułu.
Studio CD Projekt RED udostępniło listę zmian w aktualizacji 4.02. Skupiono się przede wszystkim na poprawie wydajności i jakości oprawy graficznej.
Wiedźmin 3: Dziki Gon Next Gen - Test wydajności kart graficznych. Potworne wymagania sprzętowe z ray tracingiem
Osoby grające na PC z pewnością zauważyły, że nowa wersja Wiedźmina 3: Dziki Gon ma trudności z pełnym wykorzystaniem możliwości, jakie oferują współczesne, wielordzeniowe procesory. Problem nasila się w lokacjach z dużą liczbą NPC, a szczególnie dotkliwy jest w Novigradzie - największym mieście w grze. W efekcie komputer generuje mniej klatek na sekundę, niż sugerowałaby jego moc obliczeniowa. Nowa aktualizacja, oprócz lepszego wykorzystania CPU, rozwiązuje problem z stutteringiem. Twórcy dodatkowo przywrócili okluzję otoczenia opartą na horyzoncie i usunęli błędy graficzne w Toussaint.
Wiedźmin 3: Dziki Gon - debiutuje aktualizacja 4.01 do next-genowej wersji gry. Lista zmian jest całkiem długa
CD Projekt RED nie zapomniał o konsolach. Twórcy poprawili działanie tytułu w trybie wydajności na konsolach nowej generacji. Wersja na Xbox Series X lepiej zarządza pamięcią podczas rozgrywki z włączonym ray tracingiem, a posiadacze PlayStation 5 nie zobaczą już rozmazanych postaci podczas dialogów. Co więcej, ulepszono wygląd wody i umożliwiono dostosowanie poziomu rozmycia w ruchu. Oprócz tego wyeliminowano błędy w niektórych zadaniach i zagranicznych wersjach językowych.
Pełna lista zmian w aktualizacji 4.02:
PC
- Poprawiono wykorzystanie rdzenia procesora w wersji DX 12.
- Przywrócono okluzję otoczenia opartą na horyzoncie. Gracze, którzy wcześniej wyłączyli okluzję otoczenia, będą musieli zrobić to ponownie. Można to zrobić, wchodząc w Opcje → Wideo → Grafika.
- Naprawiono błąd, w wyniku którego sekcja "Moje nagrody" nie była zlokalizowana w REDlauncherze.
- Naprawiono problem z migoczącym krajobrazem w Toussaint, który występował, gdy funkcja NVIDIA HairWorks była wyłączona.
- Naprawiono problem związany z optymalizacją cząsteczek, który mógł powodować chwilowe zacinanie się gry.
Konsole
- Ulepszono tryb wydajności na konsolach nowej generacji.
- Naprawiono problem, w wyniku którego postacie mogły lekko się rozmazywać podczas dialogów i przerywników filmowych na PlayStation 5.
- Naprawiono problem związany z wykorzystywaniem pamięci w trybie ray tracingu, który mógł powodować awarie na konsolach Xbox Series X.
- Kto swe pole w czas zasiewa… - gra nie będzie się już zawieszać na konsolach nowej generacji, jeśli Geralt odbiegnie od Shani po rozpoczęciu rozmowy.
- Naprawiono problem, w wyniku którego nie dało się wczytać szybkich zapisów, korzystając z postępów międzyplatformowych na Xbox One.
- Dodano dwa brakujące "Miecze pierwszego sortu!" na konsolach poprzedniej generacji.
- Naprawiono problem z nadpisywaniem ręcznych zapisów, gdzie w niektórych przypadkach najstarszy zapis gry był usuwany na PlayStation 5.
- Usunięto problemy z wydajnością w Beauclair i Novigradzie, które występowały po wczytaniu zapisu gry.
Efekty wizualne - PC i konsole nowej generacji
- Ulepszono wygląd wody poprzez dodanie refrakcji do SSR i odbić ze ray tracingiem.
- Naprawiono usterkę graficzną z teksturami cegieł, w wyniku której czarne artefakty pokrywały kamienne łuki.
- Dodano suwak rozmycia w ruchu. Można go znaleźć wchodząc w Opcje → Wideo → Grafika.
Zadania i rozgrywka (wszystkie platformy)
- Przygotowania do bitwy - naprawiono błąd, w wyniku którego brakowało opcji dialogowej pozwalającej na zrobienie postępów w zadaniu podczas celu "Poinformuj Avallac'ha, że wszystko zostało przygotowane".
- Racja stanu - naprawiono błąd, w wyniku którego drzwi do magazynu mogły zostać trwale zamknięte, jeśli gracz zapukał, wszedł do budynku, a następnie od razu z niego wyszedł.
- Poszukiwania: schematy ulepszeń rynsztunku szkoły kota I - naprawiono problem, w wyniku którego zadanie mogło pozostać aktywne nawet po zebraniu schematów.
- Naprawiono problem, w wyniku którego próba włączenia trybu Nowej Gry+ na niekompatybilnym zapisie blokowała graczowi możliwość uruchomienia rozszerzeń w trybie samodzielnym do czasu ponownego uruchomienia gry.
Lokalizacja (wszystkie platformy)
- Poprawiono koreańską lokalizację opisów gwintowych kart Ciri i Geralta.
- Poprawiono błędy interpunkcyjne w arabskiej lokalizacji.
- Zaktualizowana czcionkę dla tradycyjnego chińskiego.
Twórcy podkreślają, że na liście znalazły się tylko najważniejsze zmiany - drobne poprawki nie zostały wymienione.
Powiązane publikacje

Klasyka Star Wars wchodzi do GOG Preservation Program, w tym Dark Forces, Battlefront i X-Wing. Wyprzedaż gier z uniwersum
9
The Elder Scrolls IV: Oblivion - Remastered bije rekordy. Zdobył 4 mln graczy w 4 dni. Tak wygląda odrodzenie legendy RPG
124
La Quimera - gra otrzymała kiepskie pierwsze recenzje, po czym została wycofana na kilka godzin przed premierą
32
DOOM: The Dark Ages - oto Cosmic Realm. Prezentacja przeciwników i świata nawiązującego do twórczości H.P. Lovecrafta
5