Więcej FPS w grach mobilnych? Dzięki technice Arm ASR to możliwe. Nadeszło AMD FSR dla smartfonów i innych urządzeń mobilnych
Techniki upscalingu obrazu są dziś bardzo powszechne. Z pecetowego świata do tych najpopularniejszych można zaliczyć NVIDIA DLSS, czy też AMD FSR. Dzięki nim gracze mogą liczyć na wyższą liczbę klatek na sekundę kosztem gorszej jakości obrazu. Mimo że rozwiązania te są szeroko stosowane na wspomnianym rynku PC, to konsolowy, czy też mobilny segment także oferują swoje. Do tego ostatniego właśnie wkroczyła technika bazująca na AMD FSR 2, a mianowicie Arm ASR.
Zaprezentowana jakiś czas temu technika upscalingu obrazu Arm ASR stała się oficjalnie dostępna dla wszystkich. Dzięki niej mobilni gracze będą mogli liczyć na wyższą liczbę FPS, a zarazem na wydłużony czas rozgrywki w produkcjach, w których zostanie zaimplementowana.
Arm ASR - zaprezentowano nową technikę upscalingu obrazu. Bazuje na AMD FSR 2, ale jest sporo wydajniejsza
Technika Arm Accuracy Super Resolution (ASR) ma za zadanie zwiększyć płynność w grach przy jednoczesnym zredukowaniu obciążenia układu graficznego (a co za tym idzie - poboru mocy). Rozwiązanie ma oferować lepszą wydajność przy zachowaniu wysokiej jakości oprawy wizualnej, choć mówimy tutaj o renderowaniu klatek w niższej rozdzielczości, a następnie skalowaniu ich do wyższej. Technika ma swoje korzenie w starszym, otwarto-źródłowym AMD FSR 2 (a dokł. FidelityFX Super Resolution 2 v2.2.2). Warto mieć na uwadze, że żadna technika upscalingu nie jest w stanie zapewnić natywnej jakości i to niezależnie od tego, jak bardzo zaawansowane byłoby to rozwiązanie, gdyż nadal mówimy tu o sztucznym podbiciu rozdzielczości - straty wizualne i tak będą w jakimś stopniu widoczne (w taki czy inny sposób - np. przez ghosting lub artefakty w obrazie), choć rzecz jasna z biegiem lat nie są tak łatwo dostrzegalne.
Mozilla Firefox z obsługą funkcji NVIDIA RTX Video. Użytkownicy przeglądarki mogą już upscalować materiały wideo
Arm ASR korzysta z metody skalowania temporalnego, czyli zbiera informacje z wielu klatek, zanim stworzy wspomniane obrazy o wyższej rozdzielczości. W jednym z benchmarków, w którym udział wziął mobilny układ graficzny Arm Immortalis-G720, udało się uzyskać o 53% więcej FPS w rozdzielczości 2800 x 1260 pikseli. Twórcy pracują nad tym, żeby rozwiązanie było dostępne w popularnych silnikach do tworzenia gier, dlatego już teraz deweloperzy korzystający z silnika Unreal Engine (5.3 - 5.5) mogą pobrać odpowiednią wtyczkę z Epic Fab, natomiast w przypadku Unity trzeba jeszcze trochę poczekać. Niektóre studia już wdrożyły Arm ASR do swojego procesu tworzenia gier. Kod do tego rozwiązania dostępny jest dla każdego na platformie GitHub (LINK) - licencja MIT. Z pełnym komunikatem od firmy Arm zapoznamy się z kolei TUTAJ.
Powiązane publikacje

Adobe Premiere za darmo na iPhone i iPad. Aplikacja do montażu wideo zawita też na system Android
19
Microsoft 6502 BASIC stał się otwartoźródłowy. Firma udostępniła cały kod na platformie GitHub
33
Naukowcy odkryli prosty sposób na zmuszenie AI do łamania zasad. Wystarczy jedna sztuczka psychologiczna i działa w 100 proc.
44
HunyuanWorld-Voyager, nowy model AI firmy Tencent, generuje kompletne, interaktywne sceny 3D z jednego zdjęcia
21