UOKiK wydał decyzje w sprawie firmy Dell. Ograniczanie konkurencji i składanie fałszywych zeznań
Na rynku całkiem często dochodzi do stosowania nieuczciwych praktyk ze strony gigantów technologicznych, którzy nadużywają swojej pozycji do ograniczania konkurencji. Tak właśnie było w przypadku firmy Dell - na takie działania wskazuje bowiem przeprowadzone postępowanie przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Firma otrzymała polecenie zmiany swojego dotychczasowego systemu sprzedaży, a przy tym musi się mierzyć ze sporą karą, ponieważ utrudniała całe śledztwo.
UOKiK zakończył postępowanie przeciwko firmie Dell. Rezultatem są dwie decyzje. Pierwsza nakazuje temu przedsiębiorstwu zmianę dotychczasowych praktyk. Z kolei druga nakłada na nie grzywnę za utrudnianie dochodzenia.
UOKiK wydał decyzję w sprawie UPC i postawił zarzuty firmie Canal+. Klienci byli obarczani usługami, o które nie prosili
UOKiK prowadził postępowanie w sprawie przedsiębiorstwa Dell, ponieważ podejrzewał, że miało ono porozumienie z dystrybutorami hurtowymi i autoryzowanymi sprzedawcami sprzętu tej firmy. Dotyczyło ono składania zamówień przez inne przedsiębiorstwa i instytucje na urządzenia, takie jak laptopy, komputery i akcesoria komputerowe, serwery, macierze dyskowe, a także usługi związane ze wsparciem technicznym. Gdy klient składał zamówienie, autoryzowany sprzedawca mógł zgłosić tę transakcję w wewnętrznym systemie. Wówczas firma Dell stosowała praktyki, które uniemożliwiały innym partnerom handlowym przedstawienie temu klientowi swoich ofert - innymi słowy: do pojedynczej transakcji był przypisywany konkretny sprzedawca. Taki obrót spraw nie był korzystny dla klienta, ponieważ nie mógł on nabyć sprzętu w potencjalnie lepszych cenach.
Vectra przegrywa w sądzie z UOKiK. Firma powinna zapłacić 22 mln zł kary i wypłacić odszkodowanie klientom. To jednak nie koniec
Decyzja ograniczyła się do zobowiązania przedsiębiorstwa Dell do zmiany tego systemu sprzedaży. Za takie praktyki nie nałożono więc żadnej kary, ponieważ omawiane transakcje "dotyczyły dostawy skomplikowanych rozwiązań informatycznych na indywidualne zamówienie". Działania, które mogły ograniczać konkurencję, nie miały miejsca w każdym przypadku. Ustalone zmiany, w wyniku których klienci mają otrzymać dostęp do większej liczby ofert od wielu sprzedawców, mają zostać wprowadzone w okresie 6 miesięcy od momentu, w którym decyzja stanie się prawomocna. Dell został jednak ukarany, ponieważ w trakcie postępowania trzykrotnie podawał nieprawdziwe informacje, które wprowadzały w błąd - w tym wypadku grzywna wyniosła 6 mln zł (maksymalna kara to nawet 50 mln euro). Obie decyzje nie są prawomocne i firma Dell może się od nich odwołać.
Powiązane publikacje

The Walt Disney Company i NBCUniversal przeciwko Midjourney. Pozew o naruszenie praw autorskich w generatywnym AI
15
Raport TrendForce: Samsung spada o 11,3%, SMIC rośnie – dystans się kurczy, a TSMC pozostaje liderem
18
YouTube pozwala na więcej zmieniając podejście do moderacji treści. Kontrowersyjne nagrania już nie będą znikać tak szybko
85
NVIDIA może stracić miliony, ponieważ Trump blokuje dostawy chipów AI na Bliski Wschód. Co się kryje za tą decyzją?
29