UOKiK radzi jak nie dać się oszukać w Black Friday i Cyber Monday
Black Friday to nic innego jak coroczne „święto konsumentów”, z którego okazji sklepy stacjonarne i wysyłkowe oferują atrakcyjne przeceny. Teoretycznie rabaty bywają znacznie wyższe niż w tradycyjnych okresach wyprzedażowych, natomiast niektórzy kupcy próbują wykorzystać ten czas w nieuczciwy sposób. Stosowanie wprowadzających w błąd metod wobec klienta jest nieetyczne, lecz zdarza się nagminnie. W ferworze zakupowego szaleństwa często wyłączamy ostrożność, co nie jest najlepszym pomysłem. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wspólnie z Inspekcją Handlową przygotował krótki zestaw porad mających pomóc klientom obronić się przed zagrożeniami na nich czyhającymi.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wspólnie z Inspekcją Handlową przygotowały z okazji nadchodzącego Black Friday niezbędne porady.
UOKiK: Skontrolowano przewody oraz listwy przepięciowe. Jest źle
Pisząc w dużym uogólnieniu, Black Friday to nic innego, jak rozpoczęcie przedświątecznego sezonu zakupowego, w którym handlowcy oferują produkty i usługi w znacząco obniżonych cenach. Największe promocje mają miejsce w Stanach Zjednoczonych, natomiast od kilku lat również w Polsce możemy cieszyć się atrakcyjnymi ofertami. Niestety, tam,, gdzie są pieniądze i szaleństwo zakupowe, tam pojawią się próby oszustw lub zwykła ludzka nieuczciwość. UOKiK, po przeanalizowaniu skarg dotyczących promocji i wyprzedaży opracował listę czterech głównych zagrożeń czekających na klientów sklepów „świętujących” Czarny Piątek.
UOKiK prowadzi postępowanie wyjaśniające w sprawie Allegro
Pierwszym problem to tak zwana „żonglerka cenami”, czyli obniżenie ceny, którą firma podniosła na kilka dni lub tygodni przed wyprzedażą. Drugi sposób to „promocyjne przynęty”, czyli informowanie o rabatach, które, jak okazuje się przy realizacji płatności, dotyczą jedynie wybranego asortymentu. Często pojawiają się również niejasne naliczanie rabatów oraz anulowanie opłaconych zamówień bez wystąpienia konkretnej przyczyny (tzw. błąd systemu). Jak zatem bronić się przed nieuczciwością kupców? Wystarczy skorzystać z kilku prostych rad.
Przede wszystkim warto korzystać z porównywarek cen, sprawdzać opinie o produkcie oraz o sprzedawcy, a także poznać zasady ewentualnego zwrotu towaru. Płatności kartą kredytową ułatwią późniejsze odzyskanie pieniędzy. Trzeba pamiętać o tym, że w przypadku zakupów na odległość klientowi przysługuje 14-dniowe prawo zwrotu bez podania powodu decyzji. Co, jeśli okaże się, że pomimo zastosowania środków ostrożności zostaliście oszukani a sprzedawca nie chce rozwiązać sprawy polubownie. Wtedy warto skontaktować się z Infolinią Konsumencką dostępną pod nr tel.: 801 440 220 oraz 22 290 89 16.
Powiązane publikacje

Urządzenia z iOS i Android nadal narażone na juice jacking. Nowe badania ujawniają kolejne luki w zabezpieczeniach
13
Reklamy tworzone przez AI i prezenterzy radiowi, którzy nie istnieją - nowa rzeczywistość, w której bez weryfikacji informacji ani rusz
30
Cyberprzestępcy z pomocą GPT-4o Mini i AkiraBota zalali 80 000 stron internetowych automatycznie generowanymi treściami SEO
11
CISA ostrzega przed techniką Fast Flux. Cyberprzestępcy coraz skuteczniej ukrywają infrastrukturę ataków
17