UODO ukarał operatora Virgin Mobile Polska wysoką karą pieniężną. Wszystko przez wyciek wrażliwych danych klientów
Virgin Mobile Polska zostało ukarane przez Urząd Ochrony Danych Osobowych za niedostateczne zabezpieczenie systemu teleinformatycznego, którego celem było zarządzanie danymi osobowymi klientów. Choć kwota może wydać się przeciętnemu zjadaczowi chleba wysoka, jest tak naprawdę niewielka. Mówimy bowiem o 1,9 mln złotych, o które uszczupli się budżet operatora. Dla ścisłości – karę zapłaci nowy właściciel telekomu, sieć Play. Fioletowi przejęli bowiem wspomniany podmiot za kwotę 59 mln złotych z całym jego bagażem, a więc wraz z ryzykiem pojawiania się kary związanej bezpośrednio z wyciekiem danych mających miejsce w połowie grudnia ubiegłego roku. Oto szczegóły sprawy.
Choć od ujawnienia wycieku danych klientów Virgin Mobile Polska minie niebawem rok, dopiero teraz dowiadujemy się o wysokości kary nałożonej na operatora. Sprawdzamy decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Metadane i dane - skarbnica wiedzy o nas i o naszych zwyczajach
UODO poinformował o nałożeniu administracyjnej kary pieniężnej na operatora sieci Virgin Mobile Polska. Wysokość grzywny to 1,9 mln złotych. Według Urzędu Ochrony Danych Osobowych waga i skala naruszeń stanowi wystarczający powód do zastosowania tej formy ukarania. Wybór alternatywnego rozwiązania mógłby zostać odebrany jako niewspółmierny. Za uregulowanie swoistej opłaty odpowiada dziś Play, gdyż fioletowy operator telefonii komórkowej i usług sieciowych przejął rzeczony podmiot za kwotę 59 mln złotych. UODO wyjaśnił szczegóły wycieku wrażliwych danych takich jak numery dowodów osobistych, numery PESEL i nazwiska.
Powerbank może zainfekować smartfon trojanem. Jak się bronić?
Wszystko przez system odpowiadający za przetwarzanie danych osobowych użytkowników kart przedpłaconych, którzy dokonywali rejestracji numerów. Weryfikacja poprawności transferu informacji nie była odpowiednio testowana, przez co nie wykryto podatności na pozyskanie danych przez nieuprawniony podmiot. Po incydencie podjęto co prawda działania mające na celu ochronę rzeczonego elementu infrastruktury, natomiast nie zmienia to faktu, iż Virgin Mobile Polska nie zachowało odpowiednich środków ostrożności. W grę wchodziło bowiem nawet ryzyko kradzieży tożsamości użytkowników.
Powiązane publikacje

Smartfony iPhone 17 Pro i Pro Max jednak bez antyrefleksyjnej powłoki ekranu. Flagowce Samsunga nadal pozostaną wyjątkowe
22
Premiera smartfona CMF Phone 2 Pro oraz słuchawek CMF Buds 2, Buds 2 Plus i Buds 2a. Opłacalność przede wszystkim
3
OnePlus 13T - premiera wyczekiwanego flagowca. Na pokładzie Snapdragon 8 Elite, 6,3-calowy ekran i bateria 6260 mAh
20
Premiera smartfonów Motorola razr 60 ultra, razr 60, edge 60 pro i edge 60. Ciekawe wykończenie, Android 15 i moto ai na pokładzie
10