Unreal Engine 5 od dzisiaj jest dostępny dla wszystkich zainteresowanych. Na silniku powstanie m.in. nowy Tomb Raider
Unreal Engine 5, w wersji przedpremierowej, był już udostępniony wybranym studiom w ubiegłym roku. Na UE5 powstaje m.in. S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl (obecna premiera planowana na grudzień tego roku, ale w wyniku wojny w Ukrainie jest spore prawdopodobieństwo dłuższego opóźnienia) oraz nowa część Wiedźmina, co zostało już potwierdzone przez CD Projekt RED. Warszawskie studio postanowiło zrezygnować z produkcji nowych gier na autorskim RED Engine, zamiast tego przerzucić się na rozwiązania od Epic Games. Podczas dzisiejszej prezentacji "State of Unreal", studio Epic potwierdziło w końcu finalizacje prac nad silnikiem. Od dzisiaj każdy zainteresowany może pobrać Unreal Engine 5 i pracować nad wykorzystaniem jego możliwości.
Epic Games oficjalnie ogłasza finalizację prac nad silnikiem Unreal Engine 5 - od dzisiaj każdy zainteresowany może skorzystać z jego możliwości. Przy okazji prezentacji studio Crystal Dynamics ogłosiło prace nad nową grą z serii Tomb Raider - Lara Croft tym razem wykorzysta Unreal Engine 5.
Nowa gra z serii Wiedźmin oficjalnie w produkcji! CD Projekt RED potwierdza grę, która powstanie na Unreal Engine 5
Unreal Engine 5 korzysta przede wszystkim z technologii Lumen, która odpowiada za globalne oświetlenie oraz bardziej realistyczne odbicia. Próbka możliwości tej techniki została zaprezentowana przez studio Coalition (należące do działu Xbox Games Studios) w formie technologicznego dema "The Cavern". Co ciekawe, prezentacja została zarejestrowana na konsoli Xbox Series X w czasie rzeczywistym. Unreal Engine 5 oferuje także wgląd w inną technologię - Nanite, czyli zwirtualizowaną geometrię mikropoligonów, umożliwiającą opracowanie licznych szczegółów oraz detali geometrycznych, ile tylko ludzkie oko będzie mogło zobaczyć, bez obaw o liczne ograniczenia mocy obliczeniowych wielu urządzeń.
Nowy Mass Effect powstaje na silniku Unreal Engine 5. BioWare może wkrótce całkowicie porzucić Frostbite
Dodatkowo silnik oferuje technikę Temporal Super Resolution, który jest czymś w rodzaju konkurencyjnego rozwiązania dla NVIDIA DLSS, gdzie engine jest w stanie uzyskać rozdzielczość zbliżoną do natywnego 4K, gdy wartością wyjściową jest nawet Full HD. Ta ostatnia rzecz robi naprawdę dobre wrażenie, bo nawet patrząc na obraz z bardzo bliskiej odległości można odnieść wrażenie, że patrzymy na natywne 4K (oczywiście nie dotyczy to obrazu w dynamicznym ruchu). Jednym z najważniejszych celów, jakie postawiło sobie Epic Games w tworzeniu Unreal Engine 5, była możliwość szybszej oraz łatwiejszej pracy nad kreowaniem otwartych światów. Silnik ma zaimplementowany system "World Partition", który zmienia sposób zarządzania i strumieniowania poziomów, automatycznie dzieląc świat na siatkę i strumieniując niezbędne komórki. Twórcy gier mogą teraz jednocześnie pracować nad tym samym regionem tego samego świata bez wchodzenia sobie w drogę dzięki systemowi One File Per Actor - OFPA, a dzięki warstwom danych można tworzyć różne warianty tego samego świata, np. wersje dzienne i nocne lub nienaruszoną i uszkodzoną geometrię jako warstwy istniejące w tej samej przestrzeni. Programiści Epic Games położyli także fundamenty pod tworzenie ogromnych światów za pomocą silnika Unreal Engine 5, bez potrzeby ponownego bazowania lub innych sztuczek. Jest to możliwe dzięki wstępnej obsłudze współrzędnych Large World Coordinates (LWC), które wykorzystują obliczenia podwójnej precyzji.
Crystal Dynamics is incredibly excited about the future of Unreal and how it will help us take our storytelling to the next level. That's why we're proud to announce that our next #tombraider game is being built on Unreal Engine 5! pic.twitter.com/UFMiWzJAZc
— Tomb Raider (@tombraider) April 5, 2022
Soak in more information on why @CDPROJEKTRED has chosen to use #UE5 to build new open-world games, including a new saga for The Witcher! pic.twitter.com/IVKFKljwf7
— Unreal Engine (@UnrealEngine) April 5, 2022
STALKER 2: Heart of Chernobyl z nowymi screenami. Gra prezentuje bardzo wysoki poziom oprawy graficznej... i oby tak zostało
Podczas pokazu nie zabrakło także ciekawych ogłoszeń. Najważniejsze z nich pochodzi od studia Crystal Dynamics (Tomb Raider, Marvel's Avengers), które potwierdziło prace nad nową grą z Larą Croft w roli głównej! Tak, powstaje nowy Tomb Raider, aczkolwiek prace dopiero ruszyły pełną parą, więc na premierę z pewnością poczekamy jeszcze kilka lat. Crystal Dynamics jednak potwierdziło, że nadchodzący Tomb Raider tworzony jest na silniku Unreal Engine 5, a celem jest stworzenie o ogromnym, filmowym rozmachu. Sam silnik UE5 jest dostępny już do pobrania pod tym linkiem, a dodatkowo chętni mogą pobrać dwie darmowe próbki możliwości silnika: Lyra Starter Game oraz City Sample, bazujące na demie technologicznym The Matrix Awakens.
Powiązane publikacje

Klasyka Star Wars wchodzi do GOG Preservation Program, w tym Dark Forces, Battlefront i X-Wing. Wyprzedaż gier z uniwersum
9
The Elder Scrolls IV: Oblivion - Remastered bije rekordy. Zdobył 4 mln graczy w 4 dni. Tak wygląda odrodzenie legendy RPG
123
La Quimera - gra otrzymała kiepskie pierwsze recenzje, po czym została wycofana na kilka godzin przed premierą
32
DOOM: The Dark Ages - oto Cosmic Realm. Prezentacja przeciwników i świata nawiązującego do twórczości H.P. Lovecrafta
5